Allt är relativt så klart.
Ytterst få länder i världen (troligen bara Norge och kanske Danmark) spenderar
en större andel av sina tillgängliga resurser på skattefinansierad välfärd än
Sverige. Likväl är det ofrånkomligt så att ambitionsnivån sänkts senaste 30
åren. Och mest stryk har välfärdssystemen som ska hjälpa personer med stora
funktionsvariationer eller sjukskrivna och arbetslösa fått utstå. Alla
försämringar inom assistansen är bara en del av något mycket större – nämligen samhällets lägre ambitionsnivå vad
gäller skattefinansierad välfärd.
Hur kunde vi hamna här? Krävs
egentligen en egen blogg för att belysa det men i korta drag. Ända sedan
1980-talet har den ekonomiska politiken styrts av en politik som kan
sammanfattas med:
För att få så hög tillväxt som
möjligt och samtidigt hålla ner inflationen måste ekonomin avregleras med
privatiseringar, låga löneökningar och sänkta skatter- framförallt skatter på
kapital och höga inkomster. Två amerikanska ekonomer blev på 1970 och 80-talet
något av förgrundsgestalterna för den politiken. Deras namn var Milton Friedman
och Arthur Laffer. Friedman blev1976 nobelpristagare och Laffer utvecklade den
s.k. Lafferkurvan som fick ett mycket
stort genomslag i den ekonomiska politiken.
Enligt Lafferkurvan är allt
för höga skatter skadliga för samhällsekonomin. Är skattenivån 0 % blir också staten utan inkomster. Men
allteftersom skatterna höjs når man till slut en brytpunkt. Skatterna blir så höga att de påverkar konsumtionen att
”viljan att arbeta” negativt. Fortsatta skatteökningar kommer därför att
minska statens inkomster p.g.a. minskad konsumtion och investeringar.
Det är alltså denna kurva som
politiker ständigt hänvisar till när skatterna ska sänkas. Sveriges höga
skatter påverkar i så fall konsumtionen och ”viljan att arbeta” negativt. Med
lägre skatter så ökar tillväxten vilket i slutändan ökar statens inkomster= mer
resurser till välfärden. Beroende på ideologisk utgångspunkt så har politiker
till höger respektive vänster vitt skilda åsikter om Laffer kurvans betydelse.
En vänsterpolitiker avfärder troligen att det finns något samband alls mellan
höga skatter och sämre ekonomisk tillväxt medan åsikten är den omvända på
högersidan.¨
Vad tycker jag själv då? Ja,
rimligen finns det en brytpunkt som troligen varierar från land till land. Men
om Lafferkurvan och våra höga skatter varit så central för den ekonomiska
tillväxten som vissa hävdar hade Sverige varit ett mycket fattigare land än vad
som är fallet. Skatterna kan inte vara hör höga som helst men det är rena
dumheter menar jag att man kan genomföra gigantiska skattesänkningar utan att välfärden påverkas negativt. Menar man
allvar med att värna välfärden, nu och för kommande generationer håller det
inte att ständigt sänka skatterna.
Överallt sparas det på
välfärden. Ökade resurser till oss medför därför med automatik att något annat måste
få minskade resurser så länge besparingspolitiken fortsätter Vår generella
välfärdsmodell som jag försvarar alla dagar om året bygger därför på att alla
känner att vi får ”god valuta” för de skattepengar som finansierar välfärden.
Känner allmänheten att de inte får ”valuta för pengarna” undermineras hela
finansieringsmodellen och med den naturligtvis
även funkisars rätt till nödvändigt stöd och hjälp.
Jag har skrivit innan att alla
kostnader som Covid-19 pandemin medför kommer under många år framöver ha en
förlamande effekt vad gäller viljan till offensiva satsningar i välfärden. Jag
har emellertid delvis kommit på andra tankar. Jag ser faktiskt klart
realistiska möjligheter för att välfärdsfrågorna och hur våra skattepengar ska
användas kan få riktigt stort utrymme kommande år, under förutsättning att vi inte hamnar i en utdragen depression a
la krisen på 1930-talet.
Runt om i världen ger
människor sitt stöd för allt arbete som vårdpersonalen lägger ner, ett arbete
som till största delen finansieras med skatter. I Storbritannien är stödet för
hälsovårdsmyndigheten NHS (National Health Service) större än någonsin. T.om i
USA, det enda landet i västvärlden utan allmän sjukförsäkring öser staten
skattepengar över sjukvården. Fantasisummor spenderas runt om i världen på
ekonomiskt stöd till arbetslösa och andra som drabbats av pandemin och dess
sidoeffekter. På hemmaplan visar redan opinionsundersökningar att välfärdsfrågorna
prioriteras upp medan frågor som utgör livsluften för höger nationalismen
prioriteras ner.
Det verkar faktiskt som att
pandemin bidrar till att allt fler, åtminstone för tillfället inser att de stora problemen i samhället kräver gemensamma
åtaganden och att den fria marknaden inte kan lösa alla problem själv. Många
har också fått känna på vad det innebär att inte ha fri rörelsefrihet, något många av oss som är beroende av
samhället är allt för bekanta med.
Så länge inte Sveriges och
världsekonomin kapsejsar ser jag alltså ganska goda möjligheter för att
välfärdsfrågorna kommer att prioriteras upp efter pandemin på ”bekostnad” av
krav på ständiga skattesänkningar. Blir det så som jag hoppas finns också
betydligt större möjligheter för oss att få till offensiva satsningar inom alla
delar av Funktionsrättspolitiken, inklusive personlig assistans. Jag hoppas vi
också får en rejäl debatt om hur välfärden organiseras. Är det verkligen
optimalt att sjukvården har 21 huvudmän, d v s Regionerna? Jag tror inte det.
En del kanske tycker detta är
önsketänkande, kanske är det så. I grund och botten är jag ändå optimist så
därför skriver jag som jag gör. Brasklappen är att det förutsätter att vi
undviker ett ekonomiskt sammanbrott.
Bild: 17 juni 2018 demonstrerade vi för rätten till personlig assistans i Jönköping.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar