"Mitt synsätt utgår däremot från den enskilde,
det vill säga har ett medborgarperspektiv, och handlar om rätten för den
enskilde att få fortsätta uppleva goda levnadsvillkor efter sina behov och
önskemål.
Barbro Lewin
Barbro Lewin är en av landets ledande funktionshinderforskare. Citatet ovan är hämtat från en länk som jag fick från Barbro själv via facebook. Ärendet gäller en debatt i tidningen Dagens juridik mellan Barbro och en jurist vid namn Love Blomkvist. Man är oeniga vilket bottnar i synen på kommunens rättigheter kontra individer som är beroende av stöd från LSS.
Närmare bestämt handlar det om ett rättsfall i HFD jag
skrivit om tidigare och som med rätta orsakade stor ilska hos många, målnumret
är 6460-14. Tvisten stod mellan Kumla kommun och en person som
bott i samma gruppboende i ca 20 år. Kommunen hade bestämt att denne person mot
sin vilja skulle flytta till ett annat gruppboende, trots att läkarintyg
försäkrade att berörd person skulle må mycket dåligt om en flytt och att CRPD
konventionen klart och tydligt säger att vi ska inte tvingas in i boende mot
vår vilja.
Love Blomkvist ser emellertid inga juridiska problem med
tvångsflytten och menar att domen egentligen bara handlar om att personen, i
domen kallad AA kan tillförsäkras goda levnadsvillkor, inte var.
Målet handlar enkelt uttryckt om
vilka möjligheter en kommun har att erbjuda ett boende någon annanstans än där
den enskilde bor idag.
Jag har ingen
juristutbildning men jag vet i alla fall följande:
LSS tillkom för
att skydda den enskilde från kommunalt godtycke, för att levnadsstandarden i
vår grupp var så mycket lägre än genomsnittet för landet och för att våra behov
måste vara överordnade den heliga principen om Kommunalt självstyre. Innan LSS
trädde i kraft var vi helt beroende av kommunernas välvilja vad gäller
omfattningen på hjälpen och den välviljan skiljde sig mycket åt beroende på var
i landet hen bodde. Kommunerna tillhörde också som bekant de mest högljudda
kritikerna när LSS skulle införas, bland annat på grund av att det
"inskränkte det kommunala självstyret", i själva verket handlade det
minst lika mycket att LSS som en rättighetslag flyttade makt från kommunerna
till den enskilde.
Som "lekmannajurist"
måste väl ändå i ett sådant här fall LSS skrivningar om goda levnadsvillkor,
självbestämmande, varaktighet mm var det centrala. Det är ju faktiskt en
rättighetslag för att sådana här fall inte ska kunna ske, för att kommunerna
inte godtyckligt ska bestämma hur hjälpen ska utformas etcetera. Om nu denne
herr Blomkvist anser att HFD gjorde rätt måste han i konsekvensens namn också
säga att Kommunalt självstyre är överordnat rättighetslagen LSS.
* Fallet med den
blinda journalisten Katarina Hahr som förlorat sin ledsagning rullar vidare.
Katarinas fall var aktuellt redan för ett år sedan. I korta dag har följande hänt:
Katarina
förlorade synen vid 30-årsåldern men utbildade sig ändå till journalist. Hon
fick jobb på Sveriges radio och har kunnat sköta sitt jobb med hjälp av
ledsagning. Stockholm stad ansåg emellertid att Katarina inte har rätt till
ledsagning utan drag in nästan all beviljad tid. Därmed slog man också undan
Katarinas möjlighet att sköta sitt jobb.
Nu har fallet
avgjorts i Förvaltningsrätten som gått
på Stockholms kommuns linje. Den var visserligen inte enig men det hjälper ju
inte Katarina. Att en blind människa inte får ledsagning för att sköta sitt
jobb är naturligtvis helt oacceptabelt och fruktansvärt kränkande mot Katarina
själv.
Skäms Stockholm
stad och skäms Förvaltningsrätten
Fortsättning lär
följa
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar