fredag 14 februari 2014

Vilken typ av assistansanordnare tycker jag fungerar bäst?

Man kan välja mellan flera olika typer av assistansanordnare:

* Kommunen
* Kooperativ
* Privat företag
* Egen arbetsgivare
* Man kan också välja att ha flera olika anordnare.

Under se 20 åren som jag varit beviljad personlig assistans har jag haft de flesta varianterna. Jag har haft kommun, privat företag, kooperativ och sedan 2009 är jag ensam brukare i ett familjeägt företag. Hur nöjd har jag varit med de olika formerna?

1994-1996 hade jag Jönköpings kommun som anordnare och vid en rangordning är kommunen särklassig jumbo. Först fungerade det är OK men när man efter ett tag ville göra lite dyrare saker då beviljade man inga pengar. Jag vet inte hur det fungerar nu i min hemkommun men ville man göra lite dyrare saker på egen hand under min tid, även enklare resor blev det tvärstopp vad gäller att få ersättning för omkostnader för assistenterna. Insynen på hur mycket pengar som fanns  för omkostnader var också minimal.

När jag flyttade till Linköping blev det ett privat bolag som kommunen lagt ut på entreprenad. Det fungerade bättre men även här var man ganska snåla vad gäller  budgeten för assistansomkostnaderna. Efter lite tjat blev det ändå en utökning. Flera assistenter tyckte också att man erbjöds för få utbildningar. Hur många utbildningar gick jag själv som arbetsledare - noll. Sammanfattningsvis - bättre än kommunen men inte bra heller.

2001 flyttade jag tillbaka till hemkommunen. Denna gång blev valet ett brukarkooperativ. Jämförde man detta med kommunen så var det som en annan värld. Skillnaden var enorm vad gäller budget för assistansomkostnader, insynen i hur mycket pengar man hade förbrukat och hade över, kurser för arbetsledare och assistenter mm mm.  Kooperativet hade visserligen en låg avgift för administration men när det gått ett antal år kände jag ändå att man själv ville ha kontrollen över alla pengar som Försäkringskassan betalade ut.

Från och med 2009 har jag därför valt att ha assistansen i egen regi, via ett familjeägt företag. Funkar det bra? För egen del tycker jag det funkar jättebra. Blir det då inte väldigt mycket jobb med att sköta det själv? Jo, det blir en del jobb  så klart men jag får hjälp så det är OK. Den, enligt mig tyngsta delen lönekörningen gör jag och pappa ihop. Andra tunga saker som anställningsintervjuer fick man sköta själv också när jag tillhörde kooperativet.

Utbildningar till assistenterna då? Det har vi löst genom ett samarbete med ett annat av assistanskooperativ som är verksamma i länet.

En rangordning blir följande:

1) Sköta det själv via bolaget
2) Kooperativet
3) Privata företaget i Linköping
4) Kommunen

I ett större perspektiv är viktigt att det även i framtiden finns flera olika alternativ att välja på. Själv ogillade jag kommunen som anordnare men det finns många som inte kan tänka sig något annat än kommunen och då ska det alternativet finnas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar