LSS är en
rättighetslag, vilket b l a innebär att man inte får inskränka lagens rättigheter
p g a av att stat eller kommuner har budgetproblem. Ambitionerna i lagen är
också höga vilket b l framgår av § 7 2 st.:
Den enskilde skall genom insatserna
tillförsäkras goda levnadsvillkor.
Höga
ambitioner finns också i t.ex. skol och sjukvårdslagen som talar om allas rätt
till likvärdig utbildning, sjukvård mm oavsett var man bor i landet. På område
efter område i välfärdssektorn ser det annorlunda ut i praktiken:
· Skolklasserna blir allt större,
underhållet av skolarna blir sämre mm.
· Äldreomsorgen blir allt mer
underbemannad och underfinansierad
· Sjukvården blir allt mer ojämnlik
beroende på var man bor
· Inom funktionshinderomsorgen läggs
aktivitetscentraler ned, färdtjänsttillstånd mm dras in.
· Och slutligen, inom assistansreformen
blir det allt lättare att förlora sin personliga assistans men allt svårare att
få den.
Ovan nämnda exempel är samtliga finansierade med skatter och
i samtliga fall innebär besparingarna, hårdare kriterier mm för samhällsstöd
att lagarnas höga ambitioner urholkas allt mer, utan att själva lagtexten ändras.
Hur är det möjligt att detta får fortgå? Hur kan det vara så
besparingsivern ALLTID vinner över rättighetslagarnas höga ambitioner och FN-konventioner? Till
saken hör ju att besparingarna egentligen inte är några besparingar för
samhället. De innebär i ragel bara att kostnaden flyttas från en budgetpost
till en annan eller från stat och kommun. Och i åtskilliga fall blir det dyrare
för staten. Skulle t.ex. gärna veta hur många av de som förlorat sin assistans
som drabbats av depressioner med tillhörande vårdkostnader, hur många föräldrar
eller andra släktingar som tvingats lämna sina arbetsplatser för att istället
ta hand om anhöriga som förlorat sin assistans? Därmed blir de
kontraproduktiva, åtminstone på längre sikt.
Under en lågkonjunktur stiger arbetslösheten samtidigt som
skatteintäkterna sjunker, det går inte att prata bort. På kort sikt (3-5 år)
förklarar det en hel del men den utveckling som vi nu ser har pågått i
åtminstone 20-25 år. Och då håller inte förklaringen att det bara beror på
minskade skatteintäkter vid lågkonjunktur längre. Alltså måste andra faktorer
spela en viktig roll. Själva roten till den
negativa utvecklingen tror jag man hittar i det tidiga 1980-talet.
I början av 1980-talet befann sig västvärlden i kris vilket
givetvis påverkade lilla Sverige med. 1982 återfick socialdemokraterna
regeringsmakten och efter valsegern sa Olof Palme i det kärva ekonomiska läge
som rådde ungefär följande:
Eftersom läget är som det är så kommer det framöver att
krävas en "stram ekonomisk politik". Nya offensiva välfärdssatsningar
var inte att tänka på. Socialdemokraternas s.k. "gräsrötsväljare" var
ursinniga och anklagade regeringen för att bedriva högerpolitik.
Detta uttalande var knappast något som omedelbart började
rasera välfärdsstaten men man hade nu satt ner foten vad som gällde framöver. Visst
ska vi ha välfärd men det "får inte kosta för mycket". Och det är en
politik som (med visserligen varierande intensitet) gällt sedan dess, välfärden får inte kosta för mycket. Detta har
också inneburit att människosynen förändrats till det sämre, det är inte
självklart längre att staten ska stå som garant för alla medborgares välfärd.
Förflyttar vi detta till assistansreformen innebär det att en
reform som visar sig bli dyrare än beräknat med automatik utsätts för stark
kritik av de starka samhällskrafter som är skeptiska till både assistansreformen
och välfärdssamhället i stort. Dessa krafter har fått allt större inflytande på
välfärdspolitiken sedan Palme gjorde
sitt uttalande och därmed indirekt även de myndigheter som ansvar för att
välfärden fungerar.
Möjligen är jag naiv här men jag tror att om det hade funnits
en assistansreform på 1960 och 70-talet hade det aldrig blivit så mycket fokus
på kostnader och kriminalitet även om den visat sig bli dyrare än beräknat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar