fredag 26 juni 2015

Igår genomfördes min omprövning av rätt till personlig assistans

Egentligen skulle Försäkringskassan ringt 11 juni för omprövning av assistansersättningen eller som jag uttrycker det själv:

Omprövning om min rätt till full delaktighet i samhället kommande två åren.


Omprövningen sköts dock upp två veckor men igår vid 14-tiden var det dags, omprövning om min rätt till personlig assistans. Jag har flera gånger skrivit om hur förnedrande det var att genomgå tvåårskontrollen för två år sedan och då var jag orolig för hur det skulle gå nästa gång. Kanske skulle kriterierna för att nå upp till 20 timmar/vecka i grundläggande behov höjas än mer? Under senaste året kom ändå positiva signaler från Försäkringskassan om at tvåårsomprövningarna skulle förenklas rejält - under förutsättning att man redan genomgått "helvetesundersökningen". Något som bekräftades senare från Försäkringskassan.

När jag fick brevet från FK stod det visserligen att det denna gång att det bara skulle vara en avstämning av läget men vad innebar det i praktiken? I och för sig var mitt "utgångstips" att det inte skulle bli så omfattande men helt säker var jag inte. Hur blev det då?

Försäkringskassan frågade hur assistansen funkade och jag sa det var inga problem. Hade behovet av hjälp förändrats? Nej, det har det inte. Sen kom lite frågor om hur vardagen såg ut i största allmänhet vad gäller fritidsaktiviteter mm. Vi kom in på mitt engagemang i handikapprörelsen.

Summan av detta var att man kom fram till att hjälpbehoven inte förändrats. Jag poängterade flera gånger hur viktig assistansen är för att mitt liv ska fungera. Svaret blev att jag inte ska känna någon oro, jag kommer att få behålla de timmar jag har. 100 % säker på att jag verkligen får behålla alla timmarna blir jag först när beskedet blir skriftligt men det ser alltså inte ut att vara några problem.

Samtidigt var det också omprövning till handikappersättning och de merkostnader jag har. Och här gick man MYCKET GRUNDLIGT tillväga, betydligt tuffare än jag räknat med. Till slut kom handläggaren ändå fram till att jag med stor säkerhet får behålla den nivå jag har.

För att sammanfatta det här så gick det bra, jag var ändå ganska trött efteråt men det var framförallt orsakad av "manglingen" om handikappersättningen. Handläggaren var inte otrevlig på något sätt men varför måste man omprövas vartannat år? OK, det är inskrivet i Socialförsäkringsbalken så det är lagstagat men Försäkringskassan vet redan allt om mina hjälpbehov och att de är livslånga så vad är det egentligen som behöver omprövas?

 Den här omprövningen var ändå mycket lättare än förnedringen för två år sedan. Det känns  skönt att det är avklarat och att det är lugnt åtminstone kommande två åren. 



*På måndag åker jag till Visby och Almedalen. Sommarvädret har ju hitills varit riktigt uselt men enligt de senaste prognoserna ser det ut att äntligen bli  bra väder nästa vecka. Jag åker hem på fredagen och kommer efter det att berätta i bloggen om mina upplevelser där. Efter det är det dags för semester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar