måndag 16 maj 2016

Informationsmöte hos Försäkringskassan

I onsdags besökte jag ett informationsmöte i Jönköping som Försäkringskassan anordnade. Målgruppen var i första hand assistansanordnare. Huvudtemat var information inför efterskottsbetalningen av assistansersättningen som införs oktober-november i år.


När det gäller efterskottsbetalningen var det föga överraskande flera anordnare som uttryckte stor oro. En av deltagarna från en liten anordnare sa att företaget har fått låna 300 000 kr för att klara övergången. Utbetalningen kommer ske antingen den 5-e eller 20-e varje månad från november. För att få ut pengarna redan den 20-e måste nödvändig information - tidrapporter och assistansräkningen (blankett 3057) måste F-kassan ha dem registrerade senast den 5-e. En mycket snål tidsgräns som kommer bli ytterst svår att n för alla anordnare att nå. Kommer nödvändig information efter den 5-e får man vänta till den 5-e kommande månad. 

20-e september blir sista gången då pengarna betalas ut i förskott, under oktober sker inga utbetalningar, för de brukare som är beviljade förhöjt timbelopp sker övergången successivt under 5-6 månaders tid. De brukare som är egna arbetsgivare är undantagna sedan tidigare. En helt ny nyhet för mig här var att F-kassan inte definierat vem som är egen arbetsgivare, själv har jag alltid tagit för självklart att egna arbetsgivare är de brukare som enbart har F-skattesedel - inget företag. Hur egen arbetsgivare kommer definieras återstår alltså att se.

Möjlighet till elektronisk redovisning av tidredovisning införs i september. Emellertid kommer det inte i dagsläget vara möjligt att redovisa assistansräkningen elektroniskt - "svårt att lösa" säger F-kassan själv. Även om man registrerar tidrapporten elektroniskt måste alltså assistansräkningen skickas via post. Helt ologiskt tycker jag.

En annan (egentligen nygammal) nyhet är att F-kassan vill ha information om varje assistents anställningsavtal vid nyanställning innan assistansersättning betalas ut. Så har det egentligen varit sedan 2013 (lite osäker på exakta årtalet) men F-kassan har inte varit så noga. När man inför efterskottsbetalning är det emellertid "skarpt läge" som man uttryckte det. Min första tanke var - vilken tur att man som ensam brukare i vårt familjeägda företag har låg omsättning på personal.

Ni vet alla att jag är kritisk till efterskottsbetalningen som jag anser i första hand slår hårt mot mindre anordnare. Efterskottsbetalningen i sig är inget jätteproblem för flertalet anordnare men det sammanfaller med andra åtgärder som begränsar det ekonomiska utrymmet rejält - inte minst den mycket snåla höjningen av schablonersättningen som inte på långa väger täcker assistenternas löneökningar och höjda arbetsgivareavgifter för ungdomar. Blir tyvärr inte det minsta förvånad om många mindre anordnare lägger ner verksamheten.





* Skatteverket deltog också och berättade om bland annat förmånsbeskattningar för assistenter vid resor och om vad som ska räknas som assistansomkostnad. Skatteverket menar här att det är odiskutabelt att det förekommer ekonomisk brottslighet hos en del anordnare (några summor nämndes aldrig). Och varför skulle assistansbranschen var undantagen, när vi har ett skattefusk på ca 150 miljarder kr/år undrade man?

Den i särklass vanligaste formen av oegentligheter och kriminalitet inom personlig assistans är emellertid INTE att ej behövande bedragare beviljas personlig assistans eller att anordnaren betalar svarta löner utan att berörda personer inte skiljer på privata kostnader och assistansomkostnader. Det finns många varianter, t.ex. att en säng, soffa eller TV köps in för privat bruk. Skatteverket avslutade med att för att komma åt ekonomisk brottslighet och missbruk av assistansersättningen måste många myndigheter samarbeta, i vårt fall främst Skatteverket, Polisen och F-kassan.

Sammantaget en givande och intressant informationsträff. Träffade också en facebook kompis och bloggföljare och pratade en del om tillståndet för assistansreformen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar