onsdag 4 februari 2015

De allra flesta assistansanordnarna är seriösa kommunal!

Idag kunde man ta del av ett blogginlägg, författat av en av den svenska fackföreningens högsta företrädare, Kommunalarbetareförbundets ordförande Annelie Nordström, publicerat på Kommunals hemsida. Där riktas skarp kritik mot personliga assistenters arbetsvillkor, rubriken är:

 Brukare och företag har all makt – är det rätt?


Innan vi går in på kritiken finns det faktiskt delar jag håller med om. Det finns dåliga arbetsgivare i assistansbranschen, precis som det finns dåliga arbetsgivare i alla andra branscher med, inklusive offentligt drivna verksamheter. I bloggen skriver Annelie Nordström om assistenter som uppger att de tvingas sova på en madrass i en garderob, assistenter som får jobba flera dygn i sträck, assistenter som aldrig får fast anställning etcetera. Detta är givetvis inte acceptabelt, det handlar faktiskt om klara  lagbrott i flera fall. Ingen kan tvinga en assistent att jobba flera dygn i sträck t.ex., det bryter mot gällande lag (undantag för assistenter kan göras vid resor).

Vad som däremot är allvarligt är att Kommunal med bland annat nämnda rubrik målar upp en bild av att yrket personlig assistans är ett skityrke där alla arbetsgivare enbart erbjuder usla arbetsvillkor. Bilden av vi assistansberättigade är inte mycket bättre heller, bland annat skriver man följande:


”Om jag vägrar att göra något av det brukaren kräver av mig, vill inte företaget ha kvar mig.” Brukaren eller dess anhöriga hotar att byta till ett annat assistentföretag om de inte får som de vill. De har en väldig makt. Företagen (observera plural) gör sig hellre av med personalen än blir av med brukaren.

Det förekommer sådana avarter, det förnekar jag inte och det gagnar inte oss om vi förnekar att de finns. Men jag, liksom övriga brukarrörelsen vänder mig bestämt mot en bild där samtliga assistansanordnare och brukare behandlar assistenterna som en påse skit och knappt det vilket framgår av rubriken. Det finns många, många assistenter som är väldigt nöjda. En av dem jobbar hos mig, han har jobbat hos mig sedan 2002.

Sådana här artiklar eller officiella blogginlägg bidrar tyvärr till att sprida bilden av personlig assistans till allmänheten som ett riktigt lågstatusyrke där det är helt normalt att arbetsgivarna bryter mot alla tänkbara regler i arbetstidslagen och Kollektivavtal.


Hela blogginlägget avslutas så här:


Så gadda ihop er och organisera er, ni har inget att förlora!


Vad är detta? Det låter som att Kommunal uppmanar sina medlemmar att gå till frontalangrepp mot både anordnare och brukare. Facket har en mycket viktig uppgift att fylla men jag har faktiskt högre tankar om Kommunal än att man framställer assistentyrket som rena proletäryrket med illa dold hänvisning till Karl Marx och det kommunistiska manifestet:

Proletärer i alla länder, förena er!

De allra flesta anordnarna är seriösa Kommunal! Det är inte för mycket begärt att man lagt till att - vi är fullt medvetna om att de allra flesta anordnare sköter sig väl, det är de oseriösa anordnarna vi vill åt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar