Efter ganska många inlägg om
Coronaviruset återgår jag här till en fråga som är nära förknippad med
genomförandet av artikel 19 och hela Funktionsrättskonventionen – det kommunala
självstyrets starka ställning kontra rättigheter.
USA och Tyskland är exempel på
federala stater med ganska långtgående självstyre för olika delstater. Nationalencyklopedin definierar federalism på
följande sätt:
I en förbundsstat regleras kompetensen mellan
centralmakten och delstaterna genom en författning. Utrikes- och försvarspolitiken brukar förbehållas
den federala nivån, men delstaterna kan ges egen lagstiftningsrätt inom vissa
områden. I författningen regleras också hur kompetenstvister mellan delstaterna
och den federala nivån skall lösas, oftast genom utslag av en
författningsdomstol.
Sverige räknas till
kategorin centralstyrda stater med stor makt till regeringen i huvudstaden. De
flesta statsvetare skulle säkert kunna enas om att det ändå finns inslag av
federalism i hur Sverige styrs. Det märks framförallt i den starka ställningen
för det kommunala självstyret i Regeringsformen som även omfattar Regionerna
(f.d. Landstingen), även kallade sekundärkommuner
och ett antal viktiga ramlagar i socialpolitiken. En ramlag sätter ramarna,
ungefär så ”här ska det fungera” sedan är det upp till huvudmannen, i regel
kommunerna att tillämpa ramlagen efter bästa förmåga, allt i linje med det
kommunala självstyrets principer.
Konsekvensen blir att
olika kommuner tillämpar samma lag på olika sätt. För kommuninvånarna innebär
det två personer med samma behov av hjälp och stöd men som bor i olika kommuner
inte nödvändigtvis får samma hjälp. Kommunerna och Regionerna har emellertid ingen egen rätt att stifta egna lagar,
vilket är ett av kriterierna för att Sverige inte är en federal stat.
Varför är detta
viktigt för oss? Jo, därför att när LSS stiftades blev den en rättighetslag,
allt för att undvika det utrymme för godtycke som en ramlag medför. Kommunerna
protesterade då det ansågs medföra ”oacceptabla intrång i det kommunala
självstyret”. I praktiken har emellertid LSS efterhand tillämpats mer och mer
som en ramlag än den rättighetslag som den är tänkt att vara. Det märks på
flera sätt i tillämpningen, både i de 9 LSS insatser som kommunerna och
Regionerna ansvarar för och de som har personlig assistans beviljad av
hemkommunen. I det kommunala självstyrets namn har flera kommuner tagit sig
friheten att i praktiken tvångsförflytta personer mellan olika gruppboenden med
mera.
Den faktiska
tillämpningen har medfört att 290 kommuner har lika många tillämpningar av hur
den personliga assistansen behovs bedöms. Ett förfärligt exempel på
konsekvenserna är Nora Eklöv som för några år sedan flyttade från sin hemkommun
på Öland till Stockholm. Därmed krävdes ett nytt beslut om rätten till PA och
Stockholms kommun beviljade Nora noll timmar personlig assistans. Ett annat
förödande exempel på det kommunala självstyrets makt är att stoppet på
tvåårsomprövningar inte omfattar kommunerna. Har du assistansen beviljad av
hemkommunen har de tagit sig friheten att inte bara göra nya behovs bedömningar
utan även utforma hur de ska gå till.
Detta är givetvis
inte förenligt med Funktionsrättskonventionens artiklar att rätten till hjälp
från samhället ska vara beroende på av var du bor. Konventionen förbjuder inte
men avråder starkt från att delegera
ner ansvaret för att genomföra rättigheter kopplade till konventionen till
regional eller lokal nivå. I den allmänna kommentaren till artikel 19 kan vi i
den engelska ursprungsupplagan läsa följande angående en av orsakerna till att många stater har långt kvar
innan artikel 19 förverkligas (sid 4)
Inappropriate decentralization,
resulting in disparities between local authorities and unequal chances of
living independently within the community in a State party
Fri över. Olämplig decentralisering
leder till skillnader mellan lokala myndigheter och ojämna chanser till ett
självständigt/självbestämt liv i samhällsgemenskapen
Det är exakt de problemen vi har i hur LSS tillämpas
idag. Tanken är att vi ska ha samma hjälp om vi bor i Trelleborg eller Kiruna
men verkligheten är helt annorlunda. En stor del av förklaringen är det
kommunala självstyret. Vi ser samma mönster när det gäller tillgången till
hjälpmedel mm där Regionerna har ganska stort utrymme att själva sätta olika
avgifter vad gäller tillgång och underhåll, vilka företag som man sluter avtal
med, d v s upphandlas. Resultatet är att tillgången till hjälpmedel inte är
likvärdig över hela landet. Helt i linje
med det kommunala självstyrets principer men inte förenligt med Funktionsrättskonventionen!
I ett vidare perspektiv gäller det hela sjukvården. På
papperet ska den vara jämlik var vi än bor i landet i verkligheten är den inte
det. Den viktigaste delförklaringen är
alla besparingar som skett senaste 25 åren men det faktum att sjukvården är
decentraliserad med 21 självstyrande regioner som huvudmän menar jag också är
också en viktig delförklaring.
Här har jag
bara tagit upp några exempel på negativa konsekvenser. Vad gäller vägen framåt
är jag till skillnad från Sven Aivert inte alls övertygad om att det räcker med
att Funktionsrättskonventionen blir lag. Har grundligt redogjort varför i flera
blogginlägg hösten 2019. Däremot måste en uppdaterad LSS lag eller helt ny lag
revideras på ett antal punkter för att bättre överensstämma med nämnda
konvention samt att konventionen även
blir lag. Ska vi ha en rättighetslagstiftning som håller över tid måste det
kommunala självstyret en gång för alla underordnas konventionen och
rättighetslagstiftningen.
Hur når vi då dit när självstyrets ställning är så
stark? Funktionsrättskonventionen måste bli lag och den måste backas upp av en
stark rättighetslagstiftning. Frågan måste utvidgas till att inte bara handla
om personlig assistans och övriga LSS insatser, Det måste omfatta alla delar av
funktionsrättspolitiken och då ser
jag bara en möjlighet – att staten tar
mycket större ansvar för alla delar av funktionsrättspolitiken. Det är
också helt i linje med den allmänna kommentaren till artikel 19. Decentralisering av ansvar för utförande är
helt enkelt inte förenligt med konventionen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar