Allt sedan försämringarna i assistansreformen tog
fart ca 2008-2009 har reaktionen i funkisrörelsen ofta varit en stor förvåning.
Hur kan det här ske, vi har ju en rättighetslag...
Jag var också naiv länge och förstod inte det starka
sambandet mellan kriminalitet och den hårda kritiken mot LSS generellt och
personlig assistans i synnerhet. 2015 var ett tufft år och jag var helt
inställd på att 2016 skulle bli lika jobbigt. Nu när halva 2016 är avverkat får
jag konstatera att det blev ännu värre än befarat. Men efter regleringsbrevet
och LSS direktiven - kan det bli värre än det redan är, är inte botten nådd?
Mitt svar är att den kommande ändringen av Socialförsäkringsbalken visar att
det kan bli mycket värre framöver...
Assistansreformen som vi vill ha den befinner sig i
ett "red alert läge", d v s den är starkt hotad. Länge var
funkisrörelsens reaktion när det presenterades nya förslag på försämringar NEJ,
NEJ och åter NEJ! Fortsätter vi med Denna strategi anser jag är vi dömda att
misslyckas. Vi måste helt enkelt vara lite pragmatiska, allt annat är en
återvändsgränd. Vi måste se det som en förhandling och då är för mig den
självklara utgångspunkten - vad är acceptabelt att kompromissa om och vad måste
vi säga blankt nej till. När det gäller den senare kategorin går jag under inga
omständigheter med på att reformen Kommunaliseras (d vs kommunerna blir ensamma
huvudmän), ICF används som
bedömningsinstrument och att lagtexten definierar
vad som är goda levnadsvillkor att leva som andra. Rätten att få välja anordnare och vem man vill
anställa som PA är inte förhandlingsbar heller. Självfallet är stora generella
kostnadsbesparingar också oacceptabla.
Det finns ändå områden där det finns utrymme för
kompromisser. Tar nu tre exempel:
Finansieringen
Alla vet vid det här laget att jag vill att
assistansreformen förstatligas. VIMPA har också tagit ett styrelsebeslut på att
vi vill ha ett ensamt huvudmannaskap för staten. I det läget som råder när
reformen är mer hotad än någonsin och bara två mindre partier stödjer ett
förstatligande är det nog dags att börja titta på en "plan B". Jag
vet att mina vänner i STIL skissar på ett förslag som går ut på att enbart
Försäkringskassan ska bevilja personlig assistans men kommunerna ska bära en
större del av kostnaden än idag. Det finns en del osäkerheter. Hur kommer
kommunerna att reagera, kontrar man med neddragningar på andra LSS insatser,
eller?) men det är ändå värt att titta närmare på tycker jag. Kanske skulle
landstingen vara med och finansiera en mindre del hos de med de allra största
behoven? Det finns säkert flera alternativ. Det viktigaste i nuläget och
framöver är att vi inte dogmatiskt låser oss fast oss med det som vi ser/har
sett som den bästa lösningen.
En variant jag funderat på själv (inser att den inte
är så realistisk att genomföra, tyvärr) är en skattehöjning som öronmärks för
personlig assistans och andra LSS insatser. I det senare fallet skulle pengarna
betalas ut som öronmärkta bidrag till kommunerna. Det är inga jättehöjningar vi
pratar om och det är dumheter om någon påstår att det skulle skada
samhällsekonomin.
Vinstuttagen i företagen
Jag tycker att privata anordnare ska vara en
självklar del i utbudet av anordnare. Sköts verksamheten seriöst finns det
inget utrymme för stora vinstmarginaler. Likväl är det så att det finns anordnare med enorma vinstmarginaler.
Dessa ska bara bort från branschen. Här
måste vi visa en konstruktiv sida med förslag hur vi får bort den typen av
anordnare. I övrigt är jag öppen för en
diskussion med politikerna om en skärpning vad gäller regler för vinstuttag. Att ta bort vinstuttag helt och hållet tror jag emellertid inte på.
Kontroll
från myndigheterna
Jag vill lika lite som någon annan att
Försäkringskassan knackar på oanmälda. Viss kontroll måste vi ändå acceptera.
Dit hör t.ex. att arbetsmiljöverket eller IVO gör hembesök. Jag är faktiskt
beredd att acceptera ökad kontroll (men inte hur mycket som helst) om vi bara
får något i utbyte. T.ex. mildare behovsbedömningar, att våra faktiska
hjälpbehov och vad vi vill göra med våra liv - ingen ICF mall även i framtiden
avgör vad vi ska få hjälp med.
Poängen i allt detta är att vill vi behålla
assistansreformen någorlunda intakt måste vi vara beredda att göra vissa
eftergifter. Alternativet är att vi
allesammans hamnar på institution eller blir beroende av hemtjänst eller
anhöriga.
Bild: Riksdagens andra kammare. LSS20 april 2014
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar