Lukas är en mycket
smart kille ... men kräver
rätt resurs som han kan ha som sin högra hand för att
kunna plugga och utvecklas ... Lukas har missat åtminstone 7 av dem 9 obligatoriska skolåren vilket är mycket, mycket beklagligt ... jag som mamma
har skrikit efter hjälp ... vädjat ... läst skollagen ... bråkat med rektorer
... jag har gjort mer än man kan förvänta sig ... jag har inte blivit bemött ... inte blivit
hörd ... Haninge
kommuns skolor har svikigt Lukas
fullkomligt ... den bristande
kompetensen ... den nonchalansen den förstörde Lukas förutsättningar till en utbildning!
· Skola nr 1 skulle jag velat polisanmäla, avskeda vissa samt
nyanställt kompetent kunnig personal. Strukturerat upp samt skapat en förenlig handlinsplan
• Skola nr 2 skulle jag gett en anmärkning strukturerat
upp samt skapat en handlingsplan
och följt upp deras arbete
• Skola nr 3 skulle jag gett nobelpriset samt haft som förebild för hur
en skola borde fungera
• Skola nr 4 skulle jag prövat tillståndet för att få bedriva
verksamhet samt varnat med
grund för deras brister, krävt en handlingsplan av samt strikt följt upp den
Vad vill jag ha ut med detta?
1. Struktur
2. Handlingsplan för barn &
ungdomar med funktionshinder.
3. Bemötandekod från personalen
4. Resurser utifrån behoven {lagstadgat)
5. Att Skollagen är ett verktyg att följa
6. Ökad kvalite
7. Öppenhet
8. Samarbete skola/ föräldrar/socialassistent
Jag som mamma har kämpat som ett djur
för min son, det har varit en kamp som inte har ett slut för jag ger inte upp
min sons rätt till ett liv likställt alla andras.
Jag
är inte bara en mamma utan har även en roll som Lärare, jurist, socialarbetare,
Polis ... jag fungerar likställt en
verksamhets chef som för Lukas talan.
Beläst på lagarna
• Skollagen
• LSS
• Sol
Beläst på\ riktlinjerna till kommunerna
från
• Socialstyrelsen
• Länsstyrelsen
• Stockholmsläns Landsting
Samt tagit del av delar av FN konventionen
Förbryllad av hur man kan tro sig
kunna bryta mot lagen samt hans rättigheter ... konsekvensen blev en förlorad
skolgång, friintagande av rättigheter till en utbildning, kränkande behandling,
låg självkänsla samt tappat
förtroende.
• ALLA har rätt till en skolgång med resurs om så behövs ! !
• INGEN har rätt att neka eller förneka dennes rättigheter!!
Jag skulle vilja veta om ni har en
verksamhetsplan som kan förenas med verkligheten så inga flera behöver g/1 9 år osedda ... obemärkta för att dem inte
får de hjälpmedel de behöver utifrån sina behov.
Lukas skolgång kan man inget göra åt
men dem som går i skolan och kommer att g/1 i skolan kan få det bättre!
Lukas sveks av samhället
och blev en hemma sittare
Instängd i
sitt
hem utan en meningsfylld
vardag.
Sviken och utstött av skola - Sviken och
illa bemött av Polis = okunskap samt nonchalans
Som hemma sittare blev Lukas
mycket isolerad, han blev alltmer deprimerad, fick självmordstankar, fann Ingen
mening med sitt liv ... det var då jag och Lukas stödperson i den privata verksamheten där Lukas gått på kvällsaktiviteter sedan 3 år började fighten med den nya LSS Handläggare (utsedd
av Haningekommun) Ang
Daglig verksamhet.
• Jag har fört en mycket hård kamp om att få hjälp med att
finna en meningsfull vardag till min
son (vilket han har lagstadgad rätt till)
Iden utredning som
d§ startades av LSS handläggaren så vidtogs följande för eller nackdelar till
en Daglig verksamhet.
1. Samtal med Arbetsförmedlingen
2. Möte med Arbetsförmedlingen
3. Möte med en skolrepresentant
4. Möte med Stöd & Resursgruppen om möjliga åtgärder
(jag kallade till det)
5. Möte med oss föräldrar samt stödgrupp
Till saken hör att
Arbetsförmedlingens kompetenta personal förstod samt kunde motivera varför dem
inte kunde se att Lukas kunde ingå i deras speciella projekt.
Att skolrepresentanten med sin kompetens förstod att en ev. fortsatt skolgång var uteslutet
Att Stöd & Resursgruppen med
deras enorma kunnighet och kompetens kunde ge råd och ge en fungerande plan som
nonchalerades av LSS handläggaren.
Handläggningen drog ut för lång på
tiden (mer än ett år) med min sons hälsa som pris, man började ställa
krav på att Lukas skulle
tillbaks till skola
även fast han inte längre
hade skolplikt, man ställde
krav om ytterliga läkarintyg (trots fastställd diagnos) för utredningen (Vilket
uttryckligen i rekommendationer till kommuner INTE ska
begäras för daglig verksamhet), man kom med ett litet
delikat hot till mig om att dra in allt
om jag inte gjorde som dem sa - för jag gav dem
Lagtexten - jag kunde lagen
- jag kan hans rättigheter - jag kan vad som rekommenderas och inte
- jag vet och det tycktes
inte om.
LSS
är tvingande oavsett vad man tycker
och tänker - man
kan inte sitta på sin kammare
i dessa positioner och skapa egna
lagar och riktlinjer - lagen säger att man bl.a. har rätt
till Daglig verksamhet om man tillhör rätt personkrets samt saknar förvärvsarbete eller pågående utbildning - insatsen skall även anpassas efter individuella behov (inte kommunens egna behov) samt att den ska gälla från 16 år och inte 19 år som Haninge kommun vill ha det till.
LSS handläggaren SKA undersöka om behov finns menINTE förhala på detta sätt hellerI NTE begära In ytterligare läkarutlåtande, all fakta fanns - LSS
handläggaren hade haft möte med ALLA
berörda parter och hade all fakta och inget
tvivel fanns om att den åtgärden inte
skulle behövas utan tvärt om.
Diagnosen fick
Lukas i slutet av 2007 efter ett tjat p§ BUP (Haninge) i ca 5
år tror jag.
När
diagnosen kom så var det för sent, Lukas hade missat chansen
till den hjälp han hade behövt
för att kunna fungera och gå vidare i livet.
Jag
trodde att jag kunde pusta ut efter
det att diagnosen kom men icke, LSS är solklar!
i
men
man får inte insatserna såvida man inte bråkar
och med lagen
som fakta.
Jag har suttit på möten med kommunen flera gånger men jag
måste säga att
• Lite eller inget händer utan påstötning
• Kompetensen har varit bristande
• Nonchalans för dem rättigheter som lagen samt det sunda förnuftet förespråkar
• Oreda/ostrukturerat
• Egna påhittade regler
• Maktmissbruk/Lagbrott i form av nekande av rättigheter
(med hänvisning till ont om resurser)
samt egen påhittiga lagar
Nu hör det till saken att när Lukas
fick sin diagnos så skildes jag och hans Pappa och Lukas skrevs i Stockholm (dit
hans pappa flyttade) ... han fick en
mycket kompetent och kunnig LSS handläggare ... en eldsjäl som visste hur detta
funkar och vad Lukas behövde för hjälp ... hon kunde lagar och riktlinjer ...
hon var påläst, men Lukas ville bo hos mig här i Haninge där han är uppväxt och
vi började då en förflyttning från Stockholms kommun till Haninge kommun
(pappersmässigt) men där visade det sig omedelbart vilka brister man hade inom
Socialtjänsten, det var så pass att Stockholms kommun ifråga satte, blev
upprörda samt själva ringde upp och försökte mana på.
Jag vill med detta få upp era ögon
och agera för att förbättra era rutiner, handlingar, bemötande, riktlinjer inom
skola samt socialtjänsten, även respektera den lag som är en rättighetslag samt
tvingande = LSS
Tillhanda ge dem rättigheter samt
insatser dessa barn/ungdomar eller vuxna behöver och enl. lag är berättigad
till
Dessa insatser
till ett liv med samma
förutsättningar ska man inte behöva strida för utan dem ÄR
självklara - dem förhindrar isolering,
kriminalitet - dem höjer livskvalitet -
dem
ger ett liv.
Att agera / arbeta med - är ett måste för den enskilda individen
samt samhällets bästa
• Rätt bemötande
• Korta handläggningstider
• Kunskap
• Respekt för Lagarna
• Löpande kontakt med respektive individ/Förmyndare
• Flexibilitet
• Rätt Insatser
• Inte stirra sig blind på kommunala
insatser
• Ta hjälp
• Lyssna
• Utbilda personal
• Rätt personal
• Följa lagar och förordningar
Min son fick beviljad hjälp av Stockholms kommun som överflyttades till Haninge kommun
-
en privat verksamhet (Stöd & Resursgruppen) som verkligen kan det de gör - en
verksamhet som jobbat med detta länge
-
en
verksamhet som är så RÄTT för Lukas.
Att ta hjälp och se till att dessa
ungdomar kommer rätt samt får den hjälp och den stöttning som behövs är
viktigare än en egen prestige.
Jag vill slå ett slag för detta, jag
vill få upp kvaliten -, jag vill belysa
den inkompetenta nonchalans för det osynliga handikappet som finns i kommunen samt I samhället, jag vill att Haninge kommun
agerar, jag vill inte att flera
funktionshindrade samt föräldrar ska behöva lida samt
nekas det som är självklart, jag
vill ha en upprättelse för min son i form av att förhindra vidare illa agerande
från kommunen.
Jag ger inte upp i kampen för det osynliga handikappet, jag vill dela med
mig - jag skulle vilja prata med skola, myndigheter för att
hjälpa till att få upp förståelsen, jag vill att ni som representanter för
kommunen granskar detta område, höjer kvaliten samt ser till att riktlinjer och
lagar följs.
• Korttidsverksamhet, vilket han hade en dag i veckan sedan
många år nu utvidgad till 2 dagar pga. av isolering samt att han mådde allt
sämre psykiskt vilket hans stödperson inom stödverksamheten bekräftat. Beviljad av Sthlm
och utvidgad av Haninge
• Daglig verksamhet, det är just detta som jag har slagits
för med
näbbar och klor då
Lukas INTE går i skolan samt INTE platsar inom
arbetsförmedlingens projekt pga. av sitt handikapp vilket kommunen
vetat om.
• Ledsagning, även den beviljad från Sthlm
Stöd & Resursgruppen har funnits
till 200% för min son - dom har gjort mer än vad om får betalt för - dom kan dessa ungdomar samt
problematiken från samhällets synvinkel och kommuners Illa agerande ....dom vet
hur dom ska bemöta/få upp på banan samt ge dessa en bra start I livet ! det är värt ett möte för er att höra dessa eldsjälar
och att ta del av deras enorma
kompitens!
Stockholms kommun använder
deras kunskap och det gör dom rätt till.
Dom
finns även för oss föräldrar när det krisar - dom kommer hem och pratar
.... dom är guld
värda i en
värld som Inte kämpar för alla individer
trots lagar om lika rättigheter i samhället.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar