21 mars 2013 inleddes den statliga utredningen av framtiden för schablonbeloppets utformning (schablonbeloppet är nu 280 kr/assistanstimme) , officiell benämning:
Översyn av ersättningen för personlig assistans.
Slutsatserna ska presenteras
senast 14 februari 2014. Utredningen är en fortsättning på den ökända
utredningen om "fusk och överutnyttjande"
från 2012 samt en utredning av ISF (Inspektionen för socialförsäkringar) som
kom fram till att schablonbeloppets konstruktion öppnar möjligheterna för höga
vinster, trots att syftet var det motsatta när timschablonen infördes 1997.
Regeringen sammanfattar direktiven till utredaren på
följande sätt:
Syftet med översynen är att långsiktigt
upprätthålla de kvalitetsmål som föreskrivs för insatsen personlig assistans
enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade,
förkortad LSS, samt att komma till rätta med de problem som uppdagats med
nuvarande modell för timersättning.
Bakgrunden till utredningen är att regeringen anser att antalet
beviljade timmar är för stort och att vinsterna i de vinstdrivande
assistansbolagen är orimligt höga. Utredaren ska b l a undersöka:
* Hur möjligheterna till
överutnyttjande kan minska och skapa ett effektivt resursutnyttjande av
timersättningen.
* Hur timersättningen kan
anpassas till faktiska kostnader av
t.ex. funktionsnedsättningens art och när
på dygnet assistansen ges.
* Hänsyn ska tas till
likvärdiga förutsättningar mellan privata företag, kommuner och egna
arbetsgivare.
' * Möjlighet till löpande
uppföljning och kontroll av ersättningens nivå från olika aktörer.
* Lämpligheten av att
brukare tar en del av ersättningen för att själva vara arbetsledare .
* Möjligheten att
assistenters sjuklöner ska bekostas via assistansersättning.
;Man vill åstadkomma vad man kallar effektivt resursutnyttjande då
regeringen hävdar att ca 10 % av den totala summan (som i dessa fall ALLTID
handlar om bruttosumman som Försäkringskassan och kommuner betalar ut) beror på
"överutnyttjande". Därmed har det skapats ett överskott på beviljade
timmar och därmed större intäkter och vinster för anordnarna.
Föga överraskande har utredningen fått kritik redan innan den presenterats.
Vårdföretagarna anklagar regeringen för att smutskasta en hel bransch, d v s
privata assistansanordnare. Andra arbetsgivareorganisationer som KFO kritiserar
tidigare utredningar och menar att man
inte gör skillnad på vinstdrivande företag och ej vinstdrivande anordnare och
SKL (Sveriges kommuner och landsting) kritiserar att man i tidigare utredningar
av ISF inte tar hänsyn till kostnad för vikarier.
Källor:
Assistanskoll och Ifa
Egna reflektioner
Det är självklart att de orimliga vinsterna ska bort och åtgärder för
att komma dit välkomnas. I direktiven bortser man dock fortfarande från det för mig
självklara att alla anordnare ska ha kollektivavtal. Fortfarande är
utgångspunkten i direktiven att fusk och överutnyttjande är mycket omfattande.
Jag ogillar starkt att man ifrågasätter lämpligheten att brukare kan få
ersättning som arbetsledare. Samma sak gäller möjligheten att anordnarna ska
betala sjuklön. Det blir ju en dubbel kostnad för anordnarna. Knappast något
större problem för de riktigt stora aktörerna men något helt annat för t.ex.
mindre kooperativ. En annan fara jag ser att många anordnare kommer att lämpa
över den extra kostnaden för sjuklönen genom att minska brukarnas budget för
assistansomkostnader eller att hålla nere assistenternas löner.
Och idén att schablonbeloppet ska vara olika för olika diagnoser är inte
särskilt väl genomtänkt om jag ska formulera mig diplomatiskt. .Jösses, vi som
har assistans har ju mängder med diagnoser! Ska det bli ett belopp för varje
diagnos, eller? Och vem ska i så fall bestämma det?
Positivt är att man vill hitta vägar för att förbättra assistenternas
arbetssituation och därmed även underlätta nyrekrytering . Samma sak att man
vill skapa likvärdiga spelregler för olika typer av anordnare. Tyvärr riskerar en del av förslagen att motarbeta den ambitionen.
Vi kan nog kallt räkna med att förslagen från den färdiga utredningen
kommer bli kraftigt kritiserade. Jag kommer att återkomma till ämnet när
utredningen är presenterad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar