I början av augusti kom så
brevet från Försäkringskassan som jag trodde skulle komma redan i början av maj
men som alltså dröjde till början av augusti. Nu är det dags för
tvåårsomprövningen av rätten till assistansersättning. En mer passande
benämning är kanske omprövning av rätten
till full delaktighet i samhället och fullvärdigt medborgarskap. För det är
just det omprövningen handlar om, ska jag även i fortsättningen kunna leva som
andra utan stora funktionsvariationer och kunna göra allt det som andra tar för
självklart? Mina hjälpbehov gör att jag
behöver personlig assistans dygnet runt så även mindre sänkning i antalet
beviljade timmar får mycket stora konsekvenser.
Ja, jag vet att
tvåårsomprövningarna är inskrivna i lagtexten, närmare bestämt
Socialförsäkringsbalken kapitel 51 som ersatt LASS. Det går verkligen att
ifrågasätta varför vi ska omprövas vartannat år när behoven inte minskar.
Tidigare var emellertid det som kallades omprövningar egentligen bara avstämningar
av läget. Ett telefonsamtal, genomgång av läget. Det är oförändrat. OK – då kör
vi vidare på det gamla beslutet, klart. Går det till på det sättet är det inga
problem för mig i alla fall.
Det är alltså inte
tvåårsomprövningarna sig i lagtexten jag är så kritisk emot. Det är sättet de
utförs på och det faktum att vi allesammans riskerar att helt eller delvis
förlora hjälpen utan att hjälpbehovet ändras. Vintern 2014/15 meddelade FK att
behovsbedömningarna skulle förenklas för personer som var ”inne i systemet”.
Det verkar vara helt bortglömt nu när personer som haft assistans i många,
många år förlorar den nödvändiga hjälpen utan att hjälpbehoven ändras ett dugg.
För egen del var omprövningen
2015 mycket enklare än jag befarat, FK stod för det de sagt. Det påminde mer om
den ”gamla goda tiden” när det bara var avstämningar av läget. Så blir knappast
fallet nu. FK har avsatt två timmar för omprövningen. Därmed räknar jag med att
man tvingas att ännu en gång få sitt liv kartlagt ner i minsta detalj. Alltså
en upprepning av det jag kallar ”helvetesundersökningen” 2013. Ännu en gång ger
sig staten via FK sig själv makten att vända ut och in på mitt liv och andra i
samma situation utan journalister på riksnivå på allvar ifrågasätter tillvägagångssättet
(Aftonbladets Eva Franchell enda undantaget). Funktionsmaktordningen gör sig
gällande här i högsta grad. Hur förnedrande det än (troligen) kommer att bli
har jag inget val, tillsammans med alla andra i samma situation måste man gå igenom förnedringen.
Försäkringskassan kommer att presenteras av två personer, inte en som man varit van vid. Min första
tanke var att den ena personen är en handläggare som håller på att läras upp/lära
sig att ge så mycket avslag som möjligt. Efter att ha pratat med vänner som
gått igenom omprövningen siste året har ändå oron för den ojämna maktbalansen
minskat. Person nummer 2-s roll är tydligen att i huvudsak bara anteckna. Anhöriga
kommer att vara med så jag är inte ensam. På den positiva sidan ska sägas att
trots den oro som finns så tror jag ändå att det i slutändan kommer att gå bra,
jag kommer att få behålla de timmar jag har.
Jag anser att vi har all rätt
i världen att rikta svidande kritik mot hur systemet för omprövningar ser ut.
Samtidigt måste vi även komma med egna förslag hur det ska gå till istället och
där finns det en del att göra från vår sida tycker jag. I en drömvärld slopas
tvåårsomprövningarna helt för personer där det finns intyg på att hjälpbehoven
är livslånga. Det känns emellertid inte som en realistisk målsättning. Min
målsättning är första hand att gå tillbaka till hur läget var innan
försämringarna inleddes på allvar 2007-2009. Finns det underlag på att
hjälpbehovet är livslångt så ska omprövningen vara en ren formalitet, ingen av
oss ska behöva oroa sig för att vi inte får den hjälp vi har rätt till enligt
lagen. Det borde gå att skriva in i Socialförsäkringsbalken att finns intyg på att
funktionsvariationen och behovet av hjälp är livslångt gäller beslutet om
rätten till personlig assistans livet ut.
Det nuvarande systemet där människor på ett godtyckligt
sätt förlorarar sin assistans och även andra LSS insatser) bryter mot mycket,
inte minst kontinuitetsprincipen i LSS som är tydlig med att insatserna ska
vara varaktiga, att vi ska känna oss säkra och trygga i att vi får den hjälp
som vi behöver. I LSS § 7, 2 st. formuleras det så här:
Den enskilde skall
genom insatserna tillförsäkras goda levnadsvillkor. Insatserna skall vara varaktiga och samordnade. De skall anpassas
till mottagarens individuella behov samt utformas så att de är lätt tillgängliga
för de personer som behöver dem och stärker deras förmåga att leva ett
självständigt liv.
* Desirée Pethrus har enligt regeringen själv begärt att få lämna uppdraget
som LSS utredare och ersätts nu av Gunilla Malmborg från socialdepartementet.
Återstår och se vad det betyder för utredningen framöver. Visserligen spekulativt
men själv har jag en känsla av att avhoppet delvis beror på att Desirée Pethrus
enligt regeringen inte fullt ut ställer sig bakom de hårdhänta
besparingsdirektiven. Den känslan grundar jag på att partikollegan Emma
Henriksson är mycket aktiv motståndare till regeringens politik.
Min grundinställning är att inte
förvänta sig för mycket. Då blir man inte överraskad i negativ riktning i alla
fall...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar