Det kan inte vara svårt att se att ekonomin
sätter ramar för vad politiker kan göra? Den enda fråga som egentligen behöver
lyftas är ekonomin. En rättighet kan inte förbli en rättighet i ett system som
är skuld mättat där skulderna långt övergår tillgångarna. En rättighet som
tagits kommer ej heller åter om det inte finns ekonomi för att den ska göra
det. LSS kampen går mot väderkvarnar. Det är möjligt att rädda LSS en stund men
ej för en längre tidsperiod.
Förre helgen hade jag en lång debatt i
Facebookgruppen Uppgradera Personlig Assistans till 2000-talet. Citatet ovan är hämtat från denna debatt Motdebattören
hade, enligt min bedömning goda kunskaper i nationalekonomi och riktade besk
kritik mot hur funktionsrättsrörelsen argumenterar i kampen för LSS. Citatet
ovan är hämtat från denna diskussion. Jag sammanfattar nedan de viktigaste punkterna
i kritiken och sedan hur jag själv resonerade. Motdebattören (återger här bara
dennes åsikter) menade att:
· Brukarrörelsen/funktionsrättsrörelsen visar upp en stor naivitet och usel
förståelse hur nationalekonomin fungerar. Om vi inte pratar pengar så är
chansen att rädda LSS någorlunda intakt NOLL PROCENT.
· På ytan mår Sveriges ekonomi bra. Men skrapar man bara lite på ytan så
finner man att vi är på randen av en mycket djup ekonomisk kris, mycket värre än finanskrisen 2008-2009.
Orsaken är en galopperande privat skuldsättning. Enda anledningen till att vi
inte kraschat än är att Riksbanken håller liv i systemet genom att dopa
ekonomin med mycket låg ränta. Till slut kommer dock bubblan att spricka, det
går inte att i längden hålla igång ett system där vi konsumerar så mycket som
vi egentligen inte har råd med.
· Statsskulden är relativt låg, svar ja. Men det spelar ingen
roll när vi passerat gränsen för hur stora lånekostnader hushållen kan hantera.
Konsumtionen kommer att störtdyka, ränteverktyget är redan använt och med i
fallet följer med automatik Statens, Landstingens och Kommunernas finanser
eftersom skatteintäkterna kommer att sjunka som en sten. När jättekrisen
väl är ett faktum kommer staten, oavsett vem som styr landet att osentimentalt
ta fram den riktigt stora osthyveln och regeringen kommer inte bry sig ett dyft
om hur mycket vi än ropar om FN konventioner och rättighetslagar.
· Förr eller senare måste Funktionsrättsrörelsen ta av sig ”skygglapparna och
se sanningen”. Det finns inte obegränsat med resurser till allting. Om vi
verkligen vill rädda LSS måste vi tala om vilka statliga utgifter som måste stå
tillbaka
Ord och inga visor med andra ord…
Vad sa jag själv då? Jag framförde samma
sak som jag gjort många gånger i den här bloggen. Kampen om rätten till
personlig assistans får aldrig reduceras till att bara handla om kronor och
ören. Så länge regeringen anser sig ha råd att spendera mer än dubbelt så
mycket pengar på ROT, RUT och ränteavdrag som på PA är det dumheter att ”vi inte har
råd”.
Jag är beredd att prata pengar med
politikerna, ja det är faktiskt nödvändigt. Men jag går inte med att prata
pengar på regeringens villkor, d v att notan för assistansen är för hög och
måste sänkas! Med tanke på att allt mer arbete efterhand tas över av robotar som
inte betalar skatt är jag också övertygad om att det inom en ganska snar
framtid – max 15 år behövs en rejäl skattereform. Dagens skattesystem som i
huvudsak bygger på inkomstskatt, arbetsgivaravgifter och konsumtionsskatt
(moms) kommer inte att räcka till för att finansiera välfärdsstaten som vi vill
ha den.
Svaret på detta blev att visst behövs
mer pengar i skattkistan men en skattereform löser inte på något sätt det
grundläggande problemet, den allt för höga privata skuldsättningen. Oavsett
hur skattesystemet utformas är systemet ohållbart om vi fortsätter konsumera
och konsumera på kredit, d v s pengar vi egentligen inte har.
Sen följde en lång diskussion om
bankernas roll i samhället och jag hängde ärligt talat inte med riktigt alla
gånger men ska vi sammanfatta detta så konstaterar jag att motdebattören hade
en oerhört pessimistisk syn på framtiden för välfärdsstaten. Hela resonemanget
går ut på att välfärdsstaten och med den naturligtvis även assistansreformen
som vi känner den är i princip dömd att gå under om inte ofattbara skuldbelopp
skrivs av.
Visst, sjukvården ”går på knäna” idag,
personer förlorar PA i en förfärande takt o s v men jag är helt övertygad om att
det går att lösa de finansieringsproblem som tornar upp sig i framtiden om bara viljan
finns, mänskligheten har löst större problem än så. Om superentrepanören Elon
Musk klarar av att skicka folk till
planeten Mars senast 2026 vare det ett enormt underbetyg åt den svenska staten
om den inte förmår att upprätthålla en välfärdsstat när robotar tar över mer
och mer arbetsuppgifter.
Vad gäller den sista punkten - ”att vi
måste tala klarspråk vad som skäras ner för att rädda LSS” anser jag att det är
inte vår uppgift. Prata lösningar för framtidens välfärd åt alla är en sak. Jag
tänker mig här någon form av tvärpolitisk ”kommission” med representanter även
från funktionsrättsrörelsen, PRO, barnfamiljer och andra grupper som är helt
beroende av en fungerande välfärdsstat som tänker ut förslag på hur framtidens
välfärd ska finansieras. Att ge förslag på vad som ska spara in på är inte vår
uppgift. Förutom de rent ideologiska argumenten mot detta skulle det innebära som jag ser det att vi skulle syssla med partipolitik och då är vi inte politiskt obundna
längre.
* Som en välbehövlig motvikt till denna
mörka framtid läste jag också en debattartikel av Stefan Dy Wilder i tidningen
Socialpolitik. För de som eventuellt inte känner till honom är Stefan Dy Wilder
en välkänd nationalekonom med högt anseende. Han har vid flera tillfällen kritiserat
regeringens ensidiga fokus på kostnaden för personlig assistans. I denna debattartikel
visar han att PA inte alls är någon dyr insats för samhället, tvärtom billigare
än vård hemtjänst och anhörigvård. Han skriver bland annat
Att LSS, Lagen om stöd och service till vissa
funktionshindrade, har urholkats är ett av flera uttryck för att samhället
gjorts hårdare för människor i behov av stöd. Trots att LSS är en rättighetslag
– även människor med funktionsnedsättning har rätt till ett värdigt liv –
motiveras kraven med rent ekonomiska argument.
Men även i en strikt ekonomisk bemärkelse tror jag att de som vill skära ned har fel. Kan det rentav vara så att assistansreformen kan visa sig vara både mänskligt och samhällsekonomiskt motiverad?
En inte obetydlig andel av de knappt
16 000 brukarna kan arbeta och betala skatt tack vare sina personliga
assistenter. En annan stor pluspost är skatteintäkter från alla de anhöriga
vars tid frigörs för lönearbete.
Till detta ska läggas besparingar på utgifter för hemtjänst. Eller vårdhem, som både kostar mycket pengar och som inskränker den valfrihet som LSS-reformen syftar till.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar