fredag 26 februari 2016

Trevligt samtal från Kaustik/Ai Ai magasinet

Jag är övertygad om att vi alla tjänar på att samordna oss. Ingen kan enskilt skapa förändring men tillsammans kan den kraft frigöras som verkligen gör bestående skillnad, 


Magnus Crossner - Kaustik

Under senhösten  blev jag intervjuad av Ai Ai magasinet med rubriken "Granskande bloggare - en intervju som jag själv var mycket nöjd med. Förra veckan ringde Magnus Crossner från företaget Kaustik igen som ger ut Ai Ai Magasinet. Det blev naturligtvis en hel del prat om allt negativt som skett runt assistansen senaste året. Vi delar också en av mina hjärtefrågor - mer samarbete mellan de olika föreningarna och organisationerna som utgör den svenska funkisrörelsen. Framförallt pratade vi ändå om följande:

Kaustik tänker göra en stor kraftsamling under Almedalsveckan i år och kommande år fram till valåret 2018 för att sätta fokus på personlig assistans och andra hjärtefrågor för funkisrörelsen som tillgänglighet, diskriminering mm. Kafé Strandporten nära Almedalsparken ska vara centrum för en rad seminarier och föreläsningar under  hela Almedalsveckorna. Tanken är att alla tunga aktörer i funkisrörelsen ska komma till tals och lämna bidrag som berör våra frågor.

För egen del? Jo, Magnus Crossner vill att jag ska hålla en föreläsning under veckan. Givetvis jättekul att bli tillfrågad  och eftersom jag redan planerat att åka till Almedalen behövde jag inte lång tid för att tacka ja. Jag ska hålla kontakt med Magnus under våren och under tiden fundera på vad jag ska föreläsa om. Har redan börjat att fundera och jag har en del ideér om vad jag vill lyfta fram. Jag vet inte än hur lång tid jag har till förfogande, det blir en viktig faktor när jag väl bestämmer mig vad jag ska berätta om.



För en tid sedan genomförde GIL - Göteborgskooperativet För Independent Living en uppmärksammad aktion i Göteborg. Den är hyllad av många, fördömd  av andra och förlöjligad av somliga. Göteborgs-Posten ignorerade den. Vad man gjorde var detta:

Under en natt märkte målade man rullstolssymbolen på samtliga parkeringsplatser utanför stora Teatern i Göteborg. Som vi vet är bara ett fåtal av platserna reserverade för oss, oavsett parkeringsplats. Utifrån egna erfarenheter tycker jag systemet funkar relativt bra men antalet fall med personer som missbrukar parkeringskort har ändå ökat rejält. Det har blivit vanligare att dessa platser blockeras av personer som egentligen inte har rätt att stå där. I Heja Olika förklarar Anders Westgerd, verksamhetsledare på GIL syftet med aktionen:

Vi ville på ett handgripligt sätt visa det orimliga i att 60-90 procent av Sveriges stadskärnor är helt eller delvis otillgängliga. Detta trots att vi ända sedan 1966 haft lagstiftning om att alla nybyggnationer skall vara tillgängliga och sedan 2001 om att hinder som är "enkla att avhjälpa" ska åtgärdas.
Under några timmar lät vi därför morgontrötta bilister själva uppleva denna otillgänglighet. De visade tydligt hur frustrerande det kan kännas att, efter att först ha cirklat runt ett par varv, tvingas finna sig i att det inte finns någon plats för dem. En känsla de flesta av oss som lever med en funktionsnedsättning får uppleva flera gånger varje dag. År ut och år in, så länge vi lever.

Vad tycker jag själv då? En rätt cool idé, får erkänna att jag inte kommit på att göra något sådant själv. Läs mer om aktionen på GIL-s hemsida.




VIMPA har också fått vår debattartikel om regleringsbrevet från regeringen publicerat på SVT Opinions hemsida. Den kommer även att publiceras i tidningen Dagens Samhälle. Även Ifa har uppmärksammat den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar