Assistansreformen är en "fin förmån" har
vi hört många politiker säga från både regeringspartierna och allianspartierna.
Rätten att leva som andra är emellertid inte en "fin förmån", något
vi ska vara tacksamma över att få. Det är en rättighet enligt LSS och även FN
anser det vilket bekräftas i CRPD konventionen artikel 19. Slutligen är
personlig assistans inskriven i Socialförsäkringsbalken kapitel 51, personlig
assistans är därmed en del av det svenska socialförsäkringssystemet, inte Socialtjänstlagen
som talar om "skäliga", inte goda levnadsvillkor.
Rätten till
assistansersättning
2 § En försäkrad som omfattas av 1 § lagen (1993:387) om stöd och service
till vissa funktionshindrade kan för sin dagliga livsföring få
assistansersättning för kostnader för sådan personlig assistans som avses i 9 a
§ samma lag.
Jag har i ett tidigare
blogginlägg skrivit om att LSS §9a måste ändras som handlar om de grundläggande
behoven men det är inte tillräckligt för att återupprätta intentionerna och ta
bort den diskriminerande 65 årsgränsen för att bli beviljad assistans.
Socialförsäkringsbalken
är ett annat område vi måste titta på. En facebookvänn påtalade att vi måste ha
etiska riktlinjer, mer utbildning mm till Försäkringskassan och domstolarna.
Det behövs också men jag hävdar bestämt att vi kommer ingenstans med bara
etiska riktlinjer utan lagändringar. Försäkringskassan
är ju brutalt uppriktiga här - myndigheten kommer inte att ändra på
tillämpningen om inte lagen ändras och då kan vi ha hur mycket etiska
riktlinjer som helst.
Ta t.e.x. de numer
fruktade tvåårsomprövningarna. De är
inskrivna i Socialförsäkringsbalken, inte LSS. Varför måste omprövningarna ske
vartannat år? OK, jag kan förstå det om det handlar om personer där det finns
goda chanser att hjälpbehovet efterhand kommer minska. För det stora flertalet
som har assistans är förhållandet det motsatta. Vi kommer att behöva personlig
assistans livet ut och för många blir istället hjälpbehovet större ju äldre vi
blir. För närvarande står följande i LSS:
12 § Rätten till assistansersättning ska omprövas
sedan två år förflutit från senaste prövningen och vid väsentligt ändrade
förhållanden.
Observera avslutningen väsentligt
ändrade förhållanden. Vad vi borde eftersträva är en lagtext där det klart
och tydligt framgår att omprövningar får göras endast om förhållandena ändras
väsentligt. Makten över när omprövningar sker ska flyttas från staten till
mottagaren av insatsen. Risken för "fusk"? Minimal anser jag
åtminstone 99,9 % inte vill ha mer hjälp än nödvändigt. De få fall som
uppdagats med personer som fejkat är faktiskt väldigt få och borde ha upptäckts
när personerna sökte assistans.
* Ett annat problem som
måste lösas är att många personer helt plötsligt inte anses tillhöra någon av
de tre personkretsarna vid omprövningar. Vips så försvinner assistansen eller
annan LSS insats. Många personer med synskador har förlorat rätten till
ledsagning på det här sättet, bland annat journalisten Katarina Hahr. Det
drabbar framförallt personkrets tre . LSS definierar personkrets 3 på följande
sätt:
personer med andra
varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på
normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den
dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service.
En riktigt bra lösning har jag inte. Det bästa jag
kan komma på är att om det finns intyg på att personens funktionsvariation är
livslång (vilket fallet i de allra flesta fall) och det finns läkarintyg gäller
beslut om stöd enligt LSS livet ut och det ska gälla även ledsagning,
gruppboende, kontaktperson mm. Även här finns emellertid fallgropar. FK,
kommunerna och /eller märkliga domslut skulle säkert kunna gå runt även en
sådan lagtext med att t.ex. begränsa
vilka livslånga diagnoser som "kräver stöd och hjälp livet ut" så
förlorar människor hjälpen likförbaskat.
* I en intervju i Assistanskoll berättar Försäkringskassan vad som är goda levnadsvillkor enligt dem. Kommer kommentera detta i bloggen nästa vecka.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar