Sveriges Radios granskningsprogram Kaliber har genomfört en granskning hur
oseriösa assistansanordnare blir allt aggressivare i kampen för att värva nya
brukare. Det handlar om allt ifrån dörrknackning, uppvaktning ute på stan till
diverse olika erbjudanden om t.ex. gratis semester i Thailand.
Ett assistansbolag som redan betalat skatt på
vinsten kan med nuvarande regelverk göra vad man vill med vinsten. Juridiskt är
det därmed inte olagligt att locka kunder med t.ex. en betald utlandssemester.
Moraliskt då? Kaliber intervjuade företrädare för vårdföretagarna som tar
avstånd från "aggressiv marknadsföring".
Hur bär sig då anordnarna ut för att hitta
potentiella kunder via t.ex. "knacka dörr" metoden? Sjukjournaler mm
är ju sekretessbelagda. Svaret är att det finns kryphål. Domar i
förvaltningsdomstolarna är offentliga handlingar som alla kan ta del av. Och
överklaganden från assistansberättigade som helt eller delvis förlorat sin
assistans ökar som bekant i rask takt.
Kalibers repporter frågade också Försäkringskassan hur man ser på att allt
fler förlorar sin personliga assistans, att kontrollen runt de
assistansberättigade skärps samtidigt som bolagsvinster betalar bostadshyror,
semesterresor mm till en del assistansberättigade? Svaret blev att det är en
fråga för politikerna, vad assistansbolagen gör med sina vinster bryr sig
Försäkringskassan inte om med nuvarande regelverk.
Vad tycker jag själv då? Att ringa runt till folk
och uppvakta potentiella kunder på stan tycker jag är helt fel. När man sedan
även lockar brukare med gratis solsemestrar, gratis boende etcetera utnyttjar
man också det faktum att många som är beviljade personlig assistlans har mycket
låga inkomster. En brist i reportaget tycker jag var att man målade upp en bild som att det
är" så här det går till" i assistansbranschen. För de som inte är
insatta kan termen "oseriösa anordnare" betyda att assistansbranschen
är proppfull av aktörer som använder sig av mycket tveksamma arbetssätt.
* Assistanskoll har också intervjuat Camilla Sköld
från Akademikerförbundet SSR, som är den fackliga organisationen för
LSS-handläggare, anställda av Försäkringskassan
eller kommunerna.
Hur de ser på utvecklingen för
assistansreformen och övriga LSS
insatser? Svaret är att SSR anser att riktlinjerna för behovsbedömningar har stramats
åt vilket fått till följd att LSS lagens intentioner inte följs. Vad har
handläggarna själva att säga när SSR tar del av deras beskrivning av
arbetssituationen?
Främst att de inte kan ge den insats de
tycker att personen borde ha och att rättssäkerheten brister. Det är mer
juridik än socialt arbete, lagen och tillämpningen är fyrkantig och man kan
inte använda sina professionella kunskaper och arbeta utifrån ett helhetsperspektiv.
Vidare säger Camilla Sköld följande om medlemmarnas upplevelser.
*
De
som sitter på beslutsfunktionerna förväntas vara restriktiva för att hålla
budgeten, och skickar signaler neråt för att strama upp handläggningen. Många
handläggare vill tvärtom skicka signaler uppåt om att det blivit för
restriktivt. Vidare tycker många att arbetsbelastningen är för hög.
*Våra medlemmar uppfattar att det
centrala är att hålla en budget och att rättighetslagstiftningen kommer i andra
hand.
*
De
som sitter på beslutsfunktionerna förväntas vara restriktiva för att hålla
budgeten, och skickar signaler neråt för att strama upp handläggningen. Många
handläggare vill tvärtom skicka signaler uppåt om att det blivit för
restriktivt. Vidare tycker många att arbetsbelastningen är för hög.
*Våra medlemmar uppfattar att det
centrala är att hålla en budget och att rättighetslagstiftningen kommer i andra
hand.
SSR tycker att hela LSS-lagstiftningen borde göras om med FN-konventionen som grund.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar