onsdag 22 januari 2014

Regeringens direktiv till utredningen av schablonbeloppets framtida utformning

21 mars 2013 inleddes den statliga utredningen av framtiden för schablonbeloppets utformning (schablonbeloppet är nu 280 kr/assistanstimme) , officiell benämning:


  Översyn av ersättningen för personlig assistans.


Slutsatserna ska presenteras senast 14 februari 2014. Utredningen är en fortsättning på den ökända utredningen  om "fusk och överutnyttjande" från 2012 samt en utredning av ISF (Inspektionen för socialförsäkringar) som kom fram till att schablonbeloppets konstruktion öppnar möjligheterna för höga vinster, trots att syftet var det motsatta när timschablonen infördes 1997.


Regeringen sammanfattar direktiven till utredaren på följande sätt:



Syftet med översynen är att långsiktigt upprätthålla de kvalitetsmål som föreskrivs för insatsen personlig assistans enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, förkortad LSS, samt att komma till rätta med de problem som uppdagats med nuvarande modell för timersättning.

Bakgrunden till utredningen är att regeringen anser att antalet beviljade timmar är för stort och att vinsterna i de vinstdrivande assistansbolagen är orimligt höga. Utredaren ska b l a undersöka:

*  Hur möjligheterna till överutnyttjande kan minska och skapa ett effektivt resursutnyttjande av timersättningen.

* Hur timersättningen kan anpassas till faktiska kostnader av 

t.ex. funktionsnedsättningens art och när på dygnet assistansen ges.

Hänsyn ska tas till likvärdiga förutsättningar mellan privata företag, kommuner och egna arbetsgivare.

' *  Möjlighet till löpande uppföljning och kontroll av ersättningens nivå från olika aktörer.

   *  Lämpligheten av att brukare tar en del av ersättningen för att själva vara arbetsledare .

 *  Möjligheten att assistenters sjuklöner ska bekostas via assistansersättning.

 ;Man vill åstadkomma vad man kallar effektivt resursutnyttjande då regeringen hävdar att ca 10 % av den totala summan (som i dessa fall ALLTID handlar om bruttosumman som Försäkringskassan och kommuner betalar ut) beror på "överutnyttjande". Därmed har det skapats ett överskott på beviljade timmar och därmed större intäkter och vinster för anordnarna.

Föga överraskande har utredningen fått kritik redan innan den presenterats. Vårdföretagarna anklagar regeringen för att smutskasta en hel bransch, d v s privata assistansanordnare. Andra arbetsgivareorganisationer som KFO kritiserar tidigare utredningar  och menar att man inte gör skillnad på vinstdrivande företag och ej vinstdrivande anordnare och SKL (Sveriges kommuner och landsting) kritiserar att man i tidigare utredningar av ISF inte tar hänsyn till kostnad för vikarier.

Källor: Assistanskoll och Ifa


Egna reflektioner

Det är självklart att de orimliga vinsterna ska bort och åtgärder för att komma dit välkomnas. I direktiven bortser man dock fortfarande från det för mig självklara att alla anordnare ska ha kollektivavtal. Fortfarande är utgångspunkten i direktiven att fusk och överutnyttjande är mycket omfattande. Jag ogillar starkt att man ifrågasätter lämpligheten att brukare kan få ersättning som arbetsledare. Samma sak gäller möjligheten att anordnarna ska betala sjuklön. Det blir ju en dubbel kostnad för anordnarna. Knappast något större problem för de riktigt stora aktörerna men något helt annat för t.ex. mindre kooperativ. En annan fara jag ser att många anordnare kommer att lämpa över den extra kostnaden för sjuklönen genom att minska brukarnas budget för assistansomkostnader eller att hålla nere assistenternas löner.

Och idén att schablonbeloppet ska vara olika för olika diagnoser är inte särskilt väl genomtänkt om jag ska formulera mig diplomatiskt. .Jösses, vi som har assistans har ju mängder med diagnoser! Ska det bli ett belopp för varje diagnos, eller? Och vem ska i så fall bestämma det?

Positivt är att man vill hitta vägar för att förbättra assistenternas arbetssituation och därmed även underlätta nyrekrytering . Samma sak att man vill skapa likvärdiga spelregler för olika typer av anordnare. Tyvärr riskerar en del av förslagen att motarbeta den ambitionen.

Vi kan nog kallt räkna med att förslagen från den färdiga utredningen kommer bli kraftigt kritiserade. Jag kommer att återkomma till ämnet när utredningen är presenterad.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar