Att LSS är en ”otydlig lag” hör vi emellanåt när vår
rättighetslag kritiseras. Åsikter som ofta framförs är att begreppen leva som
andra och goda levnadsvillkor måste ”förtydligas i lagtexten”. Ligger det något i detta? Låt oss första titta
på vad som faktiskt står i lagen om att leva som andra och goda levnadsvillkor
§ 5 och 7.
Leva
som andra (§ 5)
Verksamhet
enligt denna lag skall främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i
samhällslivet för de personer som anges i 1 §. Målet skall vara att den
enskilde får möjlighet att leva som andra.7
Kort och tydligt, framgår klart och tydligt att det
handlar om mycket högre ambition är SoL-s ”skäliga levnadsvillkor”
Goda levnadsvillkor
(§ 7, 2 st.)
Den
enskilde skall genom insatserna tillförsäkras goda levnadsvillkor. Insatserna
skall vara varaktiga och samordnade. De skall anpassas till mottagarens
individuella behov samt utformas så att de är lätt tillgängliga för de personer
som behöver dem och stärker deras förmåga att leva ett självständigt liv.
Återigen
råder det ingen tvekan om att ambitionerna med lagen är höga och att det är
individens behov som står i centrum. LSS experten Harald Strand hänvisar ofta
till propositionen till riksdagen som låg bakom lagen och på Heja Olika skriver
Harald att för att de personer som läst propositionen så borde det framgå för
alla från statsministern via domstolar och ner till handläggarna vad man ville
uppnå med lagen. I propositionen står det bland annat om att leva som andra och goda levnadsvilllkor:
Målet för verksamheten enligt den nya lagen bör
vara att människor med omfattande funktionshinder skall kunna skapa sig ett
värdigt liv, så likt andra människors som möjligt och i gemenskap med andra
människor. Insatserna skall vara så utformade att de stärker den enskildes
möjlighet att leva ett självständigt och oberoende liv och att delta aktivt
i samhällslivet
Den enskilde måste kunna lita på att insatser
ges så länge behov föreligger. Kontinuiteten skall garanteras. Insatserna skall
vidare vara samordnade, dvs. inte ses isolerade från varandra. Av 6 § framgår
att samarbete även skall ske med andra samhällsorgan och myndigheter.
Till kvalitetsaspekterna hör också att insatserna
enligt samma stycke skall anpassas till mottagarens individuella behov samt
utformas enligt närhetsprincipen. dvs. så att de är lätt tillgängliga för de
människor som behöver dem. Insatserna skall utformas så att de ökar den
enskildes möjligheter att leva ett självständigt liv.
Spontan
kommentar – inte är det otydligt precis vad man vill uppnå i lagen, att den
enskilda individens rättigheter ska stärkas, hjälpen ska anpassas efter
individens behov. och att ambitionerna är mycket högre än i SoL
Så varför denna diskussion om att termen leva
som andra och goda levnadsvillkor måste ”förtydligas”? Svaret menar jag inte
bottnar i dålig förståelse hos makthavare utan det historiska motståndet mot
både LSS i sin helhet och assistansreformen i synnerhet. När lagen skulle ut på
remiss var kommunerna uttalade motståndare. Naturligtvis fanns en
kostnadsaspekt i motståndet men vi tar två ”tunga” argument en gång till:
· LSS är en rättighetslag
· Lagen inskränker det kommunala
självstyret
Båda sakerna stämmer men det blev en
rättighetslag därför att kommunerna inte var förmögna att ge hjälp efter behov,
LSS gruppens behov måste stå över det kommunala självstyret. Det kommunerna
egentligen ville säga var:
”Vi gillar inte att så mycket makt över hur
hjälpen ska utformas överförs till den enskilde individen, deras inflytande
blir för stort”. D v s de ogillade att maktbalansen försköts till
kommunernas och det kommunala självstyrets nackdel. Rakt emot ramlagen
SoL-s principer som bygger på att kommunerna har stor frihet att tolka och
tillämpa lagen.
Håller vi oss enbart till allt motstånd mot
assistansreformen så handlar debatten ytligt enbart om kostnad, kostnad samt
ett påstått omfattande ”fusk” och en ohämmad kriminalitet. I själva verket
finns det också ett ideologiskt motstånd som ofta förbises men som utan tvekan
spelar en viktig roll. Mina främsta bevis gör detta är att:
- ·Det har alltid varit kritik mot kostnaden. Det dröjde bara något år innan drastiska besparingsåtgärder föreslogs p.g.a. ”skenande kostnader” som funktionsrättsrörelsen i stora delar lyckades stoppa. Det spelar alltså ingen roll hur mycket eller lite PA kostar, kritiken finns där likväl. Därmed är det självklart att det ideologiska motståndet är en viktig komponent.
· När STIL genomförde de första
försöksprojekten med PA fanns en uttalad skepsis mot att berörda personer inte
skulle vara kapabla att arbetsleda assistenterna. Och då liksom i nutid hade
Kommunal ett utpräglat vårdperspektiv på den personliga assistansen. Ett
vårdperspektiv ger med automatik mycket mer makt till vårdgivaren.
Att säga rakt ut att ambitionerna med LSS är
för höga inser politikerna och myndigheterna inte funkar om de inte vill ha
öppet ”krig” med funktionsrättsrörelsen. Istället har man valt en ”inlindad
taktik” som går ut på skicka ut ”kodade signaler”(illa dolda så klart) som går
ut på att:
Vi
tycker att ambitionerna i assistansreformen och LSS är för höga, ni har fått det för bra och för
stort inflytande hur hjälpen ska utformas. Vi vill inte betala så här mycket
för att ni själva ska få bestämma så mycket själva hur hjälpen ska utformas.
Bara
om man tycker att ambitionerna med lagen är för höga blir det som faktiskt står
i lagtexten och LSS proposition ett ”problem”. För Lagen om stöd och service
till vissa funktionshindrade, LSS är, oavsett insats faktiskt inte det minsta
otydlig.
Läs gärna även Harald Strands artikel om det
märkliga faktum att politiker, jurister och byråkrater tycker att LSS är en
”otydlig” lag.
Harald Strand - nyanser av språket
* Tar nu en veckas ledigt från bloggande. Har varit väldigt mycket med ”omprövningen” och nyanställningar av assistenter. Behöver vila upp mig lite. Återkommer någon gång, troligen tisdag eller onsdag nästa vecka. Då ska jag belysa lite att assistansreformen med övriga LSS insatser nu är så urholkad att det troligen behövs en rejäl omarbetning av hela LSS lagen för att lagen ska funka som det var tänkt.
* Tar nu en veckas ledigt från bloggande. Har varit väldigt mycket med ”omprövningen” och nyanställningar av assistenter. Behöver vila upp mig lite. Återkommer någon gång, troligen tisdag eller onsdag nästa vecka. Då ska jag belysa lite att assistansreformen med övriga LSS insatser nu är så urholkad att det troligen behövs en rejäl omarbetning av hela LSS lagen för att lagen ska funka som det var tänkt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar