måndag 16 januari 2017

Mycket grava missförhållanden på gruppboende i Karlskoga

Förutom allt engagemang från oss berörda finns sällan något positivt och rapportera om i nyhetsväg när det gäller personlig assistans eller övriga LSS insatser. Gruppboenden/LSS bostäder är en av 9 LSS insatser vid sidan om personlig assistans och även i dessa insatser sker stora försämringar.
Nyligen rapporterade SVT i flera reportage om mycket grava missförhållanden på  gruppboende i Karlskog. Det handlar om "två varianter" på missförhållande, båda lika allvarliga.

I det ena fallet har personal på gruppboendet tagit pengar från de boende. Pengarna sattes sedan in på ett privat ICA - kort tillhörande en anställd. Pengarna har sedan enligt SVT spenderats på bland annat toalettartiklar men merparten finns det inga kvitton på vilket betyder att pengarna uppenbart använts till privat konsumtion. Hur kommenterar ansvariga politiker det här? Ett kommunalråd säger följande:


– Så här ska det inte gå till tycker jag, men jag vet inte om det här innebär att det begåtts några oegentligheter.

Vad är detta för urbota dum kommentar? För mig är det fråga om ren och skär stöld från personer som är i behov av mycket hjälp från samhället! Att kommunalrådet sedan inte säger sig vara säker på om "det begåtts oegentligheter" är rena hånet, en spark i magen på berörda personer. FUB talar mer klarspråk:

– Jag tycket det är fruktansvärt, det är ett ekonomiskt övergrepp, säger Lotta Larsdotter Karlsson, ordförande för Föreningen för Barn, Unga och vuxna med Utvecklingsstörning (FUB).

Historien slutar emellertid inte där. Kommunen kommer nämligen inte att polisanmäla ärendet, återkommer med kommentar i slutet av blogginlägget.


I det andra fallet handlar det om att de boende behandlats på ett oacceptabelt sätt av delar av personalen.  Bland annat har några personer betett sig mycket illa i största allmänhet och berörda personer ska inte ha fått någon mat efter 17.00. FUB kommenterar igen:

Det är fruktansvärt. Hur man över huvud taget kan behandla en annan människa på detta vis?  Det här handlar om personer som är beroende av andra för att kunna leva ett drägligt liv.

Konsekvenserna av det här är hitills är att en chef och två vårdbiträden har tagits ur tjänst och att missförhållandena har anmälts till IVO. Hur har det överhuvudtaget kunnat ske? Min första tanke är att det är ett klockrent exempel på att kommunen anställt personer som överhuvudtaget inte borde jobba med människor. Deras agerande är helt oacceptabelt. Det andra jag kommer att tänka på är hur stora besparingar har kommunen gjort på LSS boende senaste åren och vad har man för kriterier på de som söker jobben på boendet?

Det blev alltså ingen polisanmälan för stölden - kommunalrådet var ju inte ens säker på att det handlade om oegentligheter... OK, i och med att många kvitton saknas är det mycket möjligt att det inte blivit någon fällande dom - kraven på bevisning är höga vilket gör att en avskyvärd form av kriminalitet blir lätt att komma undan utan rättslig påföljd . Oavsett visar det hur oerhört utsatta personer är som t.ex. har svårt att föra sin egen talan. Själv tycker jag vi borde prata mer om maktstrukturer för sådana finns och i sådana strukturer vet alla vem som är förlorare. Independent Living benämner det funktionsmaktordning. Och ju mer pengar som sparas desto starkare blir dessa strukturer.  D v s de som behöver mest hjälp trycks ännu längre ner i samhällspyramiden.


"Bonusinformation". Angående svårt att bevisa  anser jag mig stå på stadig mark när jag hävdar det eftersom jag har dystra personliga erfarenheter. För många år sedan (2002) blev jag själv bestulen av en assistent (2500 kr från ett bankkonto). För att göra en lång historia kort hamnade fallet så småningom i domstol (krävdes överklagan för att få det till rättegång!)  men tjuven blev frikänd i, enligt Tingsrätten brist på bevis. Indiciekedjan var hur lång som helst... Mitt förtroende för rättsväsendet är efter det mycket lågt...






STIL - aktivister i Småland diskuterar det nya regleringsbrevet till Försäkringskassan och troliga scenarion för 2017, tryck på länken nedan. I morgon blir det en ny poddsändning med min vän Lotta Ottosson, nu med extra mikrofon. Ämnet är Varför s.k. "goda institutioner" inte kan ersätta personlig assistans.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar