Om en transport från punkt A till punkt B
inte räknas som assistanstid när det inte behövs kvalificerad hjälp riskerar
detta att omfatta även resor till/från arbete, skola, vänner och familj.
Personer med t.ex. bilstöd som förutsätter att någon annan kör bilen riskerar
att inte kunna få assistans för transport.
Mathias Blomberg – jurist
I somras kom en ny dom från
Högsta Förvaltningsdomstolen (HFD) målnummer
1206-16 som går i starkt restriktiv riktning, den här
gången handlar rättsfallet om assistans inte ska beviljas för tiden när
personen som är beviljad assistans färdas till och från olika aktiviteter. Enda
undantaget där assistans ska bli beviljad i dessa fall är om det finns ett
uppenbart behov av hjälp under resan.
Som så många andra gånger
är det en kommun som drivit ett fall upp till HFD, i detta fall Simrishamns
kommun. Berörd person var beviljad personlig assistans (domen kallad AA) av
kommunen och ansökte om utökning av antalet beviljade timmar för att kunna
delta i mer fritidsaktiviteter. Fram till dess hade assistenter (mest pappa som
assistent) skjutsat personen till och från hemmet med bil, färdtjänst var inte
beviljat på grund av att AA inte ansökt om att bli beviljad färdtjänst Kommunen
avslog ansökan om utökning med motiveringen:
AA
har förmåga att använda färdtjänst och att det därmed inte fanns behov av stöd
under resorna.
När kommunens beslut överklagades till
Förvaltningsrätten skrev AA bland annat:
den del som avsåg resor till och från
fritidsaktiviteter påpekade hon att något aktuellt beslut om färdtjänst inte
fanns. Hon anförde också att hon behöver personlig assistans eftersom hon inte
hittar i okända miljöer och då hon inte kan lämnas ensam på ställen där det
finns tillgång till mat.
AA har även inlärningssvårigheter,
beteendestörningar, svårt att hålla reda på tiden och svårt att hantera
förändringar vilket sammantaget innebär att hon har kontinuerliga hjälpbehov
under resan.
Kommunen anförde bland annat följande:
AA
har beviljats personlig assistans för att delta i fritidsaktiviteter. Själva
transporten till och från fritidsaktiviteter utgör inte ett sådant annat
personligt behov som kan grunda rätt till personlig assistans. För att
tillgodose det behovet finns en annan speciellt utformad insats i form av
färdtjänst. Att AA har valt att inte ansöka om denna tjänst ger henne inte rätt
att få behovet tillgodosett genom personlig assistans.
Kommunen menade alltså att AA ska söka färdtjänst vilket ska tillgodose
behovet av hjälp vid transport till och från aktiviteterna. Utan att ta till
överord, Simrishamns kommun visar usel förståelse av vad som krävs för att
personlig assistans ska fungera i praktiken och att vi har rätt att själva
bestämma färdmedel.
HFD motiverar kommunens linje bland annat med följande
argument:
AA
tillhör personkretsen i lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade
och får personlig assistans för sina grundläggande behov. Det som nu ska prövas
är om själva transporten till och från hennes fritidsaktiviteter utgör en sådan
kvalificerad hjälp som fordras för rätt till personlig assistans enligt 9 a §
andra stycket.
Mot denna bakgrund finner Högsta förvaltningsdomstolen
att det inte har kommit fram att AA har ett kvalificerat hjälpbehov under de
aktuella resorna. Hennes behov av transport till och från fritidsaktiviteter är
således inte att definiera som ett sådant annat personligt behov som enligt 9 a
§ andra stycket lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade grundar
rätt till personlig assistans. Kommunens överklagande ska därför bifallas.
Viktigt och notera här
tycker jag är att både Förvaltningsrätten och Kammarrätten gick emot kommunen,
det var alltså bara HFD som gav kommunen rätt. Det har nu kommit fyra domar
från HFD (tidigare 2009, 2012 och 2015) som går i samma riktning. I alla domar
anser jag det finns en röd tråd – HFD
har en mycket inskränkt syn på vad PA handlar om – för HFD är PA något som ska
beviljas enbart för de mest grundläggande behoven – det är inget verktyg för
att kunna leva som andra.
Känslan man får är att de
tar signalerna från regeringen på största allvar (kostnaden är för hög) och
anstränger sig till det yttersta för att tolka lagen så restriktivt som
möjligt. T.ex. nämns ingenstans vad syftet (§ 5-7) med lagen är leva som
andra, självbestämmande och goda
levnadsvillkor.
Samtidigt är kommunens
agerande ett bra exempel på hur svårt kommunerna har att acceptera att LSS
är en rättighetslag, inte Ramlag. De står ingenstans i vare sig LSS eller
lagens förarbeten att hen ska vara hänvisad till enbart färdtjänst för att
flytta sig från punkt A till B och tillbaka till hemmet vid aktiviteter, det är
fritt fram att använda vilket transportmedel som helst. Simrishamns kommun
tar sig emellertid i det kommunala självstyrets
namn friheten att hitta på en egen tolkning där assistans inte ska beviljas
under transporter om inte färdtjänst används. Det tycker jag inte kommit
fram när domen diskuterats, liksom det faktum att domen bara talar om
grundläggande behov – ingenting om att leva som andra.
Vad kommer hända med
assistansreformen om den här domen börjar tillämpas av FK och kommunerna? Jag
har tyvärr inga illusioner om att så inte kommer att bli fallet, möjligen
kommer den inte tillämpas vid alla typer av transporter eller att man tar viss
hänsyn till om tjänstgörande assistent är utomstående eller anhörig. Jag delar
också den oro som Mathias Blomberg uttrycker i intervjun med Assistanskoll, att
FK och kommunerna kommer försöka tillämpa domen på fler områden. Om/när det
sker blir det ett katastrofalt slag mot assistansreformens intentioner.
Även utan ”fler
tillämpningsområden” än det domen handlar om så går det inte att få ihop en
fungerande assistans om inte assistans beviljas till och från aktiviteter. Om
inte gränsen redan är passerad kommer vi att vara snubblande nära en gräns
som gör att lagen inte fungerar överhuvudtaget – Assistansreformen som vi vill ha
den och som var intentionerna kommer att befinna sig i dödsryckningar. Detta
utan att lagtexten ens ändrats. Förra blogginlägget skrev jag att lagändringar
är ett måste, den här domen gör behovet akut!
* I fredags blev jag
intervjuad av Assistanskoll. Det blev långa diskussioner om eventuell
kommunalisering, regeringens politik, människosyn och framtiden för reformen.
Som jag skrev i bloggen förra veckan sa jag att mycket talar för att regeringen
förbereder en kommunalisering. Även om uppförsbacken är brant och lång finns
det även positiva tecken. En klar opposition mot den förda politiken i
riksdagen och ett förändrat debattklimat kring assistansen där många ledarartiklar
nu istället fokuserar på konsekvenserna av regeringens politik för berörda
istället för kostnad och fusk.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar