I sitt senaste nyhetsbrev utlovade Försäkringskassan
sex "löften" som ska infrias under 2015 och förenkla vardagen för
personer eller anhöriga som har mycket kontakt med myndigheten p g a
funktionsnedsättningar.
1.
En kontaktperson hos Försäkringskassan
Du, eller om du
är förälder till ett barn som har många ersättningar på grund av en
funktionsnedsättning, erbjuds en kontaktperson, som samordnar ersättningar och
stöd från Försäkringskassan.
2. Stöd till föräldrar som
har barn som är svårt sjuka eller har en funktionsnedsättning
Du som är förälder till svårt sjuka barn eller barn med funktionsnedsättning kan få stöd av Försäkringskassan på det sjukhus eller den habilitering som ni har kontakt med.
3. Förenklade och samordnade uppföljningar
Det blir mindre krångligt för dig genom att vi samordnar dina efterkontroller.
4. Kortare väntetider
Vi förändrar vårt arbetssätt så att du får beslut snabbare inom vårdbidrag, handikappersättning eller aktivitetsersättning vid förlängd skolgång.
Om vi behöver mer information från dig eller behöver utreda ditt ärende mer kontaktar vi dig.
5. Egen plan för framtiden
för elever som går på gymnasiet
Du som har aktivitetsersättning vid förlängd skolgång ska vara väl förberedd inför fortsatta studier eller arbete efter gymnasiet. Tillsammans med dig och andra aktörer erbjuder vi dig att ta fram en framtidsplan.
6. Enklare digital kontakt
med Försäkringskassan
Du ska ha tillgång till ett webbaserat stöd så att du enkelt kan följa din ansökan,
se kommande händelser och få aviseringar via sms och e-post.
Flera av de tongivande
organisationerna i handikapprörelsen, bland annat Ifa och RBU har reagerat
mycket positivt på förändringarna. RBU säger att Försäkringskassan lyssnat på deras
argument och ungefär samma sak säger Ifa:
Försäkringskassan
har visat en stor öppenhet och medvetenhet om egna brister. Arbetet som
startade med en bra workshop har bidragit till att alla arbetat mot positiva
lösningar.
Vad tycker jag själv då?
De åtgärder som föreslås bör om de
genomförs som det är tänkt underlätta vardagen rejält för personer med stora funktionsnedsättningar och
anhöriga. En klar förbättring alltså, i alla fall för de personer som är
"inne i systemet". FK förtjänar cred när de gör något bra men om vi
begränsar oss till den personliga assistansen hjälper dessa åtgärder inte på
något sätt alla de personer som helt eller delvis förlorat
assistansersättningen eller som på diffusa grunder fått avslag på ansökan. Återstår och se hur det blir med de enklare
omprövningarna som FK utlovat.
* Kommunal och Vårdföretagarna har
skrivit en debattartikel i Aftonbladet med rubriken:
Uppgradera yrket personlig Assistans!
Budskapet är att staten måste
tillsätta en utredning där lagen ses
över. Man menar att det råder ingen tvekan om att lagens intentioner urholkats. Man
skriver bland annat följande:¨
"Det är inte rätt mot de
assistansberättigade och anställda att fortsätta sticka huvudet i sanden och
stillasittande se hur assistansreformen urholkas. Vi ska vara stolta över att Sverige är ett föregångsland när
det handlar om att ge människor med funktionsnedsättningar möjlighet att leva
ett liv som andra. Därför är det nu dags att på allvar ta nästa steg i
utvecklingen av reformen."
Ni som följer
bloggen vet att jag är mycket kritisk till att politikerna talar med två
tungor. Å ena sidan betonar man hur viktig reformen är, samtidigt som man
tillsatt en rad utredningar med det uppenbara syftet att begränsa kostnadsutvecklingen.
Det är oförenligt om man menar allvar med att uppgradera yrket personlig
assistans. I debattartikeln föreslår Kommunal och Vårdföretagarna att
schablonersättningen höjs efter ett index som speglar kostnadsutvecklingen i
hela samhället.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar