måndag 11 november 2013

TV4-s kalla Fakta -avslag till varje pris


19.30 söndag kväll satte jag själv och många andra in TV4 för att se deras samhällsprogram Kalla fakta. Jag och många andra med koppling till handikapprörelsen visste sedan tidigare i stora drag vad programmet skulle handla om - att kommunerna gör allt för att hitta kryphål för att inte bevilja olika LSS insatser.


TV4-s reportage målar dock upp en bild som är ännu dystrare än vad man velat tro i alla fall även om man tappat de flesta illusioner man haft. Runt om i landet har kommun efter kommun satt i system att till varje pris hitta kryphål för att slippa betala för olika insatser enligt LSS. Och det gjorde ont att se familjerna som så uppenbart behövde stöd från samhället inte fick det städ man behövde. Dessutom har det uppenbarligen skapats en mycket lukrativ marknad för föreläsare med "affärsidén" att lära kommunerna att vara "så djävliga" som möjligt. Det framgick ju klart och tydligt att Kommunlex med Jonas Reinholdsson inte är ensamma att tjäna stora pengar på att åka landet runt för att lära kommunerna ge avslag.



Något som berörde mig illa var alla grova skämt om funktionsnedsattas hjälpbehov varpå deltagarna skrattade hjärtligt. Nu har Jonas Reinholdsson skickat ut ett pressmeddelande där han b l a skriver följande:
 


Inget sägs om en skärpt lagstiftning och hårdare praxis hos Högsta förvaltningsdomstolen.

Den första delen är inte sann, lagen har inte skärpts, bara rättspraxis och tillämpningarna.

Jag beklagar verkligen om mitt sätt att uttrycka mig under utbildningsdagen har upplevts som kränkande. Jag har som alla människor bättre eller sämre dagar och full respekt för synpunkter på mitt språkbruk.

Det låter bara som en dålig bortförklaring. Det handlar inte om "dåliga dagar på jobbet", jag är säker på att det är så här han uttrycker sig när han åker runt i landet och föreläser.

Det är dock inte vi jurister som fattar beslut i enskilda ärenden. Den makten har varken jag eller mina kollegor.

Det är sant. Däremot ger du dem gärna verktyg för att göra just det, ge så mycket avslag som möjligt.


Om Jonas Reinholdsson verkligen hade haft ett genuint intresse för funktionsnedsattas rättigheter som  försöker göra gällande i svaret  så uttrycker man sig inte så nedsättande om personer med stora funktionsnedsättningar, punkt! Och några problem att hjälpa kommuner med överklagande har han inte heller. Nej du Jonas, du är bara ute efter att tjäna pengar, våra rättigheter är i bästa fall sekundära.

Men vi måste även se bortom Kommunlex och liknande företags verksamheter. Hur har denna marknad kunnat uppstå? Hur är det möjligt att kommuner runt om i landet vräker ut pengar till föreläsare/jurister för att såväl kunna såväl ge så många avslag som möjligt och dels överklaga fällande domar så långt det bara går, gång efter gång? Och har kommunerna inga interna utbildningar åt handläggarna och mellancheferna?  Hur man än vrider och vänder på det kan jag bara komma till en slutsats:

De som sitter på skattepengarna, ytterst regeringen men även kommunerna har satt ett tak för hur mycket LSS insatserna får kosta, rättighetslagens bestämmelse av att lagen står över statens och kommunernas eventuella budgetproblem har medvetet lagts åt sidan. En förutsättning för detta är givetvis även en människosyn som förändrats till det sämre sedan LSS - lagen trädde i kraft Och då är det inte så märkligt att det skapas en lönsam nisch för företag som t.ex. Kommunlex. Utvecklingen är verkligen oroande.



 




 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar