Johanna Wallgren, 26 år gammal bor i Södertälje.
Johanna föddes med ryggmärgsbrock, har kognitiva problem och därmed livslånga funktionsvariationer, hon
är också beroende av personlig assistans. Senaste året har Johanna drabbats av
andningssvårigheter vilket leder till att hjälpbehovet har utökats.
När Johanna och mamman Gabriella sökte om en
utökning av kommunen blev det nej och inte bara det, hjälpen drog in helt och
hållet, Johanna ansågs plötsligt inte tillhöra någon av LSS 3 personkretsar
alls!
Efter många turer och dom i Förvaltningsrätten har
Johanna nu fått tillbaka samma antal timmar som hon hade innan kommunen drog in
assistansen (22 timmar/vecka). I domen skriver man bland annat:
Förvaltningsrätten ansåg att Södertälje kommun
frångick principen att en förmån kan får försämras ("gynnande besluts negativa rättskraft) om det inte skett stora
minskningar i hjälpbehovet. Johannas Fall är tyvärr som vi alla vet tyvärr allt
vanligare i ett land där det finns en lag som säger att vi har rätt till
personlig assistans och goda levnadsvillkor. Johannas fall är också ett
typexempel på ett grundläggande systemfel - Johanna borde egentligen aldrig behöva vara beroende av Södertälje
kommuns välvilja.
Med tanke på de funktionsvariationer Johanna har
borde hon ha rätt till mycket mer än de 22 timmar/vecka hon har haft.
Försäkringskassan nämns aldrig men om assistansreformen fungerat som det var
tänkt borde hon med lätthet nå över 20 timmar/vecka i grundläggande behov och
därmed vara beviljad assistans från Försäkringskassan, inte kommunen. Johannas
fall är ett exempel deprimerande exempel på vad som ofta händer när staten via
FK inte vill/förmår ta sitt ansvar och man blir utlämnad till kommunernas
godtycke.
Det fungerar ju så att hamnar man under den fruktade
20 timmarsgränsen i grundläggande behov/vecka blir man beviljad NOLL timmar i
statlig assistansersättning. Om man sedan söker i den kommun bor i så finns det
ingen gemensam tolkning av LSS från Sveriges 290 kommuner. Varje kommun är
därmed fria att göra sina egna tolkningar av lagen och hur den ska tillämpas.
Är det rättssäkert?
Givetvis inte, det blir rena lotteriet beroende på
var man bor i landet och det är helt oacceptabelt! Rätten till hjälp får aldrig
vara beroende på om man bor i Trelleborg eller Kiruna. Ytterligare en faktor
som spelar in är ju kommunernas, genom åren synnerligen kyliga inställning till
hela LSS lagen. Om man tänker på att de var kritiska redan på remisstadiet, att
svångremmen dras åt allt mer runt andra kommunala angelägenheter som skolan och
äldreomsorgen borde tyvärr ingen vara förvånad när fall som Johannas blir
offentliga (det verkliga antalet som drabbas är givetvis mycket, mycket högre
än de som massmedia tar upp).
Min slutsats blir att kommunerna är direkt olämpliga
som huvudmän för personlig assistans och det är frågan om de ska sköta någon
LSS insats alls. Varför - vi med personlig assistans och andra LSS insatser är
en minoritet av alla som behöver hjälp, alla som går i skolan etcetera. När
osthyveln tas fram är det därför givet att vi blir en utsatt grupp. Många
åtgärder behöver vidtas för att säkra LSS och assistansreformens intentioner.
En av dem är att slopa systemet med flera huvudmän - det måste vara staten som
är ensam huvudman för assistansen. Så länge det nuvarande systemet finns kvar
kommer stat och kommuner att försöka lämna över kostnaden till den andra
parten.
Hela artikeln om Johanna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar