Intentionerna och ambitionerna med LSS beskrivs i §
5-8
§ 5 Verksamhet
enligt denna lag skall främja jämlikhet i levnadsvillkor
och full delaktighet i samhällslivet för de personer som anges i 1 §. Målet skall vara att den enskilde får
möjlighet att leva som andra.
§
7, 2 st Den enskilde skall genom
insatserna tillförsäkras goda levnadsvillkor. Insatserna skall vara
varaktiga och samordnade. De skall anpassas till mottagarens individuella behov
samt utformas så att de är lätt tillgängliga för de personer som behöver dem
och stärker deras förmåga att leva ett
självständigt liv.
Det borde därmed inte råka någon tvekan om
ambitionerna med LSS, möjligheten att leva ett självständigt liv med fullt
självbestämmande - kunna leva som andra, kunna göra det alla tar för givet. Nu,
när tumskruvarna dras åt allt mer kring LSS i allmänhet och personlig assistans
i synnerhet är det tyvärr ingen självklarhet längre.
I den med all rätt mycket hårt kritiserade rapporten
från ISF nyligen ställer man detta på sin spets vilket jag strax återkommer
till. I min och alla andra aktiva i funkisrörelsen är det en av lagens främsta
styrkor just att det inte finns någon specifik
definition av vad som är goda levnadsvillkor. Varför det? Jo, alla kan
nog enas om att goda levnadsvillkor handlar om att kunna bo i eget hem, ha
hyfsad god ekonomi, bilda familj, odla sina intressen, etcetera. Sen är det
väldigt individuellt. För somliga är goda levnadsvillkor att åka på solsemester
till Thailand, andra att gå ut i skogen och plocka svamp eller gå ut på stan
och ta några öl med vänner. D v s göra det som man själv tycker är viktigt för
att leva ett bra liv, inte vad någon byråkrat eller politiker anser är goda
levnadsvillkor utifrån en stelt utformad mall.
Så ser emellertid inte ISF på saken. Man menar
istället att en "stor svaghet med lagen är att definitionen av goda
levnadsvillkor är så vag". För någon vecka sedan intervjuades ISF
projektledare Helena Höög av Assistanskoll och svarade följande på frågan
varför det är ett problem? Svaret blev:
– Det blir svårt att veta om Försäkringskassan
kan göra en rättssäker och enhetlig bedömning av behovet. Det kanske inte går
att beskriva de här begreppen i detalj, men det borde finnas en ram.
– Eftersom det saknas definitioner finns ingen
gräns för hur många timmar som kan beviljas. Om det inte är reglerat väger det som den sökande säger tungt.
Det faktum att lagen
inte definierar goda levnadsvillkor anser Helena Höög också är en bidragande
orsak till att "kostnaden ökar för snabbt", avsaknad av definition
leder till att antalet timmar ökar, i klartext Försäkringskassan beviljar för mycket
timmar.
Den viktigaste åtgärden
man förslår är alltså att tillämpa en internationell mall, kallad ICF (International
Classification of Functioning, Disability and Health). I korthet innebär det
att hjälpbehovet i första hand inte ska avgöras av vad personen som
söker personlig assistans eller har assistans själv anses vara viktiga
hjälpbehov för att uppnå levnadsvillkor.. Detta ska istället avgöras av olika
"experter" (sjukgymnaster, arbetsterapeuter mm) där ICF mallen är ett
viktigt verktyg. Det är funktionsförmågan,
inte det faktiska hjälpbehoven som är det primära. Detta förslag är
förödande av flera anledningar:
· Brukarens
egen uppfattning av vad som är goda levnadsvillkor reduceras till noll och
därmed även möjligheten att leva det liv hen vill själv.
· Vi
kämpar ständigt för att vi INTE ska ses som vårdtagare utan vilka
samhällsmedborgare som helst. Går förslaget igenom innebär det många steg
tillbaka, vi reduceras till vilka vårdpaket som helst utan egna ambitioner med
livet. Jag menar att det innebär dödsdomen för assistansreformen som vi vill ha
den.
För att uttrycka det
diplomatiskt visar Helena Höög upp en usel förståelse om vad personlig
assistans handlar om. Det visar sig bland annat i synen på synen på
behovsbedömningarna som alltså ska utföras av "experter". En av
"vinsterna" förutom (enligt Höög) bättre bedömningar skulle vara att
man minskar de integritetskänsliga delarna om det utförs av experter. Jösses,
vilken Star Wars planet kommer människan ifrån egentligen? För egen del (tror
jag talar för alla andra också) skulle det kännas än mer förnedrande om man
blev undersökt av "experter" som sedan avgör behovet av hjälp.
När jag läste om det
här första gången var det första jag tänkte på ett av STIL - s seminarier i
Almedalen som handlade om hur svenska staten genom åren haft en
"förkärlek" för att utföra diverse medicinska experiment och
undersökningar som vilat på minst sagt tvivelaktig etisk grund. De utsatta
personerna har alla haft gemensamt att man setts som en belastning för
samhället. ISF tankegångar, liksom det beryktade Hässleholmsförsöket är helt i
linje med detta synsätt.
Finns det då inget
positivt att säga? Är i så fall att ISF ser problem med det delade
huvudmannaskapet. Det hamnar emellertid totalt i skuggan av att man samtidigt
ser assistansen som vilken vårdverksamhet som helst och vår rätt till
självbestämmande som helt sekundärt.
Assistansreformens
intentioner är nu mer hotade än någonsin, hela rörelsen måste enas!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar