Även för
mycket länge sedan, under tidig svensk medeltid fanns det faktiskt ett embryo
till att det allmänna hade ett ansvar att hjälpa de mest utsatta – kyrkorna
erbjöd nödhjälp till de riktigt fattiga. När det gäller livsvillkoren för
personer med funktionsvariationer skriver historikern att Dick Harrison att
källäget är uruselt – det går (åtminstone enligt vetenskapliga kriterier)
inte att uttala sig hur vardagen såg ut om man var blind, döv etcetera och
tillhörde bondebefolkningen (allmogen). Undantaget är påföljderna av olika
våldsbrott där förövaren av olika anledningar inte kunde ansvara för sina
handlingar som är ganska väl dokumenterat men det säger ingenting om
vardagslivet för personer med funktionsvariationer.
I kung Magnus Erikssons landslag från mitten
av 1300-talet står det emellertid att det var släktingars ansvar att ge hjälp
till gamla människor. På den tiden var livet tufft nog för alla att klara
vardagen därför är det knappast någon vild gissning att de allra flesta
personer med funktionsvariationer hamnade
hos kyrkans institutioner. I en del fall gjorde säkert anhöriga sitt yttersta
för att ge nära och kära en någorlunda dräglig tillvaro. När det gäller adeln
finns faktiskt flera exempel på att anhöriga tog hand om nära släktingar med
funktionsvariationer. Det mest kända är är en av Gustav Vasas söner Magnus (död
1595) som drabbades av någon form av sinnessjukdom, det är väl belagt att
familjen gav Magnus omfattande hjälp.
Att
ansvaret för att hjälpa personer med funktionsvariationer låg på anhöriga eller
fattigvården skulle bestå under lång
tid. Ända fram till början av 1930-talet var just fattigvård den enda hjälp
samhället hade att erbjuda, i övrigt var det bara och förlita sig till anhöriga
eller välgörenhet. Att Under 1950-1970-talen byggdes olika ekonomiska
stödsystem ut i snabb takt men det skulle dröja länge innan det blev en uttalad
målsättning att vi skulle integreras i samhället. Trots att välfärdsstaten
byggdes ut i snabbt efter andra världskriget släpade för vår del utvecklingen
efter och det rejält. Så pass sent som 50-talet var alternativen livstids
institutionsboende eller totalt beroende av anhöriga. ”Sinnesslöa” och
”psykiskt efterblivna” benämndes först 1967 utvecklingsstörda. Att dessa
människor skulle ”blandas” med övrig befolkning var inte att tänka på.
En obehaglig konsekvens av denna människosyn var skapandet av Statens
institut för rasbiologi 1921. Detta var in institution ”fulltankad” med öppet
rasistiskt tankegods med främsta syfte att motverka ” den svenska folkstammens
degenerering”. Mer precis vad gäller
syftet med verksamheten stod det bland
annat:
att idka vetenskaplig forskning på rasbiologins område
med särskild hänsyn till svenska folket och till förhållandena inom Sverige.
Under 1930-talet var en person vid namn Bertil Lundman anställd vid
institutet och uttryckte följande åsikter om människors lika värde:
"Det torde helt enkelt ligga så till,
att de nordiska stammar, som bildade indoeuropéerna, varit skarpt medvetna om
sin psykiska och fysiska överlägsenhet och ej tolererat någon uppblandning Ett inslag av zigenarblod även i stark
utblandning verkar ofta rent förstörande på individens moraliska (mindre dess
intellektuella) halt.Pro primo kan tyvärr rashygienen knappast komma mycket
längre än att den håller de värsta graderna av urartning någorlunda tillbaka.
När sådana åsikter präglade
verksamheten är det givet att en rad olika minoriteter hamnade i skottgluggen –
givetvis även personer med funktionsvariationer (både psykiska och fysiska).
Att politiken med tvångssteriliseringar följde blir en tragisk konsekvens av en
förfärlig människosyn i en statlig myndighet ytterst sanktionerad av
regeringen. Skälen som angavs för tvångssteriliseringarna var rashygien,
besparingar, Folkhälsoskäl och kontroll av ”asociala element”. Rasbiologiska institutets verksamhet upphörde
i slutet av 50-talet men tvångssteriliseringarna fortsatte i mindre skala en
bit in på 70-talet.
Från 1960-talet och framåt
ändrades ändå inriktningen, nu skulle vi inkluderas. De stora institutionerna
avskaffades, stödet för att kunna studera, få anställning med lönebidrag,
ekonomiskt stöd till föräldrar mm följde men fortfarande så sent som 1980-talet
fanns inte vare sig LSS eller personlig assistans som rättighet, vårdperspektivet genomsyrade samhällets stödinsatser. STILlyckades
driva igenom ett försöksprojekt i
Stockholm med omnejd 1987 vilket blev en stor framgång. Försöksprojektet blev så
småningom permanent och spreds till andra städer.
1993 kom då det stora,
stora genombrottet, LSS klubbades igenom och trädde i kraft 1994. Som första
landet i världen fick Sverige en lag som sa att vi hade rätt till
självbestämmande och goda levnadsvillkor som andra. För att förverkliga detta
fick vi i LSS 10 insatser en av dem är personlig assistans.
Låt oss göra en liten
tidsresa tillbaka till 1994. Om vi hade sammanfattat utvecklingen de föregående
25 åren, d v s 1969-1993 så hade vi kunnat konstatera att väldigt mycket hade
gått i rätt riktning med LSS och LASS (numer ersatt av Socialförsäkringsbalken
kapitel 51) som höjdpunkt. Om vi satt oss ner och gjort en ”prognos” för
utvecklingen kommande 25 åren tror jag alla hade varit fulla av optimism. Jag tror
inte att en enda person ens i sina värsta mardrömmar skulle tro att utvecklingen
skulle ta den vändning det gjort. Hade
någon från nutid rest tillbaka till 1994 och sagt att i vår tid, 2017 är
läget följande:
· 9 av10 personer
fick avslag på nyansökning av personlig assistans
i januari, i snitt förlorar över en person/dag statlig assistansersättning.
· Kommuner
granskar folk i duschen vid behovsbedömningar av personlig assistans
· Jurister har
anlitats av många kommuner med ”affärsidén” att lära handläggarna maximera
antalet avslag på LSS insatser.
· Fysisk och
psykisk ohälsa är 10 gånger större hos funkisar än befolkningen som helhet.
· Många som bor i
gruppboende betalar så höga hyror att de är nästan konstant panka.
· Regeringen och
proffstyckare ställer våra behov och rättigheter mot allt från flyktingar till försvar och även LSS insatser
mot varandra.
Vad hade reaktionen blivit
på denna dystra lägesrapport? Jag tror inte den/de personerna blivit trodda. Det
kan inte vara Sverige ni pratar om. Jo, detta är Sverige. Visst, allt är inte
nattsvart. I ett internationellt perspektiv har vi det mycket bra. Utvecklingen
när det gäller nya hjälpmedel går snabbt framåt, läkarvetenskapen kan bota
många hemska sjukdomar som var obotliga när jag föddes (1976) os v. Tillgänglighet
är ett viktigt område där utvecklingen
går åt rätt håll. Totalt sett går ändå utvecklingen bakåt igen och det slår mot
praktiskt taget alla samhällets stöd till personer med funktionsvariationer. Så
borde det inte vara i ett av världens rikaste länder.
Om vi blickar framåt ett kvartssekel till, hur kommer läget vara om
20-25 år, kommer vår rätt till Full delaktighet i samhället att vara fullt
accepterad? Man vill ju vara optimist och jag anser i grund och botten att jag
är en optimist. Men år 2017 är det tyvärr, tyvärr svårt att känna optimism
inför framtiden. Vad krävs för en förändring? Givetvis en attitydförändring
och då pratar jag om en attitydförändring mot alla som av olika anledningar
behöver stöd från samhället. Utvecklingen har gått mot att det blivit allt
”fulare att leva på bidrag” och annat stöd från samhället. I det
samhällsklimatet är det givet att vår grupp får stora problem eftersom vi
alltid varit en lågstatusgrupp i samhället och oavsett funktionsvariation
i varierande utsträckning är beroende av stöd från samhället.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar