måndag 2 februari 2015

Därför startade vi föreningen VIMPA - Vi Med Personlig Assistans i Jönköpings län


VIMPA grundades i januari 2013. Föreningen har emellertid sin grund som en regionföring inom Ifa- Intressegruppen För Assistansberättigade.

Sensommaren 2011 ville Ifa starta regionföreningar. Jag som varit medlem i Ifa i många år fick en förfrågan om jag kunde tänka mig att bli styrelseledamot i Ifa Region Småland. Jag tackade ja och vi började dra igång verksamheten några månader senare. Oväntat fick jag också en förfrågan om jag ville bli ordförande och jag sa ja.


Kommande året tyckte vi själva att vi jobbade på riktigt bra. Vi hade flera arrangemang för medlemmarna och etablerade snabbt kontakt med flera assistanskooperativ i Jönköpings län samt STIL - Stiftarna av Independent living i Sverige. Hösten 2012 anordnade vi  tillsammans en konferens i Jönköping med temat - Vinster Med Personlig Assistans.

Ifa hade startat 13 regionföreningar men det visade sig snart att merparten av dem var bara "pappersprodukter". Därför bestämde sig Ifa snart för att lägga ner regionföreningarna. Vi blev besvikna men om man har 13 regionföreningar och merparten inte gör någonting så kan man förstå Ifa-s ledning. När besvikelsen lagt sig bestämde vi oss för att:

Vi bildar en egen förening. Undertecknad plus ett antal eldsjälar till från Jönköping med omnejd kände att vi ville verkligen fortsätta. Årsskiftet 2012/2013 upplöstes Ifa Region Småland och VIMPA grundades istället. Hade inte regionföreningarna lagts ner hade vi fortfarande varit en del av Ifa. Jag fortsatte som ordförande, våren 2014 lämnade jag emellertid posten som ordförande och blev styrelseledamot och  talesperson istället. Orsaken var en kombination av hög arbetsbelastning som inkluderade åtagande vid sidan om samt en något  något bräcklig hälsa. Denna blogg var ett av dessa sidoprojekt. Jag behövde trappa ner med andra ord. Mikael Andersson, tidigare styrelseledamot tog över ordförandeposten.

Vad gäller VIMPA-s framtid så är tanken att föreningen ska ha tre huvudområden:

·  Ordna aktiviteter åt medlemmarna

·  Vara en aktiv röst när personlig assistans och LSS debatteras och nya utredningar "sjösätts" av svenska staten.

·  Delta i olika assistansutbildningar hos assistansanordnare för att ge ett brukarperspektiv samt hålla föreläsningar om personlig assistans.

Vi håller som sagt till i Jönköpings län, man kan emellertid bli medlem var man än bor i landet. Medlemsavgiften är för närvarande 100 kr/år. Medlemsavgift betalas in BG 182-9084 Några medlemmar har frågat om vi tänker starta lokala föreningar. Det är inte aktuellt än i alla fall. Vi har fortsatt att samarbeta med assistanskooperativen och även HSO Jönköpings län. Vi har tillsammans anordnat både demonstration mot Jonas Reinholdssons besök för ett år sedan och en stor manifestation för LSS. Vi stödjer också STIL-s projekt Medborgargolv. Jag kommer att åka till Almedalen i sommar.


Några kompisar har frågat mig om jag kan tänka mig att bli ordförande igen nån gång i "framtiden". Svaret är att jag trivs mycket bra med min nuvarande roll i styrelsen och det känns skönt att ha varvat ner en del. Skulle frågan att ta över ordförandeposten igen i VIMPA eller annan förening bli aktuell någon gång är det något jag får tänka igenom mycket noga innan jag säger ja. Min neurologläkare har sagt att det är viktigt att jag inte överanstränger mig och jag vet nu att är man ordförande kan det periodvis bli väldigt mycket jobb.



VIMPA-s hemsida www.vimpa.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar