Tillbaka till vardagen efter en härlig semester på
varmare breddgrader – ”lyx enligt regeringen”, goda levnadsvillkor enligt mig.
Låg ganska lågt under tiden men följde utvecklingen på håll och det hände en
hel del.Gunilla Malmborgs utredning offentliga.
De viktigaste punkterna som går i mycket stark restriktiv riktning är dessa:
· Ingen personlig assistans ska beviljas för
barn under 12 år. Det ska också införas en gräns på 80 år för att få behålla
beviljad personlig assistans.
· Ingen assistans alls ska beviljas om de
grundläggande behoven understiger 20 timmar/vecka vilket innebär att kommunalt
beviljad assistans försvinner. Ett kommunalt huvudmannaskap för personlig
assistans ”övervägs
· Utöver grundläggande behov ska det införas
en schablon på 15 timmar/vecka för dagligt liv i hemmet, aktiviteter mm.
Undantag görs för personer som jobbar och är aktiva i politik mm. Femte grundläggande
behovet (ingående kunskap om brukaren) försvinner.
· För barn och personer som omfattas av det
femte grundläggande behöver ska en ny LSS insats ersätta personlig assistans
som kallas Aktiv tillsyn av övervakande
karaktär.
Värt
och påpeka först är att detta inte är färdiga förslag utan vad regeringen
kallar ”underlag för diskussion”.
Oavsett vad det kallas går samtliga förslag i mycket
stark restriktiv riktning. Allra hårdast drabbas barn och äldre men förslagen
slår stenhårt mot alla som nu är beroende av assistansen för att kunna leva som
andra. Om schablonen på 15 timmar/vecka för övriga hjälpbehov blir verklighet
är det ett hån mot oss att kalla det som blir kvar för personlig assistans.
Är jag förvånad över dessa förslag? Tyvärr är svaret inte det minsta. Det går helt i linje
med direktiven till LSS utredning som handlar om att spara, spara, regeringens
skrämselpropaganda och Stig Svenssons utredning som anser att reglerna är
alldeles för ”generösa” vad vi ska få personlig assistans för. Gunilla Malmborg
gör det regeringen vill, om regeringens ambition hade varit att verkligen
värna PA hade dessa ”förslag” aldrig varit aktuella som ”diskussionsunderlag”.
Jämför vi detta med vad som står i den befintliga LSS lagen
är det tydligt att det finns inte någon nedre åldersgräns för att bli
beviljad personlig assistans. I andra ändan av åldersskalan får vi behålla
assistansen livet ut om vi blivit beviljade assistans före 65 årsdagen.
Schablonen på 15 timmar/vecka bryter fundamentalt mot LSS § 7, 2 st. som är mycket tydliga med att
rätten till hjälp, oavsett LSS insats ska ges efter individuella behov.
Den enskilde skall
genom insatserna tillförsäkras goda levnadsvillkor. Insatserna skall vara
varaktiga och samordnade. De skall anpassas till mottagarens individuella behov
samt utformas så att de är lätt tillgängliga för de personer som behöver dem
och stärker deras förmåga att leva ett självständigt liv.
Jämför vi ”diskussionsunderlaget” med
funktionsrättskonventionen (ratificerad av regeringen 2009) är artikel 19
mycket tydlig med att det finns ingen övre eller nedre åldersgräns för rätten
till personlig assistans. Timschablonen bryter mot en lång rad artiklar i
konventionen som rätt till full delaktighet i samhället, rörelsefrihet,
familjebildning med mera.
När det gäller att bemöta detta var min första tanke
att det är bra att det kommer ut så lång tid innan valet. Nu har vi svart på
vitt hur tankarna går och kan bemöta detta i god tid innan valet. Med lite distans
till det säger min mer cyniska sida att regeringen försöker lägga ut dimridåer.
Genom starka indikationer på att man i praktiken tänker avskaffa personlig
assistans vill regeringen skrämma slag på
oss. Syftet i så ska vara att vi blir mer fogliga när de färdiga förslagen
presenteras som inte kommer vara riktigt lika illa. Oavsett så finns det
ingenting som tyder på att utredningen kommer föreslå åtgärder som
återupprättar lagens intentioner.
Några dagar senare gick statsminister Stefan Löfven ut
med vad som måste kallas en brandkårsutryckning för att lugna läget. Här var
statsministern tydlig med att regeringen inte planerar införa åldersgränser för
vare sig barn eller 80-åringar. Men om vi analyserar lite närmare, vad sa
egentligen statsministern, den person som är ytterst ansvarig för regeringens
politik?
Det är givetvis bra att statsministern tar avstånd
från detta. Däremot nämnde han ingenting om den förkastliga timschablonen, vars
konsekvenser innebär att självbestämmandet avskaffas. Han sa ingenting heller
om att kommunalisering inte är aktuell eller att han anser att lagen ska ändras
så att effekterna av domarna 2009, 2012 och 2015 försvinner. Några synpunkter
kring tvåårsomprövningarna hade han inte heller. Angående regeringens alla
larmsignaler om ”fusk och kriminalitet avviker inte statsministerns uppfattning
från Åsa Regnérs.
Min slutsats blir därför att Stefan Löfven egentligen meddelade
ingenting som på ett fundamentalt sätt inger hopp om att regeringen är på väg
att byta syn på en rättighetslagstiftning. Min känsla är att intresse saknas
hos statsministern, att Magdalena Andersson fått fria händer att styra
finanspolitiken och därmed även indirekt skaffat sig stark kontroll över
assistansreformens framtid så länge S-MP regeringen styr Sverige.
Att utredningen rinner ut i sanden hjälper inte alla
som förlorat assistansen och alla som får avslag vid ansökningar men det skulle
i alla fall rädda reformen från kollaps. Detta ger i så fall en möjlighet för
att jobba vidare för att återupprätta LSS (eller införa en helt ny lag).
* Det har även ägt rum en ny riksdagsdebatt om
assistansreformens framtid. Eftersom jag var bortrest har jag inte sätt den och
kan inte kommentera utförligt hur stämningen var. Av det jag läste på nätet var
det mesta som vanligt. Regeringen stod fast vid sina ståndpunkter medan
Vänsterpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna och även Centern var mycket
offensiva. Glädjande att Centern börjar bli allt aktivare. Ett stort orosmoln
för mig är Moderaternas passivitet. I händelse av regeringsskifte är
Liberalerna, KD och Centern helt beroende av Moderaterna för att ändra
inriktningen på assistans och LSS politiken.
https://www.skrivunder.com/198254
SvaraRadera