FN konventionen om rättigheter
för personer med funktionsnedsättning, internationell förkortning CRPD
ratificerades av Sverige 2009. Innebörden är att de svenska lagarna och
tillämpningen måste följa artiklarna i konventionen. En mycket viktig princip
är också att uppnådda rättigheter får inte försämras. För LSS del som
rättighetslag betyder det att lagtexten och tillämpningen inte får urholkas och
försämra redan uppnådda rättigheter. I verkligheten vet vi att Sverige bryter
mot denna viktiga princip. Detta trots att LSS lagstiftningen som den är
skriven enligt min egen bedömning uppfyller många av konventionens
artiklar.
När vi åberopar konventionen låter
argumenten ofta ungefär så här:
Sverige har ratificerat konventionen och är skyldiga
att följa den, punkt!
Det är sant om verkligheten
varit ”vacker” vilket tyvärr inte alltid är fallet. Vi ska givetvis hänvisa
till CRPD men för att få ut mer av den tror jag vi måste titta närmare vad som
står i de enskilda artiklarna och sedan jämföra vad som står i LSS men även
Diskrimineringslagen mm Sedan ska detta användas för att sätta press på
politikerna. Faktum är att om vi ska uppfylla många av konventionens artiklar
är LSS en grundbult. Ska här belysa med några exempel vad jag menar.
Den välkända artikel 19 ger
rätt till personlig assistans men där står också att vi har rätt att själva
välja bostadsort och inte tvingas in i särskilda boendeformer. Ställ följande
fråga till regeringen?
Hur ska de som förlorar assistansen eller ledsagning
fritt kunna välja bostadsort och boendeform, hur har ni tänkt er att uppfylla
artikel 19 när ni ger direktiv till LSS utredningen att besparingar ska göras
på assistansen?
Artikel 18 garanterar bland annat
rätten till fri rörlighet och frihet att välja bostadsort, medborgarskapet ska
vara på lika villkor. Runt om i landet sitter ett mycket stort antal
personer i husarrest efter att ha förlorat sin personliga assistans eller
ledsagning. Hur rimmar detta med artikel 18 så frågan blir:
Hur har ni tänkt att säkerställa att artikel 18 omfattar
alla genom at göra neddragningar i assistansen, genom att ställa olika LSS
insatser emot varandra? Är det ett likvärdigt medborgarskap att inte ens ha
möjlighet att lämna hemmet?
Artikel 21 handlar om yttrande
och åsiktsfrihet samt tillgång till information. Ska vi leva upp till
artiklarna förutsätter det bland annat att alla som vill, oavsett
funktionalitet kan delta i demonstrationer, engagera sig i partipolitik,
föreningslivet mm. Återigen är personlig assistans och ledsagning fundamentala.
Utan dessa stödinsatser kommer vi nämligen inte utanför hemmet. Så ännu en
gång:
Hur tänker ni förverkliga artikel 21 om rätten till
yttrande och genom besparingar på
assistansen?
Artikel 24 handlar om
utbildning på lika villkor. Detta innebär att alla som vill har rätt att
studera på universitet, högskolor, folkhögskolor mm. I många fall innebär det
flytt till annan ort. Får vi ingen personlig assistans kommer vi fortfarande
inte utanför hemmet och därmed blir det omöjligt att studera. Vi får stanna
hemma istället.
Hur ska studier bli möjligt om det inte finns
personlig assistans eller ledsagning?
Det finns
många exempel till på artiklar i konventionen där LSS är en grundbult. Vi måste
sätta ordentlig press på politikerna i allmänhet och regeringen i synnerhet.
Att bara hänvisa till att Sverige ratificerat CRPD räcker inte,
Anm: LSS insatsen ledsagning har också drabbats av mycket stora försämringar.
*
Jag är för min del övertygad om att funktionshinderrörelsen måste sätta igång ett långsiktigt arbete för att bidra med egna analyser av samhällsutvecklingen och egna idéer/förslag, till exempel genom att starta en tankesmedja. Många delar av funktionshinderpolitiken står mer eller mindre stilla och bristen på nya idéer är skriande
Anm: LSS insatsen ledsagning har också drabbats av mycket stora försämringar.
*
·
I en mycket
intressant krönika i Funktionshinderpolitik skriver Lars Lindberg om makt och
inflytande och framförallt hur skaffar man sig makt? Han hänvisar till en
filosof som skiljer på tre sorters makt:
1.
Makten över beslutsfattande
2.
Makten över vilka
frågor som ska prioriteras i den politiska dagordningen
3.
Makten att
definiera verkligheten – vilka problem finns det i samhället som måste åtgärdas?
Lars Lindberg menar att funktionsrättsrörelsen
gör ett bra jobb när det gäller steg 1 och 2. Däremot finns det stora brister i
arbetet när det gäller ”steg 3” vilket enligt Lars Lidberg kanske är där den
verkligt viktiga makten finns. Lars Lidberg menar at det finns en stor
brist på nya idéer i funktionsrättsrörelsen och föreslår att vi startar
tankesmedjor som ska behandla olika aspekter och problem med funktionsrättspolitiken. Då
skulle förutsättningarna att utöva den tredje sortens makt öka väsentligt.
Lars Lindberg har en poäng.
Det finns gud vet hur många olika tankesmedjor i Sverige men ingen hos
funktionsrättrörelsen. Varför är det så? Beror det på att vi är splittrade på
så många olika förbund med sina egna agendor? Eller har vi för stora
förväntningar/förhoppningar på att det som brukar kallas det goda samhället fixar allt? Ni vet
att själv tycker jag att funktionsrättsrörelsen är på tok för spretig men det finns ett problem till – eldsjälarna
är för få och det gäller inte bara kampen om den personliga assistansen. För få
personer får ta på sig för mycket, i långa loppet är det ohållbart.
Jag tänkte inte på det först
själv men en gång sa en av mina assistenter:
Thomas, varje möte du är med
på, oavsett om det är i Jönköping eller Stockholm är det samma personer som
deltar. Är inte fler engagerade? När jag tänkte efter så hade assistenten rätt.Jag är för min del övertygad om att funktionshinderrörelsen måste sätta igång ett långsiktigt arbete för att bidra med egna analyser av samhällsutvecklingen och egna idéer/förslag, till exempel genom att starta en tankesmedja. Många delar av funktionshinderpolitiken står mer eller mindre stilla och bristen på nya idéer är skriande
Lars Lindberg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar