I onsdags besökte jag ett informationsmöte i
Jönköping som Försäkringskassan anordnade. Målgruppen var i första hand
assistansanordnare. Huvudtemat var information inför efterskottsbetalningen av
assistansersättningen som införs oktober-november i år.
När det gäller efterskottsbetalningen var det föga
överraskande flera anordnare som uttryckte stor oro. En av deltagarna från en
liten anordnare sa att företaget har fått låna 300 000 kr för att klara
övergången. Utbetalningen kommer ske antingen den 5-e eller 20-e varje månad
från november. För att få ut pengarna redan den 20-e måste nödvändig
information - tidrapporter och assistansräkningen (blankett 3057) måste
F-kassan ha dem registrerade senast den 5-e. En mycket snål tidsgräns som
kommer bli ytterst svår att n för alla anordnare att nå. Kommer nödvändig
information efter den 5-e får man vänta till den 5-e kommande månad.
20-e september blir sista gången då pengarna betalas
ut i förskott, under oktober sker inga utbetalningar, för de brukare som är
beviljade förhöjt timbelopp sker övergången successivt under 5-6 månaders tid.
De brukare som är egna arbetsgivare är undantagna sedan tidigare. En helt ny
nyhet för mig här var att F-kassan inte definierat vem som är egen
arbetsgivare, själv har jag alltid tagit för självklart att egna arbetsgivare
är de brukare som enbart har F-skattesedel - inget företag. Hur egen
arbetsgivare kommer definieras återstår alltså att se.
Möjlighet till elektronisk redovisning av
tidredovisning införs i september. Emellertid kommer det inte i dagsläget vara
möjligt att redovisa assistansräkningen elektroniskt - "svårt att lösa"
säger F-kassan själv. Även om man registrerar tidrapporten elektroniskt måste
alltså assistansräkningen skickas via post. Helt ologiskt tycker jag.
En annan (egentligen nygammal) nyhet är att F-kassan
vill ha information om varje assistents anställningsavtal vid nyanställning
innan assistansersättning betalas ut. Så har det egentligen varit sedan 2013
(lite osäker på exakta årtalet) men F-kassan har inte varit så noga. När man
inför efterskottsbetalning är det emellertid "skarpt läge" som man
uttryckte det. Min första tanke var - vilken tur att man som ensam brukare i
vårt familjeägda företag har låg omsättning på personal.
Ni vet alla att jag är kritisk till
efterskottsbetalningen som jag anser i första hand slår hårt mot mindre
anordnare. Efterskottsbetalningen i sig är inget jätteproblem för flertalet
anordnare men det sammanfaller med andra åtgärder som begränsar det ekonomiska
utrymmet rejält - inte minst den mycket snåla höjningen av schablonersättningen
som inte på långa väger täcker assistenternas löneökningar och höjda
arbetsgivareavgifter för ungdomar. Blir tyvärr inte det minsta förvånad om
många mindre anordnare lägger ner verksamheten.
* Skatteverket deltog också och berättade om bland
annat förmånsbeskattningar för assistenter vid resor och om vad som ska räknas
som assistansomkostnad. Skatteverket menar här att det är odiskutabelt att det
förekommer ekonomisk brottslighet hos en del anordnare (några summor nämndes aldrig).
Och varför skulle assistansbranschen var undantagen, när vi har ett skattefusk
på ca 150 miljarder kr/år undrade man?
Den i särklass vanligaste formen av oegentligheter och kriminalitet inom
personlig assistans är emellertid INTE att ej behövande bedragare beviljas
personlig assistans eller att anordnaren betalar svarta löner utan att
berörda personer inte skiljer på privata kostnader och assistansomkostnader.
Det finns många varianter, t.ex. att en säng, soffa eller TV köps in för privat bruk.
Skatteverket avslutade med att för att komma åt ekonomisk brottslighet och
missbruk av assistansersättningen måste många myndigheter samarbeta, i vårt
fall främst Skatteverket, Polisen och F-kassan.
Sammantaget en givande och intressant
informationsträff. Träffade också en facebook kompis och bloggföljare och
pratade en del om tillståndet för assistansreformen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar