Tidigare i höstas publicerade Socialstyrelsen en
rapport som kritiserade kommunerna rejält hur de tillämpar LSS. Vad gäller
insatsen personlig assistans kunde man bland annat konstatera att många av de
som förlorat statlig assistansersättning får generellt mindre timmar av
kommunen med svåra konsekvenser för berörda personer. Många kommuner sätter
också upp egna riktlinjer hur LSS ska tolkas och tillämpas.
Nyligen intervjuade Assistanskoll SKL-s jurist
Ellinor Englund som har mycket lite förståelse för kritiken från
socialstyrelsen vilket hon sammanfattar på följande sätt:
"”Kritisera kommunerna
när det finns skäl, inte när de håller sig inom lagstiftningens ramar”
Om
tveksamma riktlinjer och begränsningar för resor, ersättning för diverse
vardagsnöjen mm
Inget konstigt med det anser Ellinor Englund. – Riktlinjer behövs för att underlätta för
handläggare att göra likvärdiga och rättvisa bedömningar. Att omvårdnad av barn
som huvudregel inte är en syssla för assistenten står tydligt i den ursprungliga LSS–propositionen
(sid 176).
Man kan kanske tycka att om man får
assistansersättning ska man kunna göra vad som helst med sin assistans.
Problemet är att kommunen har basansvaret och kan få skicka ut assistenter
t.ex. till Grekland hos en privat anordnare om de ordinarie assistenterna
blivit sjuka. Om detta är en skyldighet bör det framgå av lagtexten.
Om faktiska behov vs kostnad
"Det är naivt att det inte finns en gräns för
kostnader"
Vidare säger Ellinor
Englund att det finns en förställning om att LSS omfattar mer än det
faktiskt gör. För att visa att så är fallet hänvisar hon till olika domar
som på olika sätt urholkat de ursprungliga intentionerna med LSS - såväl
assistansen som de rent kommunala insatserna som t.e.x. ledsagning eller LSS
boende.
Hur kommer det sig att det finns så olika syn hos
Socialstyrelsen och SKL?
På detta blir svaret
följande:
– Ja, det får du fråga Socialstyrelsen om. Vår
ambition är att vara så korrekta som möjligt utifrån gällande lagar och rättspraxis.
Totalt sett målar
juristen upp en bild där man anser att assistansen kostar för mycket, lagen är
otydlig os v. Det hon också säger "fördolt" är att vi brukare har för stor makt över hur
assistansen används, d v s vi har för stor makt över våra liv.
Man behöver inte vara
något geni för att räkna ut vad kommunerna är ute efter, spara pengar och
begränsa vår rätt till självbestämmande. Det går också i linje med förslaget
från ISF med ICF mallen som ska bestämma vad som är goda levnadsvillkor. Vad
jag tycker om ICF mallen vet ni alla vid det här laget men SKL-s syn är nästan
lika illa den.
Hur ska man göra då för
att ändra kommunernas syn på självbestämmandet och finansieringen? En sak är i
alla fall klar för mig - kommunerna ändrar sig ALDRIG självmant, de måste
TVINGAS till förändring. Ändra LSS 9a är en del men det räcker inte. En väg som
det talas för lite om är att använda juridiken som ett verktyg genom att
driva fall mot kommunerna och Försäkringskassan. Sedan i våras finns det faktiskt
en förening som ägnar sig åt just det. Föreningen heter Med Lagen Som Verktyg
och den ska jag berätta mer om i nästa blogginlägg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar