För
några veckor sedan läckte uppgifter ut från den pågående LSS utredningen,
regeringen kallar det ”diskussionsunderlag”. Även om det inte är färdiga
förslag går förslagen i mycket stark restriktiv riktning. Alla med personlig
assistans drabbas mycket hårt och barnperspektivet som är inskrivet i LSS tycks
vara bortglömt hos utredaren Gunilla Malmborg.
Först ska påpekas att inget beslut är fattat än men
bara det faktum att nedanstående alternativ diskuteras är oerhört allvarligt.
Utredningen har som vi alla vet mycket starka
besparingsdirektiv. Kostnaden för assistansreformen ska till varje pris sänkas
och olika LSS insatser ställs emot varandra. När uppgifter om ”utkast” med
mycket stora försämringar blir offentliga är jag därför inte förvånad över de
förslag som presenterats.
Förslagen/”diskussionsunderlagen” handlar bland annat
om att barn under 12 år inte ska få personlig assistans alls, samma sak för
personer som är 80 år gamla eller mer. En schablon på 15 timmar/vecka ska
ersätta det som idag kallas övriga behov. Det femte grundläggande behovet
(ingående kunskap om brukaren) ska tas bort också vilket på ett förödande sätt
bland annat drabbar personer med svårt
problemskapande beteende.
Sammantaget slår förslagen mycket hårt mot alla som är beviljad personlig
assistans vilket måste lyftas fram i debatten. Själv anser jag att
assistansreformen enligt intentionerna i LSS är stendöd för alla berörda
personer om detta blir verklighet. Barnen är vår framtid brukar det heta,
sanningen för barn med behov av personlig assistans är att det är en grupp som
drabbats mycket hårt av nedskärningarna. Detta, trots att ett barnperspektiv
faktiskt är inskrivit i LSS lagstiftningen.
När
åtgärder rör barn ska barnets bästa särskilt beaktas (LSS
§ 6 a)
Så som lagen är skriven finns ingen nedre åldersgräns
för när personlig assistans ska kunna beviljas, i ”diskussionsunderlaget” får
alltså inga barn under 12 år personlig assistans. Detta ska ersättas två nya
LSS insatser som benämns Omvårdnad och
stöd för barn och Aktiv
tillsyn av övervakande karaktär, sistnämnda insats inkluderar personer som
omfattas av det femte grundläggande behovet. Det handlar om insatser som ska
ges i hemmet vilket är helt emot intentionerna i den nuvarande LSS
lagstiftningen där målet är inkludering i samhället. Att det verkligen handlar
om hjälp i hemmet framgår av följande mening.
”Insatsen Omvårdnad och
stöd för barn har till främsta syfte att säkerställa att barn med stora behov
av omvårdnad och stöd får hjälp i hemmet och därigenom kan bo kvar hemma.”
Lyfter vi
blicken utanför själva LSS lagstiftningen och vänder oss till funktionsrättskonvention
(CRPD) är barnens rättigheter reglerade i artikel 7. Där står bland annat att barn med
funktionsvariationer ska åtnjuta mänskliga rättigheter som alla andra barn och
att alla åtgärder som vidtas ska barnets bästa komma i främsta rummet.
Artikel 19 som bland annat reglerar rätten till personlig assistans anges ingen
åldersgräns, vare sig för unga eller gamla.
FN-s barnkonvention som Sverige ratificerat listar en
lång rad rättigheter. Här framgår det i artikel 1 att barn är alla personer som
är under 18 år. Artikel 2-6 handlar om barnens rätt till icke diskriminering,
föräldrarnas rätt att få hjälp för att barnet ska kunna utnyttja sina
rättigheter, barnens rätt att utvecklas. De stater som ratificerat konventionen
är också enligt artikel 4 skyldiga att sträva efter att till det yttersta av sina tillgängliga resurser söka
förverkliga barnets sociala, ekonomiska och kulturella rättigheter.
Att barn med
funktionsvariationer/funktionsnedsättningar har rätt till full delaktighet i
samhället fastställs i artikel 23:
Alla barn med fysisk eller psykisk
funktionsnedsättning har rätt till ett fullvärdigt och anständigt liv som gör
det möjligt för dem att delta aktivt i samhället.
Regeringen har pratat
om att upphöja barnkonventionen till svensk lag. Verkligheten är att de
förslag/utkast som nu är offentliga bryter mot barnkonventionen på punkt efter
punkt. Det är inte seriöst att prata om barns rättigheter och samtidigt kanske
införa en lång rad bestämmelser som bryter mot dessa rättigheter för berörda
barn.
När vi kämpar mot
besparingspolitiken ska vi självfallet kämpa för alla, oavsett ålder som är i behov av personlig assistans. I den
här krönikan har jag av utrymmesskäl valt att fokusera på barnens situation.
Dras assistansen in kommer orättvisorna som drabbar barnen och anhöriga att anta
många former. Först och främst handlar det givetvis om barnen själva som inte
får sina rättigheter tillgodosedda. Vidare har vi föräldrar som sliter ut sig
och (i många fall) även syskon som riskerar att inte få den uppmärksamhet som
de behöver. Många föräldrar kommer tvingas lämna sina jobb, forskning visar
också att kvinnor är kraftigt överrepresenterade när det gäller omsorg av
anhöriga vilket leder till ännu mer orättvisor.
Det finns ännu mer
skrämmande scenarier som kommer bli verklighet om besparingspolitiken
fortsätter, nämligen desperata och utmattade föräldrar som inte ser något annat
alternativ än att lämna över sina barn till barnhem och barn/ungdomar som
hamnar på olika institutioner på sjukhus. I barnkonventionen artikel 9 står
följande:
Barnet ska inte hållas åtskilt från sina
föräldrar mot sin vilja, utom när det är för barnets bästa. Barn som inte bor
med båda föräldrarna ska ha rätt att träffa båda två regelbundet.
Såvida inte barnet
utsätts för vanvård av föräldrarna kan det aldrig vara det bästa för barnet att
bo på ett barnhem eller sjukhus. Och även i sådana förhoppningsvis mycket
sällsynta fall måste en fosterfamilj vara ett mycket bättre alternativ än
barnhem.
Min bestämda
uppfattning är att får vi en utveckling där allt fler föräldrar i ren
desperation lämnar över sina barn till barnhem har samhället misslyckats totalt i
funktionsrättspolitiken. Så ska det inte få gå till i ett modernt samhälle, det
är sannerligen ingen politik för framtiden!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar