Nyligen publicerade Försäkringskassan sitt senaste
nyhetsbrev. Den i särklass viktigaste nyheten angående personlig assistans är
givetvis att man beslutat att införa efterskottsbetalning från och med 1
oktober 2016. Det har varit på gång ganska länge men nu är det alltså beslutat.
Intressant och notera är att man tidigare skjutit upp beslutet med hänvisning
till att det behövdes lagändringar men plötsligt anses det inte vara nödvändigt
längre... Själva förklarar man det på följande sätt:
"Vi anser nu att det här är så pass
angeläget att vi väljer att genomföra en övergång till efterskottsbetalning där
det är möjligt och så snart som möjligt".
Kommer det att finnas
några undantag? Tanken är att egna arbetsgivare ska vara undantagna. Alla andra
från småbolag med bara en eller ett fåtal brukare upp till de största aktörerna
inklusive kommunerna omfattas. Hur
kommer att påverka anordnarna ekonomiskt? Svaret från FK är:
"Vi är väl medvetna om att övergången
påverkar anordnarna och vilka möjligheter och alternativ som anordnarna har för
att hantera övergången är olika. Det viktiga är att deras planering påbörjas nu".
Therese Karlberg, högst
ansvarig för den personliga assistansen på Försäkringskassan skriver vidare i
nyhetsbrevet med hänvisning till Åsa Regnérs debattartikel i Dagens Samhälle.
"Målet
är att säkerställa en stabil försäkring som ger en långsiktig hållbarhet och
ytterst att hitta en konstruktion som de facto gynnar brukarna. Hon skrev också
att: ”Det finns problem med dagens konstruktion av assistansersättningen. Bland
annat finns skäl att anta att konstruktionen i sig är kostnadsdrivande, utan
att det gagnar brukarna.”
Utöver efterskottsbetalningen kommer regeringen framöver att själva fastställa schablonbeloppet för varje år utan rekommendation från Försäkringskassan. Principbeslut är taget på att höjningen ska vara ynkliga 1,4 %/.år fram till 2018.
Utöver efterskottsbetalningen kommer regeringen framöver att själva fastställa schablonbeloppet för varje år utan rekommendation från Försäkringskassan. Principbeslut är taget på att höjningen ska vara ynkliga 1,4 %/.år fram till 2018.
Jag har tidigare skrivit att efterskottsbetalning
inte utgör något större problem för de stora aktörerna i assistansbranschen.
Emellertid sker detta i ett läge där det kommer flera nyheter till som sätter
press på anordnarna. Främst tänker jag då på den mycket snåla höjningen av
schablonen i år, 2016 och flera år efter det samt att regeringen tar bort den
sänkta arbetsgivareavgiften för anställda upp till 26 år. Jag brukar i normala
fall inte klaga på skatter och sociala avgifter men i det här fallet gör jag
det och återkommer till det i ett separat blogginlägg.
Sammantaget sätter det en stor ekonomisk press även
på större anordnare - för mindre riskerar det att bli förödande.
Försäkringskassan skriver att det görs för att det gynnar brukarna. Jag tror däremot att alla
förändringar/försämringar kommer slå mycket hårt mot brukurna och mindre
anordnare. Många riskerar att få lägga ner verksamheten.
Varför är då Försäkringskassan så angelägen att
genomföra det att man uppenbart inte bryr sig om lagändringar som bara för
några månader ansågs nödvändiga? Jag kan inte tolka det på annat sätt att det
är en av många delåtgärder orsakade av att högre ort ( d v s regeringen)
bestämt sig för att nu får inte assistansen kosta mer, d v s vår rätt till full
delaktighet i samhället, att kunna styra våra liv själva. FK själva är ärliga i
alla fall att man inte förnekar att man jagar fuskare och kriminella:
Vi behöver införa efterskottsbetalning för att få
bättre kontroll på utbetalningarna, minimera antalet återkrav och säkerställa
att ersättningen går till rätt person. Det är en av flera åtgärder som
Försäkringskassan gör för att motverka all form av missbruk av
assistansersättningen. Fusk ger inte bara mindre resurser till människor, det
urholkar också förtroendet för reformen i stort.
Hur ska då rörelsen agera mot detta? Jag tror det är mycket svårt att stoppa att
efterskottsbetalning införs i någon form. Möjligen då om man kan visa att FK
begår ett lagbrott. Det borde emellertid fortfarande gå att lindra förslaget
och lägga ambitionsnivån där i första hand. Det skulle t.ex. kunna vara att små
anordnare (upp till 10-15 brukare) inte omfattas och att ändringen genomförs
successivt och framföra det som ett alternativ till politikerna. Men då måste
vi börja agera tillsammans så snabbt som möjligt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar