Huruvida
hjälpbehoven uppfyllt kriterierna för de s.k. grundläggande behoven är central
om man ska få statlig assistansersättning eller ej. Når man enligt
Försäkringskassan inte upp till över 20 timmar/vecka
i grundläggande behov beviljas ingen statlig assistansersättning. Då får man
söka assistans hos sin hemkommun istället. De grundläggande behoven är följande:
· Hjälp med av och påklädning
· Personlig hygien
· Matlagning/Intag av mat
· Kommunikation
· Ingående kunskap om personen med
funktionsnedsättning och personlig assistans.
Termen
grundläggande behov har funnits nästan lika länge som assistansreformen,
närmare bestämt 1996. Efter en dom i Regeringsrätten år 2009 har emellertid
Försäkringskassan höjt kriterierna
kraftigt för vad som ska räknas som grundläggande behov inom ovan nämnda
kategorier. Detta är den viktigaste orsaken till att många förlorat sin
assistans och ännu fler fått antalet beviljade timmar kraftigt reducerade.
Några exempel på hur Försäkringskassan ser på de grundläggande behoven:
· Vid av och påklädning, duschning mm
räknas det grundläggande behovet bara om det är "integritetsnära". En
bisarr konsekvens blir t.ex. att hjälp med att tvätta håret inte räknas som ett
grundläggande behov.
· I samband med toalettbesök räknas endast
den tid som går till förflyttning till och från toalettstolen, ta på och av
nödvändiga kläder samt integritetsnära
hjälpinsatser när "de naturliga behoven" är avklarade som ett
grundläggande behov. Tiden man sitter på toalettstolen räknas (otroligt men dessvärre
sant) alltså inte in.
· I intag av måltider räknas det
grundläggande behovet endast om brukaren inte kan föra maten till munnen
själv, d v s behöver matas.
· Hjälp med att ta på ytterkläder
räknas inte som ett grundläggande behov.
´
Det är alltså dessa riktlinjer som Försäkringskassans handläggare följer vid omprövningar eller nyansökningar. Då detta område är mycket stort och det finns mycket att reflektera kring och verkligen ifrågasätta kommer jag att återkomma till det fler gånger i bloggen.
Det är alltså dessa riktlinjer som Försäkringskassans handläggare följer vid omprövningar eller nyansökningar. Då detta område är mycket stort och det finns mycket att reflektera kring och verkligen ifrågasätta kommer jag att återkomma till det fler gånger i bloggen.
Socialstyrelsen förslår att man bör införa någonting som
kallas "allmänna råd" för att höja kompetensnivån på assistenterna
och ställa högre krav på kunskap om LSS och hur funktionshinderomsorgen såg ut
innan LSS och assistansreformen trädde i kraft. Förslaget har redan mött
motstånd i brukarerörelsen då många anser att assistenterna inte behöver
ingående kunskap om LSS för att göra ett bra jobb som personliga assistenter. Och
det är bara att instämma. Grundläggande kunskap kan vara bra att ha tycker jag men
det kan man få på de assistansutbildningar som assistansanordnare håller i, formell dokumenterad kunskap om LSS är helt överflödigt.
Själv sätter jag också ett stort frågetecken
vad Socialstyrelsen menar med följande formulering:
"Personliga
assistenter undantas om den assistansberättigade har ett avgörande
inflytande på och väljer vem som ska vara hans eller hennes personliga
assistent. Då behöver assistenterna inte ha formell utbildning utan ska ha
kunskaper i grundläggande värden, regelverk och förhållningssätt/
bedömningsförmåga vilket definieras i de allmänna råden".
Det låter på
Socialstyrelsen som att det bara är i bland som brukaren har ett avgörande
inflytande på vilka som anställs. Tanken med den personliga assistansen är ju
att brukarna alltid ska ha ett
avgörande inflytande på vem/vilka man anställer som personliga assistenter,
eller vill Socialstyrelsen inskränka vår rätt att själv välja vem man vill
anställa?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar