måndag 9 september 2013

Inledning



Först av allt vill jag klargöra en viktig sak:
I ett internationellt perspektiv har handikappade i Sverige det mycket bra och Sverige är fortfarande ett land som satsar mycket stora belopp på skattefinansierad välfärd, inklusive funktionshinderomsorgen. Jag har besökt länder och platser där de handikappade skulle tycka att Sverige är ett paradis. Emellertid har utvecklingen börjat gå åt fel håll vilket är väldigt trist att konstatera. När assistansreformen trädde i kraft 1994 innebar det en mycket stor förbättring i livskvalitet och självbestämmande för personer med stora funktionsnedsättningar. Snart 20 år senare är den starkt ifrågasatt av kritiker som hävdar att reformen kostar alldeles för mycket pengar, att kriminalitet och oegentligheter florerar mm. 

Denna blogg kommer att behandla olika aspekter av assistansreformen, hur den kom till, betydelsen för de som har den, reformens demokratiska dimension men också låt oss kalla det "tunga saker" som handlar om hur vi enligt mig bör bedriva opinionsarbetet, bemöta kritikernas argument mm. VIMPA den förening jag företräder område är  personlig assistans. Försvaret av assistansreformen går emellertid hand i hand med handikapprörelsens andra hjärtefrågor som demokrati, full delaktighet i samhället, tillgänglighet mm. Därför kommer jag ibland även att belysa problem inom andra delar av funktionshinderomsorgen. För försämringen av assistansreformen är ingen isolerad företeelse, den drabbar all verksamhet inom funktionshinderomsorgen och mycket annat med som finansieras med skatter. Min övertygelse är att det går inte och fullt ut förstå varför en fantastisk frihetsreform är så ifrågasatt om man inte sätter in den i ett sammanhang hur välfärdssamhället i allmänhet och funktionshinderomsorgen i synnerhet utvecklats senaste 10-20 åren.

Jag kommer även att ta upp "mjuka saker" och berätta om  mina positiva erfarenheter av assistansen, vad den betyder för mig och möten med andra människor i samma livssituation.

Min ambition och förhoppning är att bloggen ska bidra till ökad kunskap om assistansreformen, det samhälle som vi alla är beroende av och  debatt inom brukarrörelsen. Tillsammans blir vi starkare och  då blir det också lättare att kämpa mot de starka samhällskrafter som av olika anledningar inte prioriterar assistansreformen och övrig funktionshinderomsorg särskilt högt.

Thomas Juneborg
Ordförande VIMPA - Vi Med Personlig Assistans i Jönköpings län

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar