torsdag 7 april 2016

Försäkringskassan har meddelat att assistansersättningen brunnit inne en månad för en medlem i IL kooperativet JAG

För några veckor sedan fick en medlem i Kooperativet JAG (Jämlikhet, Assistans, Gemenskap) ett mycket otrevligt besked från Försäkringskassan. Redovisad assistans till FK hade blivit försenad och passerat sista datum när FK tog del av redovisningen. Det är en sak att man får vänta lite med pengarna om man missar datumet, det är helt rimligt. Nu meddelade emellertid FK att assistansersättningen för hela månaden brunnit inne - d v s berörd person kommer aldrig se röken av de pengar hen är beviljad den månaden! Jag menar att det är olagligt vilket jag återkommer till strax.

Att assistansersättningen brinner inne betyder att (om man har assistans dygnet runt) flera hundratusen kr försvinner. Cecilia Blanck, verksamhetsansvarig på JAG kommenterar:

Det handlar om en insats som är beviljad, utförd och korrekt redovisad. De allra flesta assistansberättigade har ett avtal med sin anordnare som reglerar den assistansberättigades skyldighet att se till att det betalas pengar för assistansen från berörd myndighet. Det innebär att Försäkringskassans nya tillämpning riskerar att drabba enskilda personer mycket hårt ekonomiskt.
Försäkringskassan kan inte ha ett system som innebär att en enskild bara på grund av tillfälligheter kan bli skyldig sin anordnare de summorna.

JAG har haft mer kontakt med FK om detta senaste tiden. Det framgår att det finns konkreta  planer på att införa de nya reglerna nationellt.  Låt oss anta att detta (gud förbjude) genomförs. Vad händer om inte postgången fungerar, vilket mycket väl kan hända? JAG har ställt frågan och fått ett mycket kyligt och nonchalant svar - "post skickar man delvis på egen risk". Att en statlig myndighet vars uppgift är att se till att vi ska få de ekonomiska medlen för att köpa nödvändig assistans svarar så cyniskt är helt oacceptabelt! Jag blir riktigt upprörd.

Den här regeringen bedriver rena "kriget" mot assistansreformen. Jag tycker inte jag överdriver, det har varit så många utspel och påbud sedan sommaren 2015 att jag står för det till 100 %. Om ovan beskrivna regler träder i kraft kommer FK givetvis och hänvisa till att de genomförs "för att få ordning på assistansanordnarnas redovisning" och liknande. I själva verket handlar det om att till varje pris spara pengar, något som naturligtvis styrs från regeringen. Magdalena Anderssons utspel om flyktningar mot assistans, ISF som vill reglera vad som är goda levnadsvillkor, regleringsbrevet och så det här mm. Tilläggas ska också att regeringen infört en ny förordning som gör det möjligt för FK att införa mycket hårdare regler vad gäller återbetalning för de brukare som är beviljat förhöjt timbelopp. Det betyder att ett eventuellt överskott betalas tillbaka VARJE MÅNAD, inte efter varje avräkningsperiod. JAG har sedan dess demonstrerat flera gånger utanför Rosenbad utan respons.

"Kriget" bedrivs dessutom inte bara mot assistansanvändarna utan även mot anordnarna i form av efterskottsbetalning, extremt snål höjning av schablonen, höjda arbetsgivareavgifter mm. Allting samverkar till att försvåra för framförallt små anordnare.


Att låta assistansersättningen brinna inne med omedelbar verkan om redovisningen kommit in lite för sent menar jag själv är olagligt därför att assistansersättningen är en socialförsäkring vilket framgår av Socialförsäkringsbalken kapitel 51.Ersättning från andra socialförsäkringar som vård av barn dagar mm har man rätt att plocka ut långt efter man t.ex. var hemma för vård av barn. Det är detta brukarrörelsen måste fokusera på i första hand tycker jag - den juridiska giltigheten i att man låter assistansersättningen brinna inne, inte att det är moraliskt synnerligen motbjudande.






Hur tillgänglig är min egen hemstad Jönköping? I normala fall handlar jag alltid på Citygross, eller det stora köpcentret A6-köpcenter som är mycket tillgängliga tycker jag. Likaså Media Markt,  El - Giganten Stadsbiblioteket som jag besöker regelbundet. Småbutiker mm handlar jag aldrig i och tänker aldrig på hur tillgängligheten är där.

För några dagar sedan när det var riktigt skönt vårväder promenerade vi från hemmet till en tillgänglig Kina restaurang, en sträcka på drygt 2 km. Samtidigt bestämde jag mig för att kolla hur det är med tillgänglighen för alla småbutiker, pizzerior, restauranger och åtminstone en tobaksaffär utmed vägen. Resultatet var nedslående, det var ytterst få ställen jag hade kommit in med min permobil. Då ska poängteras antagligen samtliga av dessa har under 10 anställda och omfattas därmed inte av den skärpta tillgänglighetslagstiftningen. Därmed begår de inte något lagbrott heller... Tyvärr tänkte jag inte på att ta bilder för att sända till Jönköpingsposten, får bli en annan gång.

I går var det hemmapremier för Jönköpings Södra i årets fotbollsallsvenska. Första hemmamatchen i Allsvenskan för J Södra sedan 1969. Jönköpings-Posten uppmärksammade att samtliga 10 platser för rullstolsburna hade var slutsålda som säsongsbiljetter. För alla rullstolsburna fotbollsälskare i Jönköping som vill se J - Södra enstaka matcher får därmed ingen möjlighet att se dem live på Stadsparksvallen. Riktigt uselt!




Anm: Artikeln om Johan från gårdagens JP är inte en plusartikel och ska således kunna läsas av alla. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar