LSS § 9a listar 5 grundläggande behov:
* Av och påklädning
* Personlig hygien
* Hjälp vid måltider
* Hjälp vid kommunikation
*Ingående kunskap om den assistansberättigades
hjälpbehov
Dessa 5 områden är centrala när Försäkringskassan
bedömer hjälpbehovet. Anser FK att de
grundläggande hjälpbehoven understiger 20 timmar/vecka beviljas ingen statlig
assistansersättning. En dom i regeringsrätten 2009 höjde kraftigt kriterierna
för vad som ska räknas som grundläggande behov. Numer räknas grundläggande
behov bara om de är "intigritsnära". Detta får minst sagt märkliga
följder när man ska bedöma hjälpbehovet och är också den främsta anledningen
till att allt fler förlorar den statliga assistansersättningen.
I Försäkringskassans vägledning står det att
man ska ett "helhetsperspektiv" när hjälpbehovet bedöms. Min egen
ståndpunkt som knappast är kontroversiell i rörelsen är att FK-s sätt att bedöma
de grundläggande behoven är oförenliga med helhetsperspektivet. De fem
"grundläggande behoven" är nästan lika gammal som LSS lagen. Att F.K,
d v s staten ändrar sin syn på de grundläggande behoven är centralt om
behovsbedömningarna ska bli generösare. Frågan är hur vi ska argumentera för
att få till en förändring?
Spontant kan jag säga att begreppet
"grundläggande behov" borde slopas helt och ersättas med hjälpbehov.
Mycket större hänsyn måste tas till vad den assistansberättigade själv anser
sig behöva hjälp med. Men frågan är om det är rätt väg att gå att få bort hela
begreppet? De grundläggande behoven har funnits sedan 1996. Det är visserligen
många år sedan och 1996 var jag inte lika engagerad i assistansfrågan som jag
är nu. Jag har dock inget som helst minne av att introduktionen av begreppet i lagtexten ledde till några större protester bland brukarna, anhöriga, anordnare och andra
engagerade. Det var knappast några större protester åren som följde heller,
mycket givetvis beroende på att begreppet tolkades mycket generösare än i nutid
och därmed inte orsakade några större problem för oss, t.ex. steg antalet
personer som var beviljade personlig assistans snabbt 2000-2008.
Min slutsats blir därför att det är inte begreppet "grundläggande
behov" i sig som är det stora problemet. Därför menar jag att vi i första
hand ska kritisera tillämpningen, inte att begreppet med de fem kategorierna
finns. Om vi kräver att begreppet försvinner helt kommer kritikerna i så fall
med nästan 100 % säkerhet att säga - varför protesterade ni inte på 90-talet?
Vad ska man svara på det - jag vet inte själv i alla fall.
Det som vi verkligen borde kritisera enligt mig är t.ex.:
*Den nuvarande tillämpningen är oförenlig med
helhetsperspektivet
*Tillämpningen bryter mot både FN-konventionen för
handikappades rättigheter artikel 17 om skydd för den personliga integriteten och
regeringsformens bestämmelser om medborgarnas skydd av integriteten i kap 2 §
6. Ingen jurist i världen kan övertyga mig om att staten med den nuvarande
tillämpningen inte bryter mot detta.
*Kräva en lagändring av LSS 9a där det framgår vad
som är grundläggande behov.
Sen finns det mycket att kritisera hur
staten använder sig av prejudicerande domar, påtala att FN-konventionen artikel 19 ger
rätt till personlig assistans mm. Det kommer jag att återkomma till.
Avslutningsvis:
En helhetssyn i ordets rätta bemärkelse där man
verkligen lyssnar på vad den assistansberättigade själv behöver hjälp med där, all
hjälp vid t.ex. matlagning räknas som ett grundläggande behov leder med automatik
till en mycket generösare tolkning av de
grundläggande behoven och därmed hela hjälpbehovet. Konsekvensen för staten
blir också att det blir mycket svårare, i praktiken nästan omöjligt att frånta
assistansen från personer som blivit beviljad det och mycket lättare att bli
beviljad det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar