söndag 15 september 2013

Svar till Gunnar Wetterberg



För snart ett år sedan orsakade Expressens kolumnist Gunnar Wetterberg ett ramaskri i rörelsen när han i en artikel antydde att vad han kallade "goda institutioner" är ett bättre alternativ till personlig assistans. När känslorna svalnat satte jag mig vid datorn och skrev ihop ett svar som jag mailade till honom. Skrev följande:


Jag är en av ca 20 000 personer som är beviljad personlig assistans och jag har varit rullstolsburen sedan födseln. Men tack vare en fantastisk frihetsreform har jag kunnat flytta från föräldrahemmet, plugga på universitet, jag har åkt på egna resor, kunnat engagera mig i  föreningslivet, träffa kompisar när jag själv vill och mycket, mycket annat. Det är inga konstigheter, det gör alla men grejen är att utan assistansreformen hade jag p g a mitt funktionshinder inte kunnat göra någonting av detta utan ständig hjälp från föräldrarna eller syskon. Men vilken person i min ålder (36 år) vill träffa kompisar, roa sig ute på stan, göra utflykter etcetera med föräldrarna i ständigt "släptåg”?

Yttrande och åsiktsfriheten är grundlagsfäst i Sverige och alla andra demokratier. Det gäller således mig, dig och alla andra som bor i Sverige. Men det är ändå tråkigt att läsa att den här typen av socialt starkt bakåtsträvande åsikter finns i vårt land år 2012 som jag menar att din artikel ger uttryck för. Hur mycket du än pratar om goda institutioner där alla kan leva ett värdigt och meningsfullt liv så kan dessa aldrig ersätta den personliga assistansen. Dessutom skulle fria människor med egna drömmar om sitt liv tvingas in i boende som (det är jag 100 % säker på) det stora flertalet inte önskar. Var finns friheten och självbestämmandet i det?

Du pratar, säkert omedvetet mycket nedlåtande mot alla med omfattande funktionshinder. Tvärtemot vad du verkar tro i artikeln har vi en vilja att som alla andra ha ett rikt socialt liv, inga passiva individer som nöjer sig med att bara ha tak över huvudet. Du pratar om "passning dygnet runt". Ja, jag är beviljad assistans dygnet runt p g a mina medfödda funktionshinder men när du pratar om assistansen som "passning dygnet runt" visar du upp en mycket stor brist i kunskap om vad assistansen handlar om. Det handlar inte om vare sig sjukhusvård eller (i mitt fall) "uppassning" 24 timmar/om dygnet. Det handlar om att ge mig och andra i liknande situation ett liv där man kan leva ett liv så likt ej funktionshindrade människor som möjligt.
D v s något så viktigt som demokrati och frihet som vi alla värnar om.

Du pratar också om assistansen som enbart en tung post i statsbudgeten, det finns inga vinster överhuvudtaget. Att det finns undersökningar som klart visar att gruppboende och hemtjänst inte är billigare än den personliga assistansen är tydligen helt okänt för dig. Inget nämns heller om alla arbetstillfällen som reformen skapar eller att en betydande del av de pengar som Försäkringskassan betalar ut går direkt tillbaka till staten i form av skatt och sociala avgifter. Och då har jag inte nämnt alla de värden som inte går att mäta i kr och ören, allas rätt till självbestämmande, medborgarinflytande etcetera.

En tredje sak är att du pratar om assistansen och andra rättighetslagar som vanliga budgetfrågor. Jag begriper ärligt talat inte varför du tar in domstolarna, tjänstemän och budgetar i diskussionen. Regeringsformen, vår viktigaste grundlag slår klart fast - den offentliga makten (d v s regeringen, alla de myndigheter som ligger under den, landsting och kommuner) måste följa de lagar som Sveriges riksdag fattar. Det är lagar tjänstemännen har att förhålla sig till när besluten fattas, inte budgeten i den aktuella myndigheten - i detta fall Försäkringskassan. Sedan har statsmakten ett ansvar att se till att det finns medel att finansiera LSS och andra rättighetslagar. Domstolarna Gunnar har ju till uppgift att bevaka att lagarna följs, de har inte till uppgift att tolka lagarna utifrån Sveriges ekonomiska situation.


Thomas Juneborg

Assistansberättigad 


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar