Ett av förslagen i det s.k. ”diskussionsunderlaget”
som blev offentligt för några veckor sedan är att det femte grundläggande
behovet – ingående kunskap om brukaren
slopas helt. Påpekas ska innan vi går vidare att det inte är något färdigt
förslag men bara det faktum att det ens diskuteras är oerhört allvarligt.
För att förstå varför det är aktuellt att i värsta
fall helt skrota det femte grundläggande behovet får vi backa bandet några år.
2015 kom en av
fyra förödande domar från Regeringsrätten och HFD som raserat så mycket av vår
frihetsreform. I det här fallet handlade det om en person som hade stora
problem med andningen och hade beviljats personlig assistans för det p.g.a.
stora hjälpbehov kopplade till det femte grundläggande behovet.
Ärendet överklagades av det Allmänna ombudet och
vandrade upp till HFD som helt gick på det allmänna ombudets linje. I en lång
utläggning slog HFD ”också fast” att det femte grundläggande behovet i stort
sett INTE omfattar personer med fysiska funktionsnedsättningar. Det var denna
dom som gjort att andning inte betraktas som ett grundläggande behov av FK. I
sitt rättsliga ställningstagande säger FK att personer med fysiska
funktionsvariationer fortfarande omfattas av det femte behovet om ”det finns en
koppling till övriga fyra behov”.
I diskussionsunderlaget finns alltså ett förslag på
att gå ännu längre. Nu ska det femte grundläggande behovet tas bort helt och
hållet. Detta ska ersättas av en ny LSS insats som benämns Aktiv tillsyn av
övervakande karaktär.
I
funktionsrättsrörelsen råder enighet om att om detta skulle bli verklighet får
det förödande konsekvenser. De grupper som drabbas hårdast blir:
· Personer med stora behov av egenvård
· Personer som behöver lugn och ro för att inte
utveckla beteenden som kan skada både dem själva och omgivningen.
Till att börja med blir det omöjligt för många
personer att nå 20-timmarsgränsen. Dessutom ska ingen assistans alls beviljas
om de grundläggande behoven understiger 20 timmar vilket med automatik kommer
utesluta många personer som har assistans idag även om de grundläggande behoven
inte inkluderar det femte grundläggande behovet.
Insatsen Aktiv
tillsyn av övervakande karaktär inte är tänkt att beviljas som personlig
assistans framgår av detta:
En
annan del i det grundläggande behovet ”annan hjälp som förutsätter ingående
kunskaper om den enskilde” är aktiv tillsyn av övervakande karaktär för att
förmå den enskilde att själv utföra något av de grundläggande behoven. . Vi
anser därför att även denna del av behovet av annan hjälp som kräver ingående
kunskap om den enskilde bör ligga utanför den personliga assistansen.
Vad
skulle då hända för de personer som aldrig kommer få personlig assistans p.g.a.
det femte grundläggande behovet tas bort? Ja, det blir
mycket stora steg bakåt i utvecklingen för våra rättigheter. Personerna kommer
att bli mer eller mindre isolerade i sina hem – det är mycket långt från LSS
verkliga intentioner som eftersträvar inkludering i samhället. I praktiken kommer
anhöriga att få ta en stor del av ansvaret. Det grundar jag på att de LSS insatser som kommunerna basar över själva
(8 av 10 LSS insatser) är flertalet redan utsatta för stora besparingar. Ger
man kommunerna ensamt ansvar för detta kommer det inte att fungera.
Förlorarna blir givetvis personerna som egentligen skulle få personlig
assistans, anhöriga och i slutändan hela samhället.
Det stannar emellertid inte
här. Redan idag har det uppmärksammats fall där personer som kan utveckla
farliga och skadliga beteenden för både sig själva och omgivningen hamnat på
sjukhus, just det sjukhus där berörda personer egentligen inte alls hör hemma.
Det är en utveckling som med så gott som 100 % säkerhet kommer att accelerera.
Vad innebär detta i praktiken? Vi tar stora steg tillbaka där personer med
”problematiska diagnoser” får tillbringa sina liv permanent på vad som måste
kallas institutioner med tung medicinering, fastbältning med mera.
Är detta
verkligen så det självutnämnda Framtidspartiet Sveriges Socialdemokratiska
Arbetarare parti har tänkt sig att föra in viktiga delar av
Funktionsrättspolitiken in i 2020-talet och decennierna som följer? Om inte,
borde Stefan Löfven ihop med alla andra partier ta avstånd från idén att ta
bort det femte grundläggande behovet. Hittills har ingenting hörts från vare
sig regeringen eller det andra s.k. statsbärande partiet Moderata
samlingspartiet.
Skulle då inte den nya LSS
insatsen ”Aktiv tillsyn av övervakande karaktär” kunna kompensera för
assistansen? Jag tror inte alls det. Till att börja med handlar det primärt om
en hjälpinsats som ska ges i hemmet och för det andra kommer den med så gott
som 100 % säkerhet bli underfinansierad när kommunerna har ansvaret.
Om ni tycker jag
överdriver bör ni läsa den här artikeln i Assistanskoll:
* Nyligen skrevs ett inlägg
på FUB-s ReclaimLSS blogg med en historisk tillbakablick till hur
svenska staten behandlade personer med stora funktionsvariationer långt in på
1900-talet med bland annat den ökända Vipeholmsinstitutionen, verksamheten
stängdes först 1965. Totalt avled 560 människor på Vipeholm 1935-1965.
I ett tidningsreportage om
verksamheten på 1950-talet fanns en kommentar under en bild med följande
kommentar:
Detta är inte Belsen eller Buchenwald, det är en promenadgård
på Vipeholm sjukhus. En värld för sig, befolkad av människor utan framtid, utan
hopp, utan liv. En förvaringsplats för höggradigt intellektuellt
funktionshämmade, som termen lyder. En förgård till helvetet.”
Ett bokpaket till Åsa Regnér
Bild: Mitt i högsommaren 2017 deltog jag i en demonstration i Tranås för rätten till personlig assistans. Tompa med permobil mitt i bilden omgiven av många demonstranter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar