Pandemin påverkar hela världen på en rad olika sätt.
Allting från att väldigt många blir sjuka till att otaliga företag går i
konkurs och hela världsekonomin riskerar att drabbas av djup depression. Enligt
CNN hade världens regeringar fram t.om söndag 29 mars spenderat eller åtagit
sig att spendera den ofattbara summan 7 biljoner, d v s 7000 miljarder(!) US
dollar för att hindra en ekonomisk härdsmälta. Och summan kommer antagligen att
öka kraftigt. Redan nu planerar USA för ytterligare ett jättelikt krispaket
efter att Kongressen godkänt ett stimulanspaket värt 2 biljoner dollar.
För att sätta fantasisummorna i ett sammanhang, 7
biljoner dollar, ca 70 biljoner kr motsvarar ungefär 60 svenska statsbudgetar...
År 2020 beräknas statens inkomster bli drygt 1,1 biljoner kr. Siffrorna i Sverige är innan Corona pandemin drabbade världen.
Sveriges regering spenderar också som vi alla vet
gigantiska belopp, hundratals miljarder på att hantera krisen för att
förhoppningsvis undvika en ekonomisk kris, mycket värre än den globala
finanskrisen 2008-2009. Till skillnad från företag kan inte stater eller
kommuner gå i konkurs men precis som företag behöver de intäkter för att driva
sina verksamheter. Vi står nu inför ett scenario där skatteintäkterna riskerar
att störtdyka där alla skattebaser urholkas rejält. Enbart skattehöjningar kan
därför inte lösa de ekonomiska problemen.
Ett realistiskt scenario åtminstone kommande 5-6
åren är därför att oavsett vem som styr landet kommer det inte finnas utrymme
för några större utgiftsökningar utöver de som Coronapandemin redan medför.
Det betyder emellertid inte att det med den nuvarande krisen är fritt fram att
ta fram den stora osthyveln för att spara miljarder och åter miljarder kr på de
som behöver samhällets stöd mest. Nu mer
än någonsin under LSS och Funktionsrättskonventionens livstid prövas
samhällets vilja att faktiskt ge personer med stora funktionsvariationer, sjuka
och äldre hjälp efter de rättigheter vi faktiskt har enligt både gällande lag
och FN-s mänskliga rättigheter.
Funktionsrättskonventionen tillåter temporära
försämringar vid akuta kriser men den är samtidigt mycket tydlig med att de ska
vara så måttfulla som möjligt och proportionella jämfört med besparingar på
andra områden. D v s om det är absolut nödvändigt att spara pengar måste den
”bördan” delas av alla och de som är i mest behov av hjälp ska drabbas minst. Kort och gott grundläggande mänskliga
rättigheter ska staten uppfylla även vid krislägen.
Krasst uttryckt handlar all ekonomisk politik om att
sätta olika intressen och behov emot varandra eftersom resurserna aldrig är
obegränsade, oavsett skatteuttag. I praktiken gäller det nästan all politik
eftersom väldigt lite är gratis. Mjukare
benämningar är prioriteringar eller fördelningspolitik. Nu mer än någonsin
under min dryga 40 åriga livstid krävs en fördelningspolitik där de med stora
behov (vilket självfallet inte bara inkluderar assistansanvändare) prioriteras
före stora generella välfärdsreformer eller gigantiska satsningar på snabbtåg
som aldrig kommer att bära kostnaden eftersom Sveriges befolkning är för liten.
Hur ser det då ut med statens vilja att i dagsläget ge
de med störst behov med hjälp efter behov? Själv anser jag att det nuvarande läget
krävs stora stödåtgärder som riktar sig till arbetstagare, företagen,
Regionerna och kommunerna. Särskilt småföretagen blöder oerhört och är oerhört
viktiga för sysselsättningen och därmed statens skatteintäkter. Ett problem som
redan börjar torna upp sig inom sjukvården är att andra viktiga behov som inte
är kopplade till Corona får stå åt sidan.
Detta märks tyvärr men inte oväntat även inom
assistans och LSS sektorn. Redan innan Corona pandemin slog till fanns
tendenser till att personer som blivit beviljad assistans av hemkommunen efter
att staten dragit undan mattan även förlorar den kommunala assistansen och
besparingarna i de kommunala LSS insatserna (LSS boende, kontaktperson,
ledsagare med mera). Denna tendens riskerar att accelerera kraftigt om vi
drabbas av en ekonomisk depression.
Ett oroväckande tecken är att Sveriges Kommuner och
Regioner (SKR- tidigare SKL) för en vecka sedan skickade en s.k. Hemställan
till regeringen där SKR kräver lagändringar i LSS och SoL som bland annat skulle
innebära att tillfälligt ändra eller riva upp gynnande beslut.
Jag är inte naiv, jag förstår mycket väl att det under
pandemin, om det vill sig riktigt illa kan uppstå oerhörda problem för
kommunerna med bemanning som även ska tillgodose personer med akuta behov av
personliga assistenter. Akuta krislägen för kommunerna kan i värsta fall tillfälligt kräva nödlösningar.
Det SKR föreslår anser jag emellertid är mycket mer
långtgående. Det spelar ingen roll att SKR påstår att det bara berör Corona
krisen. Att skriva in i lagtexten att gynnande beslut får rivas upp vid
”extraordinära händelser” lämnar dörren öppen för tolkningar. Vad är en
”extraordinär händelse”? Juristen Mathias Blomberg har påpekat att temporära lagändringar tenderar att bli
permanenta. Jag har inte svårt och se att många kommuner med ekonomiska
problem kommer missbruka det nya
maktinstrument grovt. Oavsett ekonomiskt läge kan jag inte se att det på
något sätt är förenligt med Funktionsrättskonventionen att göra en sådan här
lagändring som med stor sannolikhet dessutom blir permanent.
Jag
vill inte skrämma folk och betonar också med eftertryck att detta inte ens är
ett lagförslag ännu så länge. Däremot tycker jag det är
jätteviktigt att alla som berörs av de olika LSS insatserna känner till denna
Hemställan.
Som vanligt vill jag ändå vara lösningsorienterad och inte bara
kritisera SKR. Vad finns för lösningar om många kommuner har akut brist på
personal och/eller en ekonomi i fritt fall? Kom ihåg att skolan och
äldreomsorgen med mera är kommunala ansvarsområden som är lika viktiga som assistansen och LSS. När det gäller personalen
inom vård och omsorgssektorn borde mycket gå att lösa med att anställa folk som
blir arbetslösa eller permitterade. Ett sådant exempel såg jag i söndagens
Agenda där personer från den hårt ansatta flygsektorn får gå snabbkurser för att
sköta basala uppgifter i äldreboenden eller sjukvården. Sådana lösningar borde
fungera bra i de flesta fall även för assistansanvändare.
När det gäller att skaka fram pengar så att det räcker
för att tillgodose de rättigheter som vi funkisar har enligt lag och Funktionsrättskonventionen
+ att våra pensionärer och andra behövande får den hjälp de har rätt till så
tittar jag på alla krispaket som nu lanseras. Ett stort krispaket även för
kommunerna anser jag är absolut nödvändigt. Här är det viktigt att vi själva
sätter press på regeringen och trummar
in budskapet att regeringen och ingen annan har det yttersta ansvaret för att
våra rättigheter förverkligas, inklusive de som personlig assistans beviljad av
hemkommunen! Det spelar ingen roll att riksdagen via lagstiftning delegerat
ner mycket av ansvaret för samhällets olika hjälp och stödinsatser till lokal
och regional nivå, vilket inkluderar 9 av 10 LSS insatser + delar av den
personliga assistansen. Regeringen kan aldrig frånsäga sig ansvar att se till att
de har en skyldighet att se till att kommunerna, Regionerna och Försäkringskassan
får de ekonomiska resurser som krävs.
Och angående
huvudmannaskapet för personlig assistans – nu mer än någonsin tidigare är det självklart
att staten måste vara ensam huvudman. Vad skulle hända under 2020 och åren som
kommer om kommunerna hade haft det fulla ansvaret för personlig assistans? Jag
vågar knappt tänka tanken…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar