tisdag 3 april 2018

Hur skulle mitt liv bli utan personlig assistans?


Först av allt:
 LSS utredningen har tankar om att ta bort rätten till personlig assistans vid 80 års ålder. Bortsett från att det bryter mot funktionsrättskonventionen, nuvarande LSS lagstiftning med mera hur har utredaren Gunilla Malmborg tänkt sig att lösa följande?
Redan idag råder det stor brist på äldreboende. I ungefär 40 % av kommunerna saknas det platser och läget kommer bli allt värre om inte mycket stora investeringar görs. Varför? Andelen äldre i befolkningen blir allt större. Enligt olika rapporter behövs bara fram till 2030 investeringar på 60 miljarder kr för att täcka det förväntade behovet.
Så frågan till Gunilla Malmborg blir? Vad ska hända med assistansanvändare, minst 80 år gamla? Konkurrensen om antalet befintliga platser på äldreboenden lär bli mycket stor.
Ja, jag vet att i praktiken blir det barnen (om det finns några) som får ta smällen när boendeplatserna inte räcker eller en helt otillräcklig hemtjänst. Skulle Gunilla Malmborg eller regeringen våga medge det? Extremt osannolikt då det inte alls rimmar med hur vi tänker oss att välfärden ska fungera.



I november månad 2017 var jag oerhört nära att förlora assistansersättningen från FK. Jag har berättat om det när det begav sig. Hur jag fick ett besked från FK, s.k. kommunicering där de övervägda att dra in all assistansersättning, grundläggande behov uppgick plötsligt bara till 12 timmar mot 29. Bara tre dagar senare frös FK alla pågående utredningar – snacka om tur.


Fast det betyder inte att allt är frid och fröjd. Visst för stunden är det lugnt men jag ljuger grovt om jag påstår att jag inte känner oro för framtiden. För när det gått ett antal månader känns det verkligen som jag och 15000 medmänniskor till (de med kommunalt beviljad assistans är inte inkluderade, då är vi närmare 20 000 personer + anhöriga). För sanningen är som jag skrivit ett antal gånger, regeringen (om S-MP regeringen vinner valet) vill återinföra tvåårsomprövningarna så snart som möjligt ”när förutsättningarna finns” inga initiativ har tagits för att återställa effekterna från HFD domarna 2009, 2012 och 2015. Och viktigaste av allt – sparkraven i LSS utredningen finns kvar. Hur ser det ut för de som söker personlig assistans första gången? Ungefär 90 % får avslag…
 I händelse av alliansseger finns heller inga garantier. Även om Liberalerna, Kd, Liberalerna och Centern vill väl måste de få med sig Moderaterna. Kort och gått, vi har personlig assistans på nåder där framtiden för rätten till självbestämmande enligt LSS intentioner är synnerligen oviss. Jag själv och alla andra som behöver personlig assistans kan så snart tvåårsomprövningarna drar igång igen få vara liv förstörda.

Hur skulle då mitt liv se ut om assistansen dras bort? Det enkla svaret är att min nuvarande tillvaro slås i spillror. Jag trivs jättebra i min trerumslägenhet men utan assistansen kan jag inte bo kvar där. Detta gäller även med det som provocerande kallas ”personlig assistans” om de läckta utkasten från LSS utredningen blir verklighet. Det finns bara två, möjligen tre alternativ:

1. Lämna bostaden och flytta in i ett gruppboende
2. Lämna bostaden och flytta hem till föräldrarna.
3. Jag bor kvar i lägenheten med föräldrar och syskon som jobbar ideellt dygnet runt.


Alla vet förhoppningsvis vd det här laget att jag inte vill sätta olika LSS insatser emot varandra, men jag vill verkligen inte flytta till ett gruppboende. Det skulle kännas som ett antal mycket stora steg neråt i livskvalitet. Det andra alternativet är en flytt tillbaka till föräldrahemmet. Även det skulle vara givetvis kännas som mycket stora steg bakåt, likaså att vara beroende av nära och kära för att bo i eget hem. Dessutom är mina föräldrar pensionärer och inga ungdomar längre. Och mina syskon bor i andra städer med egna mål med livet.

Detta blir framtiden för mig och alla andra i samma livssituation om den personliga assistansen urholkas totalt eller tas bort helt. Det är verkligen ingen välfärdspolitik för framtiden.


Bild: Tompa med permobil vid Hovrättstorget i centrala Jönköping. Utan assistansen kan jag inte lämna bostaden.

Bilden togs av tjänstgörande assistent.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar