torsdag 18 februari 2016

En mammas kamp för sin son med diagnosen Aspberger del 2

Lukas är en mycket smart kille ... men kräver rätt resurs som han kan ha som sin högra hand för att kunna plugga och utvecklas ... Lukas har missat åtminstone 7 av dem 9 obligatoriska skolåren vilket är mycket, mycket beklagligt ... jag som mamma har skrikit efter hjälp ... vädjat ... läst skollagen ... bråkat med rektorer ... jag har gjort mer än man kan förvänta sig ... jag har inte blivit bemött ... inte blivit hörd ... Haninge kommuns skolor har svikigt Lukas fullkomligt ... den bristande kompetensen ... den nonchalansen den förstörde Lukas förutsättningar till en utbildning!

·       Skola nr 1 skulle jag velat polisanmäla, avskeda vissa samt nyanställt kompetent kunnig personal. Strukturerat  upp samt skapat  en förenlig  handlinsplan

  Skola  nr 2 skulle jag  gett en anmärkning  strukturerat  upp samt skapat en  handlingsplan
och följt upp deras  arbete

  Skola nr 3 skulle jag gett nobelpriset samt haft som förebild för hur en skola borde fungera

  Skola nr 4 skulle jag prövat tillståndet för att få bedriva verksamhet samt varnat med
grund för  deras  brister, krävt  en handlingsplan  av samt strikt följt  upp den

Vad vill jag  ha ut med detta?

1.  Struktur
2. Handlingsplan för  barn & ungdomar  med funktionshinder.
3. Bemötandekod från personalen
 Kompetent kunnig personal
4. Resurser utifrån behoven {lagstadgat)
5. Att Skollagen är ett verktyg att följa
6. Ökad kvalite
7. Öppenhet
8. Samarbete skola/  föräldrar/socialassistent

Jag som mamma har kämpat som ett djur för min son, det har varit en kamp som inte har ett slut för jag ger inte upp min sons rätt till ett liv likställt alla  andras.

Jag är inte bara en mamma utan har även en roll som Lärare, jurist, socialarbetare, Polis ... jag fungerar  likställt en verksamhets  chef som för Lukas talan.
Beläst  på lagarna

      Skollagen
      LSS
      Sol

Beläst på\ riktlinjerna till kommunerna från

     Socialstyrelsen
      Länsstyrelsen
      Stockholmsläns Landsting

Samt tagit del av delar av FN  konventionen

Förbryllad av hur man kan tro sig kunna bryta mot lagen samt hans rättigheter ... konsekvensen blev en förlorad skolgång, friintagande av rättigheter till en utbildning, kränkande behandling, låg självkänsla  samt tappat förtroende.

      ALLA har rätt till en skolgång med resurs om så behövs  ! !
     INGEN har rätt att neka eller förneka  dennes rättigheter!!

Jag skulle vilja veta om ni har en verksamhetsplan som kan förenas med verkligheten så inga flera behöver g/1 9 år osedda ... obemärkta för att dem inte får de hjälpmedel de behöver utifrån sina behov.

Lukas skolgång kan man inget göra åt men dem som går i skolan och kommer att g/1 i skolan kan få  det bättre!

Lukas sveks av samhället och blev en hemma sittare Instängd i sitt hem utan en meningsfylld vardag.

Sviken och utstött av skola - Sviken och illa bemött av Polis = okunskap samt nonchalans

Som hemma sittare  blev Lukas mycket isolerad, han blev alltmer deprimerad, fick självmordstankar, fann Ingen mening med sitt liv ... det var då jag och Lukas stödperson i den privata verksamheten där Lukas gått kvällsaktiviteter sedan 3 år började fighten med den nya LSS Handläggare (utsedd av Haningekommun) Ang Daglig verksamhet.

      Jag har fört en mycket hård kamp om att få hjälp med att finna en meningsfull vardag till min son (vilket han har lagstadgad rätt till)

 * Jag har fört en hård kamp mot kommunen (med lagen som vapen och historian samt nutid som argument)

Iden utredning som d§ startades av LSS handläggaren så vidtogs följande för eller nackdelar till en Daglig verksamhet.

1.    Samtal med Arbetsförmedlingen
2.      Möte med Arbetsförmedlingen
3.      Möte med en skolrepresentant
4.      Möte med Stöd & Resursgruppen om möjliga åtgärder (jag kallade till det)
5.      Möte med oss föräldrar samt stödgrupp

Till saken hör att Arbetsförmedlingens kompetenta personal förstod samt kunde motivera varför dem inte kunde se att Lukas kunde ingå i deras speciella   projekt.

Att  skolrepresentanten  med sin kompetens förstod  att en ev. fortsatt  skolgång var  uteslutet

Att Stöd & Resursgruppen med deras enorma kunnighet och kompetens kunde ge råd och ge en fungerande plan som nonchalerades av LSS handläggaren.

Handläggningen drog ut för lång på tiden (mer än ett år) med min sons hälsa som pris, man började ställa krav att Lukas skulle tillbaks till skola även fast han inte längre hade skolplikt, man ställde krav om ytterliga läkarintyg (trots fastställd diagnos) för utredningen (Vilket uttryckligen i rekommendationer till kommuner INTE ska begäras för daglig verksamhet), man kom med ett litet delikat hot till mig om att dra in allt om jag inte gjorde som dem sa - för jag gav dem Lagtexten - jag kunde lagen - jag kan hans rättigheter - jag kan vad som rekommenderas och inte
- jag vet och det tycktes inte om.

LSS är tvingande oavsett vad man tycker och tänker - man kan inte sitta sin kammare i dessa positioner och skapa egna lagar och riktlinjer - lagen säger att man bl.a. har rätt till Daglig verksamhet om man tillhör rätt personkrets samt saknar förvärvsarbete eller pågående utbildning - insatsen skall även anpassas efter individuella behov (inte kommunens egna behov) samt att den ska gälla från 16 år och inte 19 år som Haninge kommun vill ha det till.

LSS handläggaren SKA undersöka om behov finns menINTE förhala detta sätt hellerI NTE begära In ytterligare läkarutlåtande, all fakta fanns - LSS handläggaren hade haft möte med ALLA berörda parter och hade all fakta och inget tvivel fanns om att den åtgärden inte skulle behövas utan tvärt om.

Diagnosen fick  Lukas i slutet av 2007 efter ett tjat p§ BUP (Haninge)  i ca    5 år tror jag.

När diagnosen kom var det för sent, Lukas hade missat chansen till den hjälp han hade behövt för att kunna fungera och gå vidare i livet.

Jag trodde att jag kunde pusta ut efter det att diagnosen kom men icke, LSS är solklar! i men man får inte insatserna såvida man inte bråkar och med lagen som fakta.

Jag har suttit på möten med kommunen flera gånger  men jag  måste säga   att

      Lite eller inget händer utan  påstötning
      Kompetensen  har varit bristande
      Nonchalans för dem rättigheter som lagen samt det sunda förnuftet    förespråkar
      Oreda/ostrukturerat
      Egna påhittade regler
      Maktmissbruk/Lagbrott i form av nekande av rättigheter (med hänvisning till ont om resurser)  samt egen påhittiga lagar

 

Nu hör det till saken att när Lukas fick sin diagnos så skildes jag och hans Pappa och Lukas skrevs i Stockholm  (dit hans pappa flyttade)   ... han fick en mycket kompetent och kunnig  LSS handläggare ... en eldsjäl som visste hur detta funkar och vad Lukas behövde för hjälp ... hon kunde lagar och riktlinjer ... hon var påläst, men Lukas ville bo hos mig här i Haninge där han är uppväxt och vi började då en förflyttning från Stockholms kommun till Haninge kommun (pappersmässigt) men där visade det sig omedelbart vilka brister man hade inom Socialtjänsten, det var så pass att Stockholms kommun ifråga satte, blev upprörda samt själva ringde upp och försökte mana på.

Jag vill med detta få upp era ögon och agera för att förbättra era rutiner, handlingar, bemötande, riktlinjer inom skola samt socialtjänsten, även respektera den lag som är en rättighetslag samt tvingande  = LSS

Tillhanda ge dem rättigheter samt insatser dessa barn/ungdomar eller vuxna behöver och enl. lag  är  berättigad till

Dessa insatser till ett liv med samma förutsättningar ska man inte behöva strida för utan dem ÄR självklara - dem förhindrar isolering, kriminalitet - dem höjer livskvalitet - dem ger ett liv.

Att agera / arbeta med - är ett måste för den enskilda individen samt samhällets bästa

      Rätt bemötande
      Korta handläggningstider
      Kunskap
      Respekt för Lagarna
      Löpande  kontakt med respektive individ/Förmyndare
      Flexibilitet
      Rätt Insatser
    Inte stirra sig blind kommunala  insatser
      Ta hjälp
      Lyssna
      Utbilda personal
      Rätt personal
      Följa lagar och förordningar

Min son fick beviljad hjälp av Stockholms kommun som överflyttades till Haninge kommun - en privat verksamhet (Stöd & Resursgruppen) som verkligen kan det de gör - en verksamhet som jobbat med detta länge - en verksamhet som är RÄTT för Lukas.

Att ta hjälp och se till att dessa ungdomar kommer rätt samt får den hjälp och den stöttning som behövs är viktigare än en egen  prestige.

Jag vill slå ett slag för detta, jag vill få upp kvaliten -, jag  vill belysa den inkompetenta  nonchalans för det osynliga handikappet som finns i kommunen samt I samhället, jag vill att Haninge kommun agerar, jag vill inte att flera  funktionshindrade samt föräldrar ska behöva  lida samt  nekas det som  är självklart, jag vill ha en upprättelse för min son i form av att förhindra vidare illa agerande från kommunen.

Jag ger inte upp i kampen för det osynliga handikappet, jag vill dela med mig - jag skulle vilja prata med skola, myndigheter för att hjälpa till att få upp förståelsen, jag vill att ni som representanter för kommunen granskar detta område, höjer kvaliten samt ser till att riktlinjer och lagar följs.

Lukas har idag efter en mycket hård kamp fått  rätt Insatser

      Korttidsverksamhet, vilket han hade en dag i veckan sedan många år nu utvidgad till 2 dagar pga. av isolering samt att han mådde allt sämre psykiskt vilket hans stödperson inom stödverksamheten bekräftat. Beviljad av Sthlm och utvidgad av Haninge
      Daglig verksamhet, det är just detta som jag har slagits för  med  näbbar och  klor  då Lukas INTE går i skolan samt INTE platsar inom arbetsförmedlingens projekt pga. av sitt handikapp vilket  kommunen  vetat om.
      Ledsagning, även den beviljad från Sthlm

Stöd & Resursgruppen  har funnits till 200% för  min son - dom  har gjort mer än vad om får betalt för - dom kan dessa ungdomar samt problematiken från samhällets synvinkel och kommuners Illa agerande ....dom vet hur dom ska bemöta/få upp på banan samt ge dessa en bra start I livet  ! det är värt ett möte för er att höra dessa eldsjälar och att ta del av deras enorma kompitens!
Stockholms kommun använder deras kunskap och det gör dom rätt till.

Dom finns även för oss föräldrar när det krisar - dom kommer hem och pratar .... dom är guld värda i en värld som Inte kämpar för alla individer trots lagar om lika rättigheter i samhället.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar