"Ramlagstiftningen
som sådan kan alltså plocka upp värderingsförändringar i samhället över tid,
och på så sätt ge olika utfall, utan att skrivningarna i själva lagen som sådan
ändras".
Mattias Näsman historiker och författare till STIL-s
rapport Konsekvenser om indragen assistansersättning.
Flera viktiga lagar som reglerar välfärdsstatens mål
och ambitioner är ramlagar. D v s riksdagen har bestämt en ungefärlig
ambitionsnivå sen är det upp till ansvarig
utförare att själva bestämma hur den hjälpen ska beviljas och organiseras viket
oftast är kommunernas ansvar. Nationalencyklopedin definierar en ramlag så här:
Ramlag, lag som endast innehåller allmänt hållna regler, ramar.
En ramlag anger t.ex.
principer och riktlinjer men överlämnar den närmare utformningen åt andra,
vanligen regeringen och myndigheter men även t.ex. organisationer i samhället
såsom parterna på arbets- eller bostadsmarknaden.
Socialtjänstlagen (SoL) är en ramlag, likaså Hälso
och sjukvårdslagen (HsL). LSS däremot är som vi alla vet en rättighetslag med
10 klart definierade insatser. Staten via Försäkringskassan finansierar i
huvudsak personlig assistans med kommunerna ansvarar för 8 av 9 övriga
insatser. Landstinget ansvarar för insatsen Råd och stöd.
Att LSS och därmed assistansreformen är en
rättighetslag betyder att till skillnad från SoL lämnar LSS mycket mindre
utrymme för kommunerna att själva bestämma vilken hjälp som ska beviljas. Det är
därmed inte bara själva ambitionsnivån som är mycket högre i LSS jämfört med
SoL (goda levnadsvillkor mot "skäliga" levnadsvillkor) Riksdagen har
mycket tydligare bestämt VILKEN hjälp vi faktiskt har rätt till oavsett
bosättningsort. Detta var och är kommunernas viktigaste kritik mot LSS - lagen inskränker
det kommunala självstyret. Egentligen handlar det om att deras makt över vilken
hjälp vi faktiskt har rätt till minskar kraftigt.
Mattias Näsman visar emellertid att LSS inte funkar
som den rättighetslag den är tänkt att vara - gäller tillämpningen från både
Försäkringskassan och kommunerna. I praktiken har tillämpningen av LSS mer
antagit karaktären av att det är en ramlag, inte rättighetslag. Mattias
Näsman ger flera exempel på det:
· Sveriges
290 kommuner beviljar hjälp på olika sätt med en lång rad riktlinjer beroende
på kommun. Tvärtemot grundtanken med LSS där hjälpen ska vara likvärdig oavsett
om du bor i Ystad eller Karesuando. Även Försäkringskassans riktlinjer för att
beviljas assistans har blivit alltmer omfattande med behovsprövningar som
blivit alltmer integritetskränkande.
· Synen
på hjälpbehoven hos såväl kommuner som Försäkringskassan blir alltmer
medikaliserad. D v s mer och mer vikt läggs på diagnoser inte faktiska
hjälpbehov. Även detta är tvärtemot intentionerna med LSS.
· Det
är mot bakgrund av detta man ska se förslag som
att införa den internationella ICF mallen vid behovsbedömningar av
personlig assistans, definiera vad som är goda levnadsvillkor mm.
· Den
ökade medikaliseringen hänger också nära samman med en allmän besparingsiver - endast personerna med de största behoven
ska få hjälp.
Med de argument som Mattias Näsman för fram så borde
det för alla berörda bli mer lättbegripligt varför assistansreformen urholkats
och med den hela LSS lagen utan
lagändringar. Sen är nästa fråga - hur vrider vi tillbaka klockan så LSS
blir den rättighetslag den är tänkt att vara? Att ändra LSS9a är en
självklarhet, likaså att göra CRPD konventionen till lag och ta bort den
åldersdiskrimerande 65 års gränsen för
att kunna bli beviljad personlig assistans.
Frågan är emellertid- räcker det? Ärligt talat jag
är långt ifrån säker - det måste även till en allmän ändrad attityd där vi ses
som samhällsmedborgare igen, inte kostnadskrävande patienter. Parallellt med
detta måste även synen på hela välfärdsstaten ändras till ett mer positivt
förhållningssätt än idag, vilket samhälle vill vi ha? Menar vi allvar med att
vi ska ha en allmän välfärd till alla, inklusive vår rätt till självbestämmande
håller det inte att spara, spara och spara ännu mer. Som jag skrivit innan här på lokal nivå i
Jönköping går det inte en vecka utan att Jönköpings-Posten rapporterar om
besparingar i vård, skola, äldreomsorg, socialtjänst etcetera. Så länge inte
den förändringen sker kommer LSS med mycket stor sannolikhet att även
fortsättningsvis tillämpas mer som en ramlag än rättighetslag.
* Har också blivit intervjuad av TV4 Intervjun med mig i TV4
* Rekommenderar också att ni läser Harald Strands
senaste LSS lektion i Heja Olika hur LSS
ska tolkas och tillämpas enligt de ursprungliga intentionerna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar