5 maj är den europeiska Independent living dagen. I
Sverige uppmärksammar STIL ihop med andra föreningar dagen med en
manifestation som man kallar:
En manifestation för ett självbestämt liv
Man kommer samlas på Mynttorget i centrala Stockholm
17.00-18.00. Tal kommer att hållas av bland annat välkända STIL profiler som
Jonas Franksson och Christine Bylund. Det blir även talare från andra
föreningar i funkisrörelsen. I evenemangsinfon skriver man följande:
De senaste årens neddragningar i den personliga
assistansen, där personer tvingas lita på stöd och hjälp från sina anhöriga och
sätts i husarrest, är helt oacceptabla för en välfärdsstat som Sverige.
Därför kommer vi manifestera för att återställa lagen till dess ursprungliga intentioner. § 9a i LSS måste formuleras om. Rätten till personlig assistans måste uppfattas som en fråga om mänskliga rättigheter. Vi kräver en utredning för att se över hela lagstiftningen och återställa den till de ursprungliga intentionerna i Independent Livings anda.
Därför kommer vi manifestera för att återställa lagen till dess ursprungliga intentioner. § 9a i LSS måste formuleras om. Rätten till personlig assistans måste uppfattas som en fråga om mänskliga rättigheter. Vi kräver en utredning för att se över hela lagstiftningen och återställa den till de ursprungliga intentionerna i Independent Livings anda.
Ett mycket bra
initiativ från STIL med andra föreningar, att man väljer att genomföra
manifestationen på den Europeiska Independent living dagen ger den extra tyngd.
Verkligheten är tyvärr den att vi inte på något sätt kan förvänta oss ändringar i rätt riktning utan påtryckningar. Därför är sådana här
manifestationer mycket viktiga. Om de som bestämmer ska lyssna på oss måste vi
höras och synas och kräva rättigheter - inte bara diskutera dem. På hemmaplan i
Jönköping har vi börjat prata om att genomföra en egen manifestation senare i
år - inget är dock bestämt i skrivande stund.
Hade jag bott i
Stockholm eller inom 8-10 mil från
huvudstaden hade jag definitivt varit med bland deltagarna, att åka 33 mil
enkel resa är tyvärr i mesta laget. Jag önskar Jonas, Christine Jamie, Tobias
och alla andra lycka till idag och att det blir många besökare.
Varför delar jag uppfattningen
att LSS § 9a måste ändras?
Man måste ju nå upp
till minst 20 timmar/vecka i s.k. grundläggande behov (av/på klädning,
personlig hygien, måltider, kommunikation och ingående kunskap om brukaren) för
att få statlig assistansersättning, når man inte den gränsen beviljar
Försäkringskassan NOLL timmar oavsett hur stora s.k. övriga behov är. Hur de
grundläggande behoven bedöms spelar därmed en central roll om FK beviljar
assistans eller ej. Nu backar vi bandet sex-sju år.
Fram till 2007-2009
tolkade FK termen "grundläggande behov" relativt generöst. 2009 kom
dock en dom i Regeringsrätten som ändrade förutsättningarna rejält. Ärendet
gällde en tvist om personlig assistans mellan en funkisperson och Luleå kommun
- kommunen vann och därmed skapades ett s.k. prejudikat hur den delen av LSS som handlar om de grundläggande behoven
skulle tillämpas. Förenklat ledde domen till att FK efter det tolkade termen
"grundläggande behov" mycket strängare ("skärpning" hade
emellertid inletts redan 2007) vilket fått förödande konsekvenser för många
eftersom det vid nyansökningar blev mycket svårare att nå över 20 timmars
gränsen men desto lättare att hamna under den vid tvåårsomprövningarna.
Det finns mycket att
säga om både domen och FK-s tillämpning. Jag vågar påstå att alla i brukarrörelsen menar att man inte kan tillämpa en dom på
alla som söker PA/eller är beviljade insatsen eftersom vi har så många olika
funktionsvariationer och därmed även olika förutsättningar. Vi har stöd från
bland annat funktionshinderforskaren Barbro Lewin och Thomas Hammarberg -
expert på mänskliga rättigheter.
Försäkringskassan är dock benhårda här. Man menar att
eftersom domen 2009 är prejudicerande måste man omtolka begreppet grundläggande
behov och tillämpa LSS 9a på ett nytt sätt. Detta har lett att vi befinner oss
i en situation där jag inte ser något alternativ till att ändra LSS 9a om vi
ska kunna börja återskapa LSS ursprungliga intentioner. Jag anser som bekant att
bara ändra §9a inte räcker för att långsiktigt säkra intentionerna men det
är ändå här man måste börja. Många är uttrötta på utredningar om assistans
men en ny utredning är ofrånkomlig om
man ska ändra en så central paragraf och därmed FK-s bedömningar.
Frågan är då hur LSS 9a juridiskt ska ändras ?
Jag tycker STIL är inne på helt rätt spår. Hur detta ska formuleras i en
lagtext så att det inte tolkas på femtielva olika sätt är emellertid inte så
lätt. Jag kommer därför att återkomma till det i ett annat blogginlägg.
Det är riksdagen som har makten att ändra LSS lagstiftningen så att de ursprungliga intentionerna förverkligas
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar