Många känner säkert till talesättet "djävulen
sitter i detaljerna". Man avser då ett förslag, avtal eller åtgärd som på
ytan ser riktigt bra ut men när man granskar detaljerna i verkligheten inte
alls är bra längre, eller t.om riktigt
dåligt. En del av direktiven i LSS utredningen är bra som att regeringen ser
ett problem med det delade huvudmannaskapet för personlig assistans. Jag är
emellertid luttrad efter alla besparingar och grundinställningen är nu
"hoppas på det bästa men var redo för det värsta" sistnämnda är
betydligt mer sannolikt... Och just direktivet att se över det delade
huvudmannaskapet är ett exempel som rubriken syftar på.
Till att börja med. Det är bara ett direktiv ännu så
länge men riktlinjerna är solklara, statens kostnad för personlig assistans
ska ner, för många är beviljade insatsen. I direktiven står bland annat
följande:
Kostnadsutvecklingen
inom assistansersättningen måste brytas och insatser som kan utgöra alternativ
till personlig assistans måste därför utvecklas.
Förstärkt
kvalitet, träffsäkerhet, helhetssyn och mångfald i de stödinsatser som LSS omfattar
ska finansieras med besparingar inom assistansersättningen.
Det man säger i klartext är att större resurser ska
satsas på andra LSS insatser och dessa ska finansieras av besparingar på den personliga assistansen. Staten finansierar i
huvudsak den personliga assistansen medan kommunerna svarar för 8 av 9 övriga
LSS insatser. Nedskärningar i statens utgifter för personlig assistans ska därför tas över av kommunerna eller så får
anhöriga ta större ansvar Regeringen
vill alltså helst flytta kostnader från staten till kommunerna.
Visst, jag är medveten om att ingen politiker på
riksnivå sagt att assistansreformen ska kommunaliseras. I bästa fall kommer
utredaren Desirée Pethrus att föreslå att staten blir ensam huvudman för
assistansen. Det finns emellertid inga som helst garantier för att så blir
fallet, vill det sig illa (en risk som inte jag underskattar i alla fall)
kommer Desirée Pethrus att föreslå motsatsen - kommunalisering som lösningen på det delade huvudmannaskapet. Att
jag säger blankt nej till kommunalisering känner alla till vid det här laget.
Finns det då någon fog för min oro för kommunalisering?
Tittar man bakåt i backspegeln tycker jag verkligen det.
· Redan
när LSS skulle införas var en av de stora frågorna vem som skulle betala för
insatsen personlig assistans - staten eller kommunerna? Resultatet blev den
kompromiss som gäller än idag. Staten står för större delen av kostnaden (ca 80
%) kommunerna för resten som också är huvudman för övriga LSS insatser med
undantag för Råd och stöd som ligger under landstingen.
· Redan
när LSS bara hade några år på nacken kom en statlig utredning som föreslog
kommunalisering. Förslaget drogs tillbaka efter stora protester från
funkisrörelsen.
· Flyttar
vi oss till nutid så minns vi alla Magdalena Anderssons obehagliga utspel när
PA ställdes mot flyktingmottagandet. Finansministern hade lika gärna kunnat
säga - staten vill inte betala för det här. Alltså måste någon annan göra det
och då återstår bara kommunerna eller anhöriga.
· Regeringens
uppmaning till FK att ryta utvecklingen med antalet beviljade assistanstimmar
signalerar klart och tydligt att man åtminstone vill kapa de egna utgifterna
för PA rejält = överföring av kostnader till kommunerna.
Först och sist är det viktigt att uppmärksamma
att den statliga assistansersättningen som individuell rättighet är
förutsättningen för att vi med de stora assistansbehoven ska kunna få dessa
fullt ut tillgodosedda. Detta skedde aldrig då det var beroende av kommunal
ekonomi och kommunala beslut.
Ifa-s ordförande
Vilhelm Ekensteen
* VIMPA är också klara
med sitt uttalande om LSS direktiven. Som så många andra är vi mycket kritiska
till att det är så stort fokus på att sänka kostnaden för personlig assistans.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar