måndag 28 augusti 2017

Förra helgen var jag i praktiken inlåst i mitt eget hem

Allt fler av oss hamnar i vad min kompis Jonas Franksson m.fl. kallar husarrest när personlig assistans och ledsagning dras in. Förra helgen satt jag själv i husarrest. Fast, har inte Tompa all assistans jag behöver för att kunna leva som andra? Jo, ännu så länge är det så, anledningen till husarresten var denna:

Jag bor i en trerumslägenhet med en stor balkong på våning två. Fredagen 18 augusti blev det ett stort fel på hissen. Hela motorn var helt kaputt och reservdelar hade inte reparatörerna tillgång till. Fredag innebar att reservdelar inte skulle komma förrän tidigast måndagen. Alltså hade jag inte någon möjlighet att lämna huset jag bor i. Tack och lov hade jag ändå tillgång till balkongen så det gick ingen nöd på mig. Reservdelarna kom på måndagen och framåt eftermiddagen var hissen lagad, inlåsningen varade därmed i drygt 3 dygn.

 Jag gjorde allt det jag brukar göra när jag är hemma. Känslan/vetskapen att jag inte kunde komma ut var ändå olustig/obehaglig. Då börjar man man också tänka på alla personer runt om i landet som tvingas in i husarrest, inte tre dygn utan mer eller mindre permanent när assistansen eller ledsagning dras in utan att behoven ändras Detta är helt oacceptabelt i ett av världens rikaste länder.


För att förstå hur viktig assistansreformen och rättighetslagen LSS är för att leva ett självständigt liv i frihet vore det  intressant att utsätta våra makthavare och byråkrater för ett test. Alla i statsapparaten och kommunerna som på något sätt är involverade i att förverkliga LSS intentioner blir inlåsta i sina hem 4-5 dygn. Undra hur reaktionerna varit?




Försäkringskassan är verkligen en otroligt serviceinriktad myndighet. Efter att efterskottsbetalningen införts får ju assistansanordnarna pengarna utbetalda den 20-e under förutsättning att räkningen är mottagen senast den 5-e. Min pappa och jag sköter ju assistansen själva med jag som ensam brukare/assistansanvändare. Via inloggningstjänsten mina sidor på FK kunde vi se att FK tagit emot assistansräkningen 3 augusti men några pengar dök inte upp den 20-e. Vad hade hänt?

Pappa sköter alla kontakter med FK som handlar om administrativa saker så han satte sig för att ringa till FK men att bara få tag i en person att prata med var en gigantisk uppgift via jättelika telefonköer och omkopplingar. Till slut kom det fram att det var någon liten sak som pappa missat men FK hade ”glömt” att meddela  att de ville ha ”kompletteringar” innan pengarna betalades ut.
Till slut löste det sig men pengarna får vi först den 5-e nästa månad.

Hade det här varit ett privat försäkringsbolag som beter sig på det här sättet , nästan omöjliga att få kontakt med (och som inte skickar ut nödvändig information via post eller mail)  via telefon hade det gått i konkurs snabbt…




Mitt i allt negativt finns det ändå ljus i assistansmörkret. Ett sådant är att regeringen nu meddelat att schablonhöjningen kommande tre år blir lite högre än vad som sagts innan. Nya höjningen blir 4,4 kr/år istället för 3,0 kr. Ett litet steg i rätt riktning men fortfarande för lite för att täcka ökade lönekostnader. Merkostnader för ob-tillägg, sociala avgifter mm tillkommer och då krävs en ökning av schablonen på 6-7 kr/år.

Samtidigt varslar Kommunal om konflikt med nyanställningsstopp för assistenter anställda av privata företag. Förhandlingar om nya Kollektivavtal pågår och Facket är upprörda över att Vårdföretagarna erbjuder en löneökning som ligger långt under genomsnittet för landet. Jag förstår att Kommunal är missnöjda, de personliga assistenterna förtjänar mycket mer än att få så låga löneökningar Vårdföretagarna erbjuder 249 kr/månad.

Blir det konflikt anser jag ändå att det är regeringen som bär det största ansvaret genom att höja schablonen så lite att det inte  täcker kostnaden för löneökningar. Enkel företagsekonomi (och logik) säger att utgifterna i ett företag inte kan öka mer än intäkterna.

 Om så är fallet som nu kommer vinstmarginalen att minska och så småningom går hela verksamheten med förlust. Denna princip gäller f.ö. även statens verksamhet. Ökar inte skatteintäkterna i samma utsträckning som utgifterna ökar kommer så småningom utgifterna överstiga intäkterna. Följden blir besparingar och/eller upplåning för att driva skutan. Det borde Magdalena Andersson veta.

Är det inte märkligt att Socialdemokraterna med så starka band till LO för en politik som slår stenhårt mot en del av medlemmarna i LO-s största medlemsförbund?




STIL aktivister i Småland har gjort en ny podinspelning där vi pratar om att sitta i husarrest och propagandan om de ”skenande kostnaderna” för personlig assistans

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar