288 kr/ timme - det är summan som Försäkringskassan
betalar för varje beviljad assistanstumme. Undantaget de som har förhöjt
timbelopp som får en ersättning som är 12 % högre. I den ständiga diskussionen
om "de skenande kostnaderna" för personlig assistans nämns ofta att
schablonersättningen är för hög varpå man ofta hänvisar till oskäligt höga vinstmarginaler
i en del assistansbolag.
Jag ska tala klarspråk här - det är dumheter att
schablonersättningen är för hög. Vad ska dessa 288 kr/timme räcka till? Jo,
allt detta:
· Assistenternas
löner
· Sociala avgifter - arbetsgivareavgifter
· Avtalsförsäkringar
· Utbildning/fortbildning
åt assistenter och brukare
· Andra
assistansomkostnader
· Administrativ
avgift till anordnaren
Det säger sig självt att det är
omöjligt att ha vinstmarginaler på 30-40 % och samtidigt bedriva en seriös
verksamhet med bra löner och arbetsmiljö till våra assistenter,assistansomkostnader mm. Finns det
verkligen bolag med så höga vinstmarginaler? Jag och min pappa pratade en gång
med vår revisor som hade kollat på den ekonomiska redovisningen i en rad olika
assistansbolag. Revisorn hävdade i alla fall att han hittat flera företag med
så höga vinstmarginaler. 30-40 % vinstmarginal betyder att alltså att 30-40 %
av intäkterna är ett överskott på verksamheten, d v s vinst. Är det så att det
finns orimliga vinstmarginaler är det dessa bolag som staten ska rikta in sig
på, inte alla seriösa anordnare som gör
ett kanonjobb och möjliggör självbestämmande.
Staten har emellertid visat lite
intresse för att få bort anordnare med oskäliga vinstmarginaler. Snarare har
deras verksamhet använts som en ursäkt att spara in pengar på
assistansersättningen - oavsett hur det slår mot oss som berörs. Ett exempel är
en utredning där schablonbeloppet sades vara 22 kr för högt och borde frysas i
tre år. Så långt har statsmakten inte gått än men 2015 kom ju det numer ganska
ökända principbeslutet att bara höja schablonersättningen med 1,4 % fram till
2018 - ett dråpslag mot alla seriösa anordnare vars möjligheter att anordna bra
personlig assistans med nöjda assistenter försämras rejält.
Dessutom finns det ett stort antal
tunga offentliga aktörer runt om i landet som också anordnar personlig
assistans - kommunerna. Nu kom visserligen nyligen en rapport om där
kommunernas betyg som anordnare höjts rejält hos de som valt kommunen som
anordnare. Jag är mycket tveksam till att detta stämmer på nationell nivå
(undersökningen gällde bara Göteborg med omnejd). Senaste året har kommunernas
mäktige intresseorganisation SKL kommit
med en rad förslag/utspel som alla går i starkt restriktiv riktning, bland
annat har SKL kritiserat att begreppet goda levnadsvillkor är så vagt
formulerad. Det är helt oförenligt med en anordnare som strävar efter att
förverkliga LSS intentioner
Nu flaggar visserligen
Försäkringskassan för att man ska granska privata anordnare, i synnerhet de som
uppvisar höga vinstmarginaler. Det står jag bakom, aktörer som har som första
mål att maximera vinsten har inget i branschen att göra och de andra som sköter
sig har inget att frukta av den kontrollen anser jag. Kommunernas verksamhet
borde emellertid granskas också - mycket pengar har sedan 1994 gått till andra
saker än personlig assistans vilket jag själv har erfarenhet av. Sen är jag
tveksam till att det är Försäkringskassans roll att granska ekonomin i
assistansbolag men det får bli ett ämne till ett annat blogginlägg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar