lördag 9 november 2013

Aktuellt inom assistans senaste veckan



Sveriges Radios granskningsprogram Kaliber har genomfört en granskning hur oseriösa assistansanordnare blir allt aggressivare i kampen för att värva nya brukare. Det handlar om allt ifrån dörrknackning, uppvaktning ute på stan till diverse olika erbjudanden om t.ex. gratis semester i Thailand. 


Ett assistansbolag som redan betalat skatt på vinsten kan med nuvarande regelverk göra vad man vill med vinsten. Juridiskt är det därmed inte olagligt att locka kunder med t.ex. en betald utlandssemester. Moraliskt då? Kaliber intervjuade företrädare för vårdföretagarna som tar avstånd från "aggressiv marknadsföring".


Hur bär sig då anordnarna ut för att hitta potentiella kunder via t.ex. "knacka dörr" metoden? Sjukjournaler mm är ju sekretessbelagda. Svaret är att det finns kryphål. Domar i förvaltningsdomstolarna är offentliga handlingar som alla kan ta del av. Och överklaganden från assistansberättigade som helt eller delvis förlorat sin assistans ökar som bekant i rask takt.
 

Kalibers repporter frågade också  Försäkringskassan hur man ser på att allt fler förlorar sin personliga assistans, att kontrollen runt de assistansberättigade skärps samtidigt som bolagsvinster betalar bostadshyror, semesterresor mm till en del assistansberättigade? Svaret blev att det är en fråga för politikerna, vad assistansbolagen gör med sina vinster bryr sig Försäkringskassan inte om med nuvarande regelverk.


Vad tycker jag själv då? Att ringa runt till folk och uppvakta potentiella kunder på stan tycker jag är helt fel. När man sedan även lockar brukare med gratis solsemestrar, gratis boende etcetera utnyttjar man också det faktum att många som är beviljade personlig assistlans har mycket låga inkomster. En brist i reportaget tycker jag  var att man målade upp en bild som att det är" så här det går till" i assistansbranschen. För de som inte är insatta kan termen "oseriösa anordnare" betyda att assistansbranschen är proppfull av aktörer som använder sig av mycket tveksamma arbetssätt.
 


* Assistanskoll har också intervjuat Camilla Sköld från Akademikerförbundet SSR, som är den fackliga organisationen för LSS-handläggare, anställda av  Försäkringskassan eller kommunerna.
 Hur de ser på utvecklingen för assistansreformen och övriga LSS insatser? Svaret är att SSR anser att riktlinjerna för behovsbedömningar har stramats åt vilket fått till följd att LSS lagens intentioner inte följs. Vad har handläggarna själva att säga när SSR tar del av deras beskrivning av arbetssituationen?


Främst att de inte kan ge den insats de tycker att personen borde ha och att rättssäkerheten brister. Det är mer juridik än socialt arbete, lagen och tillämpningen är fyrkantig och man kan inte använda sina professionella kunskaper och arbeta utifrån ett helhetsperspektiv. Vidare säger Camilla Sköld följande om medlemmarnas upplevelser.

* De som sitter på beslutsfunktionerna förväntas vara restriktiva för att hålla budgeten, och skickar signaler neråt för att strama upp handläggningen. Många handläggare vill tvärtom skicka signaler uppåt om att det blivit för restriktivt. Vidare tycker många att arbetsbelastningen är för hög.
*Våra medlemmar uppfattar att det centrala är att hålla en budget och att rättighetslagstiftningen kommer i andra hand.


* De som sitter på beslutsfunktionerna förväntas vara restriktiva för att hålla budgeten, och skickar signaler neråt för att strama upp handläggningen. Många handläggare vill tvärtom skicka signaler uppåt om att det blivit för restriktivt. Vidare tycker många att arbetsbelastningen är för hög.
*Våra medlemmar uppfattar att det centrala är att hålla en budget och att rättighetslagstiftningen kommer i andra hand.

SSR tycker att hela LSS-lagstiftningen borde göras om med FN-konventionen som grund. 




 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar