För några veckor sedan
genomförde Sveriges Radio en granskning av assistansbranschen. Vi är väl
medvetna om att det är medias roll att granska alla skattefinansierade
verksamheter och det är en självklarhet att oseriösa anordnare inte har i
branschen att göra. Däremot är vi mycket
kritiska till den ensidiga bilden och den stora okunskap som journalisterna
visar upp.
Syftet med personlig assistans
är att ge personer med stora funktionsnedsättningar möjlighet att leva ett
självständigt liv som alla andra. Sveriges Radio visar vid upprepade tillfällen
att man ser personlig assistans som vilken vårdverksamhet som helst. Har man
den synen på en rättighetslagstiftning anser vi att man inte förstår syftet med
lagens intentioner. Det är också en nedvärderande syn på personer med stora
funktionsnedsättningar.
Fokusen på hela reportageserien
är att visa att kriminalitet och oegentligheter florerar vilt utan några
motåtgärder från Försäkringskassan och IVO - Inspektionen För
Socialförsäkringar. Sveriges Radio använder den fakta om omfattningen
kriminaliteten som finns på ett mycket omdömeslöst sätt. Man hänvisar till den
statliga utredningen från 2012 som säger att 2-3 miljarder kr/år försvinner
p.g.a. "fusk och kriminalitet". Faktum är att det finns inga bevis på
att omfattningen på kriminaliteten är i närheten av de summorna. Att så säkert
använda denna summa visar att man uppenbart inte tagit del av
Försäkringskassans egna undersökningar som anger mycket lägre summor. 2013,
året efter som utredningen kom krävde man tillbaka 168 miljoner kr.
I reportageserien och
samhällsmagasinet "Studio Ett" pressas också företrädare för Försäkringskassan
och IVO ganska hårt på att kontrollen runt brukarna måste bli betydligt hårdare
idag, det inkluderar många fler oanmälda hembesök. Vi anser det är helt
orimligt att oanmälda hembesök hos brukarna ska ingå som praktiskt taget
standardåtgärd hos IVO. Det är en sak om det finns konkreta brottsmisstankar
men journalisterna verkar inte inse att så frekventa oanmälda hembesök
misstänkliggör uppemot 20 000 personer där antalet bedragare är mycket lågt.
Fokus måste istället ligga på och förhindra att ett fåtal bedragare blir
beviljad personlig assistans.
Man jämför också kostnaden (brutto) för personlig assistans
med försvaret. Denna jämförelse anser vi är helt irrelevant eftersom det
handlar om helt olika verksamheter. När det gäller kostnaden inom andra områden
i välfärden som t.ex. sjukvården, äldreomsorgen, barnbidrag etcetera har Public
service aldrig ställt det mot försvaret.
Sammantaget visar hela
reportageserien på stor okunskap om ämnet man granskar. Ännu allvarligare är
att det ger en bild för allmänheten att problem med kriminalitet är större än
vad de egentligen är. Sprider sig uppfattningen att kriminaliteten i
assistansbranschen är så utbredd ökar risken markant att förtroendet för
reformen urholkas.
Vi har även pratat med Karin
Wettre på Ekot som gjorde merparten av reportagen och framfört våra
ståndpunkter. Vi sammanfattar kort de svar vi fick:
Vi har även pratat med Karin
Wettre på Ekot som gjorde merparten av reportagen och framfört våra
ståndpunkter. Vi sammanfattar kort de svar vi fick:
· Man ber om ursäkt för att man använde ordet vård, det var ett stort misstag.
· Man backar inte
vad gäller omfattningen på kriminaliteten. Karin Vettre hävdar att man i
granskningen funnit många olika varianter av fusk och ren kriminalitet. Det
finns "många små bäckar" som sammantaget blir miljardbelopp. De
motargument som vi använde, bland annat att Försäkringskassan 2013 krävde
tillbaka 168 miljoner kr ändrade inte på något sätt Ekots uppfattning.
· Oanmälda
hembesök. Man står fast vid att man inte krävt fler hembesök. Under fortsatt
diskussion framförde vi att hela brukarrörelsen känt sig
misstänkliggjorda. Där hävdar man att
man visst förstår att en myndighet inte kan göra oanmälda hembesök utan vidare.
Däremot tycker man att fler oanmälda hembesök borde göras. Detta
motiverar man med att man i granskningen hittat flera fall med brukare som
farit mycket illa.
· När man jämförde kostnaden med försvaret säger
man att man inte alls hade uppsåt att framställa assistansen som en
kostnadsbörda för samhället. När det handlar om så stora summor behöver
lyssnarna ha något att relatera till för att få "en uppfattning om hur
mycket 28 miljarder kr är". Det var det enda syftet.
VIMPA efterlyser en förändrad
attityd hos media till såväl personlig assistans som funktionshinderfrågor i
stort. Med undantag av TV4-s reportage i Kalla Fakta för drygt ett år sedan tid
har rapporteringen och tidningarnas ledarartiklar kring personlig assistans
helt fokuserat på kriminalitet, oegentligheter och höga kostnader. Vad
assistansen betyder för oss har kommit helt i skymundan.
Det råder enighet i Sverige om
att alla människor är lika mycket värda och att demokrati är det självklara
styrelseskicket. Assistansreformen är en av de viktigaste demokrati och
jämställdhetsreformer som genomförts, den gör det möjligt för oss med stora
funktionsnedsättningar att fullt ut kunna utnyttja våra demokratiska fri och
rättigheter. Det är hög tid att media byter perspektiv och istället för problem
fokuserar på hur mycket assistansreformen betyder för oss. Istället bör man granska
varför Sverige har fått ganska kraftig kritik från FN för att vi bryter mot
Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättningar och hur
tillvaron ser ut för alla de personer runt om i landet som helt eller delvis
förlorat sin personliga assistans eller annan LSS insats.
Detta framförde vi också i
samtalet med Karin Vettre. Svaret blev att man är väl medvetna om hur viktig
den personliga assistansen är och att det mycket väl kan bli en reportageserie
om assistansens betydelse för oss som är beroende av den. Någon försäkran att
det blir så fick vi naturligtvis inte.
Thomas Juneborg
Talesperson Vimpa
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar