måndag 21 december 2015

Föreläsningen i Göteborg och flera bra debattartiklar

17 december var jag i Göteborg och höll en föreläsning för DHR-s Göteborgsavdelning. Inbjudan fick jag från ordförande Håkan Högberg för några månader sedan. Temat var utvecklingen för personlig assistans 2014-15 samt en avrundning med vad jag tycker är viktigt att prioritera i vår kamp för att behålla rätten att kunna leva som andra. Jag berättade också lite om STIL - s projekt Medborgargolv.

Började förelösningen och berätta att även om det är de senaste 6-7 åren som utvecklingen gått bakåt är det viktigt att komma ihåg följande saker:

·   Försämringarna drabbar alla andra LSS insatser med

·  Personlig assistans har alltid varit ifrågasatt och argumenten emot har alltid varit detsamma - kostar för mycket, tar resurser från annan välfärd, inskränker det kommunala självstyret mm.

·       Även om mycket går åt fel håll finns det också positiva saker. t.ex. förenklade omprövningar (dock bara för en del)

Andra saker jag tog upp var bland annat

·   Utredningen från 2014 som hävdade att schablonersättningen var 22 kr för hög

·  ISF utredningen från 2014 och STIL - s alternativ rapport som släpptes samtidigt.

·  Den kraftigt kritiserade reportageserien i Sveriges Radio från vintern 2015

·  Hässleholmsförsöket med de minst sagt oetiska undersökningarna

· ISF förödande förslag med ICF-mallen




 I full gång med föreläsningen - Blå powerpointpresentation i bakgrunden


Naturligtvis tog jag även upp Magdalena Anderssons utspel om flyktingar vs assistans som årets lågvattenmärke. Jag berörde också varför jag tror socialdemokraterna har så kylig inställning till personlig assistans och LSS och som jag berört innan i bloggen:

Personlig assistans och LSS passar inte in riktigt i sossarnas vision om hur välfärdsstaten ska fungera med stora offentliga stödsystem till alla. Inte bara en mindre grupp personer som dessutom har stort inflytande hur hjälpen ska utföras och av vem. Håkan Högberg la till att bara för 10-15 år sedan hade det varit politiskt omöjligt för en finansminister att uttrycka sig på det sättet som Magdalena Andersson gjort.

ISF förslaget och ICF-mallen. Jag ser det som det största hotet mot assistansreformens intentioner och framförde att om det går igenom  är assistansreformen stendöd som vi vill ha den.
Ca 25 personer slöt upp och det är ingen överdrift att bestämt hävda att engagemanget  att behålla assistansreformen är mycket stort i Göteborg. Det blev många frågor och bra diskussioner. Håkan Högberg berättade att man kommer att starta en studiecirkel för medlemmarna efter årsskiftet.
När det gäller Medborgargolvet berättade jag vad  Medborgargolvet handlar om och att jag sedan i höstas jobbar med projektet och att jag gärna kommer och föreläser om det. Håkan berättade att han känner till projektet och funderar på att bjuda in Jonas Franksson, Susanne Berg och mig själv för att berätta mer.

Sammantaget är jag mycket nöjd med föreläsningen och den glöd besökarna visade för att bevara assistansreformen.



* Det har skrivits flera bra debattartiklar som försvarar assistansreformen. I Göteborgs-Posten (GP) skrev JAG, STIL och Ifa en gemensam artikel som försvarade vår självklara rätt att kunna leva som andra. Man visade också med en pedagogisk uträkning att det är inte svårt att räkna ut varför bruttokostnaden ökar, det behövs ingen utredning.



Veronica Hedenmark, och VH Assistans VD Agnetha Wiklund-Helén har också skrivit en debattartikel i GP där man frågar sig hur det är möjligt att en reform som betyder så oerhört mycket för berörda personer och som sysselsätter över 90 000 personer ständigt kritiseras för att den är för dyr? Man ifrågasätter också vilka alternativen är och betonar reformens mjuka värden som man inte kan sätta en prislapp på.



Det här blir sista blogginlägget innan jul. I morgon ska jag intervjuas av Assistanskoll, sen tar jag 2 veckors jullov. Återupptar bloggandet efter jul och nyårshelgerna.

Önskar alla läsare en GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR



Jultomte med stort vitt skägg, röd mössa och röda vantar

2 kommentarer:

  1. God Jul Hoppas att föreläsningen var en början på ett fruktbart samarbete både mellan oss som personer och mellan dig och DHR Göteborg

    SvaraRadera
  2. God Jul Hoppas att föreläsningen var en början på ett fruktbart samarbete både mellan oss som personer och mellan dig och DHR Göteborg

    SvaraRadera