Snart drar den stora LSS utredningen igång, vilka
frågor är viktigast att prioritera? Här är några exempel:
Viktigt
med stor delaktighet från brukarrörelsen
Detta är så självklart att det inte borde behöva
nämnas egentligen. Det har ändå kommit signaler som tyder på att vårt
inflytande blir marginellt vilket bland annat Handikappförbunden tagit upp. Nu
ska sägas att ett viktigt möte ägde rum hos socialdepartementet i december där
representanter för stora delar av funkisrörelsen deltog. Sannolikheten att man kör över oss redan i ett tidigt
stadium genom att starkt begränsa vårt
inflytande anser jag trots allt är ganska liten.
När vi pratar om delaktighet får vi inte glömma bort
att alla grupper som berörs av LSS känner sig delaktiga. Har pratat med ganska
många personer som betonar vikten av att värna hela LSS, inte bara personlig
assistans.
Ändring
av LSS § 9a
Någonstans måste man börja om LSS intentioner ska
återupprättas, själv menar jag att det är denna paragraf som måste vara
utgångspunkten då den handlar om de fem grundläggande behoven. Den stora frågan
är emellertid hur lagtexten ska utformas så att den inte kan tolkas på
femtioelva olika sätt vid (troligen) kommande rättstvister. Den naturliga utgångspunkten är CRPD -
konventionen, den nya lagtexten måste ha sin utgångspunkten i konventionens
artiklar. Men även detta är långt ifrån problemfritt när man granskar den
svenska översättningen. Artikel 19 som berör personlig assistans står det
följande i originaltexten:
Persons with
disabilities have access to a range of in-home, residential and other community
support services, including personal assistance necessary to support living and
inclusion in the community, and to prevent isolation or segregation from the
community;
Enligt konventionen har vi alltså rätt till personal assistance för att kunna bo i eget hem, hindra
isolering och möjliggöra inkludering i samhällslivet. MR experter som Thomas
Hammarberg menar att konventionen därmed avser personlig assistans som vi
vill ha den. I den svenska översättningen står det emellertid följande:
personer med
funktionsnedsättning har tillgång till olika former av samhällsservice både i
hemmet och inom särskilt boende och till annan service, bl.a. sådant personligt
stöd som är nödvändigt för att stödja boende och deltagande i samhället och för
att förhindra isolering och avskildhet från samhället.
Det är inte längre lika tydligt att man avser riktig
personlig assistans. Adolf Ratzka har sagt att den svenska funkisrörelsen
"satt och sov" när konventionen översattes till svenska. Här gäller
det att man från vår anlitar personer
som kan konventionen utan och innan för
att trycka på att FN avser just personlig
assistans inte någon diffus hybrid av assistans och vanlig hemtjänst.
Huvudmannaskapet
Vem ska betala för den personliga assistansen?
Staten, kommunerna eller som idag delat huvudmannaskap? Vad jag tycker om
kommunalisering vet ni vid det här laget. Ni vet också att jag helst vill
förstatliga assistansen helt, d v s staten står för hela kostnaden. I ett läge
där reformens intentioner är mer hotade än någonsin måste man ändå kunna vara
lite pragmatisk i synen på finansieringen. Ett förslag som STIL lanserat
nyligen går ut på att Försäkringskassan ansvarar ensamma för alla beviljande av
PA men kommunerna betalar en större andel av kostnaden. Idag står
kommunerna för ca 20 %. Så vitt jag vet
har inte STIL i dagsläget föreslagit hur föredelningen i framtiden ska se ut.
Den stora risken jag ser är att kommunerna kommer
att "kontra" med besparingar på annat som bostadsanpassning men även
andra LSS insatser . En sådan lösning på finansieringen ovan är ändå värd att
diskutera, här gäller det ju att säkra assistansen och LSS långsiktigt.
Utveckla
LSS, inte bara bevara
Personlig assistans är bara en av 10 insatser i LSS.
Insatsen personlig assistans tillämpar kontantstödsprincipen, d v s mottagaren
får en "fiktiv påse pengar" och väljer sedan vem som ska utföra
assistansen. Kontantstödsprincipen borde utvidgas till att gälla samtliga LSS
insatser. Alltså tycker man själv att man klarar sig bra med bara
ledsagarservice så väljer man det, andra med större hjälpbehov väljer personlig
assistans för att ta ett exempel.
I behovsbedömningarna måste större hänsyn tas till
vad vi själva anser oss behöva hjälp med. Försöksprojektet i Laholm visar att
kostnaden för samhället inte ökade när brukarna själva fick bestämma hur många
timmar ledsagarservice hen behöver. Gäller detta Laholm, bör det gäla resten av
landet med.
Riksdagen måste ta LSS utredningen på allvar.
Bild: Riksdagens kammare LSS20 10 april 2014
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar