Vi vet alla hur mycket kritik assistansreformen fått
på senare år men det är inget nytt - idén med personlig assistans har varit
kritiserad ända sedan Adolf Ratzka lanserade idén i Sverige i början av
1980-talet. Och nästan lika länge som personlig assistans varit en lagstadgad
rättighet har den varit hotad av kraftiga försämringar.
I det här blogginlägget ska jag sammanfatta hur
kritiken låtit under alla dessa år och vilka hot som reformen varit och är
utsatt för. Huvudsakliga källan är STIL -s bok:
25
år - Independent living i Sverige
Många personer som lanserar helt nya idéer möts ofta
med skepsis, det gällde även Adolf Ratzkas på sin tid revolutionerande idé om
personlig assistans. Motståndet kom inte bara från en nästan enig politikerkår,
fackföreningar, kommuner etcetera - även i handikapprörelsen fanns
inledningsvis i många fall stor skepsis. Delvis berodde det säkert på att hans idéer
var helt nya och lite främmande i ett samhälle där offentligt finansierad
välfärd var likställt med stora statliga
eller kommunala insatser till alla, inte bara en minoritet. DHR och andra
organisationer hade också lagt ner mycket kraft på att driva igenom den nya
stödformen boendeservice som var ett steg bort från de stora institutionerna
men ändå långt ifrån Adolf Ratzkas visioner.
I övrigt var argumenten emot ungefär detsamma som i
nutid. Kommunerna såg sitt självstyre hotat, somliga politiker var rädda för
kostnaden, facket var rädda för att medlemmarna skulle utnyttjas och ledande
politiker bland socialdemokraterna såg idén med personlig assistans som ett hot
mot den allmänna välfärden.
Hur kunde man se personlig assistans som "ett
hot" mot den allmänna välfärden? Svaret är troligen att förutom att
stödinsatsen omfattade en minoritet, inte alla var socialdemokraterna oerhört
skeptiska till välfärdsverksamheter som inte drevs i statlig eller kommunal
regi (även kooperativ som STIL och JAG), att den svenska Independent living
rörelsen insisterade på att staten, inte kommunerna skulle vara huvudman var en
annan faktor. En ledande politiker bland socialdemokraterna avvek dock, vice
socialministern Bengt Lindkvist - troligen åtminstone delvis p g a Bengt själv
är blind och därmed "en av oss". Folkpartiets ledare Bengt Westerberg
visade emellertid tidigt stort intresse för STIL-s försöksprojekt med personlig
assistans som drog igång 1987.
När den stora handikapputredningen klar 1989 som föreslog
rätten till personlig assistans stod hela handikapprörelsen helt bakom
idén med PA. En av eldsjälarna i den "etablerade svenska
handikapprörelsen" var Ifa-s
blivande ordförande Wilhelm Ekensteen som då jobbade på DHR och som i ett
tidigt skede anammat idén med personlig assistans.
Ursprungligen ville många politiker att assistansen
skulle vara finansierad av kommunerna, vilket som sagt bland annat STIL
motsatte sig starkt. Argumenten man använde var samma som i nutid - i
konkurrans med alla andra kommunala åtaganden skulle det bli en kamp om
resurser där minoriteten, vi med behov av personlig assistans skulle vara
förloraren. Till slut blev det en kompromiss där staten stod för huvuddelen av
kostnaden, övriga LSS insatser blev emellertid kommunala angelägenheter.
1994 trädde LSS ikraft men det dröjde emellertid
inte länge innan assistansreformen var hotad. Kostnaden blev snabbt högre än
väntat och den socialdemokratiska regeringen tillsatte en utredning som
föreslog drastiska försämringar, bland annat en åldersgräns på 16 år och
kommunalisering. Efter stora protester från handikapprörelsen drogs dock många
förslag bort, att kommunerna betalar de 20 första timmarna/vecka blev
emellertid kvar, systemet med schablonbeloppet infördes också.
Ungefär
samtidigt kom en viktig dom som ledde till att begreppet "grundläggande
behov" infördes.Åren som följde kom det nya utredningar där fokus
låg på att sänka kostnaden och inskränka självbestämmandet . Det hände
emellertid en del positivt med - 2001 togs 65 årsgränsen för att ha personlig
assistans bort.
De verkligt stora neddragningarna inleddes 2007 när
försäkringskassan introducerade begreppet integritetskänsliga hjälpbehov"
och tog fart på allvar efter den ödesdigra domen i Regeringsrätten 2009.
Parallellt med urholkningen av assistansen och medias enorma fokus på fusk och
kriminalitet istället för rättigheter har också stora försämringar skett i
övriga LSS insatser på kommunal nivå.
Under alla dessa år från tidigt 80-tal till nutid
löper som jag ser det en röd tråd där en informell "allians"
bestående av rikspolitiker, kommuner, tjänstemän, domstolar, fackföreningar,
proffstyckare mm har motarbetat reformen, brukarrörelsen har alltid fått
kämpa i motvind. Argumenten emot har hela tiden låtit ungefär likadant där på
ena sidan kostnader för assistansen ställs mot annan välfärd, kommunalt
självstyre mm mot vår rätt att leva ett liv som andra på motsatt planhalva.
Den fighten pågår fortfarande. Visserligen säger
alla riksdagspartier (utom SD) att assistansreformen och LSS är mycket viktig
men samtidigt har man under åren som gått tillsatt en rad utredningar där
syftet varit att spara pengar för att hejda en "galopperande
kostnadsutveckling". Samtidigt har Försäkringskassan och IVO lanserat och
i vissa fall genomfört olika förslag som inskränker själbestämmandet som är så central
i hela idén med personlig assistans.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar