LSS är tydlig med sina ambitioner, vi som berörs av
lagen ska kunna leva som andra med
självbestämmande och full delaktighet i samhället. Totalt har 70 000-80.000
personer någon LSS insats (har sett
olika uppgifter). Av dessa har drygt 19000 personlig assistans via staten eller
hemkommunen. I dagsläget har drygt 15000 personer statlig assistansersättning.
Om man läser artiklarna i CRPD och jämför med vad som står i LSS och
Socialförsäkringsbalken kapitel 51 hävdar jag som lekmannajurist att vi
uppfyller många av artiklarna i CRPD. D v s om lagen tillämpades som det var
tänkt men så är ju inte fallet som vi alla vet.
När det gäller personlig assistans finns det tre viktiga domar
från Regeringsrätten- Högsta Förvaltningsdomstolen som varit av central
betydelse. Det är en dom om grundläggande behov 2009 (målnummer 5321-07), av egenvård 2012 (målnummer 2553-12) och om det
femte grundläggande behovet 2015 (målnummer 3527-14). Utöver dessa domar
finns det ett antal Kammarrättsdomstolar samt ett antal som har haft stor betydelse för urholkningen av
de andra LSS insatserna.
I FUB-s ReclaimLSS blogg frågar
man sig i ett inlägg om Högsta Förvaltningsdomstolen är emot LSS? Även om mitt
förtroende för rättsväsendet inte är på topp, inte minst på grund av dåliga
egna erfarenheter som jag berättat om tidigare har jag ändå så pass högt
förtroende för dem att jag inte tror att de driver en egen agenda för att
urholka vår rättighetslag. Däremot tror jag att två viktiga faktorer samverkar
på ett mycket olyckligt sätt och får förödande konsekvenser. Dessa är:
1. Samhällsutvecklingen
och ett debattklimat där vi framställs som tärande
2 Dålig
eller t.om mycket dålig kunskap om både LSS och CRPDÄr Högsta Förvaltningsdomstolen emot LSS?
”Tärande samhällsmedborgare” ja. Gång på gång får vi höra att
LSS i allmänhet och personlig assistans i synnerhet ”kostar för mycket” och att
”kostnaden skenar bortom kontroll”. Till det kommer den ständiga debatten och
utspelen från regeringen att fusket är gigantiskt och måste hejdas. En saklig
allmän debatt om rimligheten i att flera miljarder kr av assistansersättningen varje år går till
kriminella lyser helt med sin frånvaro.
En domstol ska vara helt neutral inför strömningar i
samhället, de ska döma efter vad som står i lagen och dess förarbeten oavsett hur
många utspel regeringen, Försäkringskassan, kommunerna eller proffstyckare än gör. Det är grundbulten i rättssamhället – domstolarna
är självständiga gentemot politikerna. Juristerna är emellertid människor de
med och vore naivt och tro att de inte påverkas av samhällsdebatten vilket
leder in på den andra punkten om kunskap.
Att jurister ska ha spetskunskap om de lagar som de dömer och
FN konventioner som CRPD efter är så självklart att det borde inte ens behöva
nämnas. Ändå har det visat sig att kunskapen i domstolarna om CRPD är riktigt
dålig. Enligt en undersökning utförd av domstolsverket kände endast en av fem
domare till innehållet i CRPD konventionen och inte en enda uppgav att de hade
god kunskap om konventionen. Liknande undersökning för LSS saknas men skulle
med mycket stor sannolikhet ge ett allt annat än tillfredsställande svar.
Det är knappast någon kontroversiell slutsats om jag påstår
att kombinationen av dåliga kunskaper
och det allt hårdare samhällsklimatet där personer som ”kostar pengar” mer och
mer ses som en samhällsbörda ökar sannolikheten att juristerna i Förvaltningsdomstolarna
gör märkliga bedömningar/tolkningar av LSS lagen.
Frågan är då vad vi ska göra åt det? ”Sätta dem i skolbänken”
borde vara prioritet nummer ett. Det måste införas ett system som verifierar
att de faktiskt kan LSS lagen, förarbetena och CRPD. Vi kan aldrig garantera
att det aldrig görs märkliga tolkningar av LSS lagens alla insatser ändå men
det borde rimligen minska sannolikheten avsevärt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar