"Ingen enskild faktor kan sägas ha en så stor
betydelse för känslan av den egna identiteten som den egna bostaden samt att
bostaden många gånger är ännu mer betydelsefull för personer med
funktionshinder än den är för icke funktionshindrade personer"
Proposition
till LSS-lagen 1993
För
någon vecka sedan kom en prejudicerande dom från HFD (Högsta Förvaltningsdomstolen)
som kommer ha stor betydelse för kommunernas möjlighet att mot deras önskan
tvinga berörda personer att flytta till annat gruppboende. Målnumret är 6460-14. Bakgrunden till domen är
följande:
En
person i domen kallad AA hade bott i ett gruppboende, Sanna gård under 18 års
tid. Boendet är beläget i Lekebergs kommun (Närke). AA som har flera
funktionsvariationer har också varit
beviljad Daglig verksamhet som bedrivits på samma ställe. Kumla kommun bestämde
emellertid att 2014 att AA skulle flytta till ett gruppboende i Kumla kommun
istället. Det driver man igenom trots att det finns läkarintyg på att en absolut
förutsättning för att AA-s liv ska
fungera är har personer som i grunden förstår AA-s behov hjälper hen. Det funkar
inte att byta ut hela personalstyrkan. Trots detta gick alltså HFD på kommunens
linje.
Som
jag ser det bryter domen mot intentionerna i LSS och viktiga principer i CRPD. I
LSS § 6 står följande:
Verksamheten skall
vara grundad på respekt för den enskildes självbestämmanderätt och integritet.
Den enskilde skall i största möjliga utsträckning ges inflytande och
medbestämmande över insatser som ges.
§7
fortsätter - Insatserna skall vara varaktiga och
samordnade. De skall anpassas till mottagarens individuella behov samt
utformas så att de är lätt tillgängliga för de personer som behöver dem och
stärker deras förmåga att leva ett självständigt liv.
Jag kan inte på något sätt få in hur HFD kan tycka
att Kumla kommun följer intentionerna i LSS när man tvingar AA att lämna ett
boende där hen bott i 18 år. Domen går emellertid också emot centrala principer
i CRPD. Artikel 19 säger klart och tydligt att vi har rätt att bosätta oss var
vi vill och inte tvingas in i boenden mot vår vilja. Det framgår också
av artikel 18 där konventionsstaterna bland annat ska försäkra vår rätt att
välja bostadsort.
Ett reflexmässigt beteende från vår sida är att
genast ropa om förfärlig människosyn, man ska inte sparka på den som redan
ligger etcetera. Givetvis håller jag med om att AA behandlas oerhört illa av
Kumla kommun men vi kommer tyvärr ingenstans med känslor. Det visar sig inte
minst i hur "lömskt" HFD motiverar sitt beslut. Man bestrider nämligen
inte att AA har rätt till insatsen och goda levnadsvillkor. Ur juridisk
synvinkel är det enligt domen ointressant var någonstans AA uppnår goda
levnadsvillkor och vilket formuleras på följande sätt:
I
ett mål som det nu aktuella har domstolen inte att ta ställning till var den
enskilde tillförsäkras de bästa levnadsvillkoren. Prövningen begränsas till om
den enskilde tillförsäkras goda levnadsvillkor genom beslutet om ändrat
genom-förande av de tidigare beviljade insatserna.
Med detta resonemang är min uppfattning att HFD på
ett ganska smidigt sätt går runt det centrala i hela fallet - hur ska AA tillförsäkras
så goda levnadsvillkor som möjligt efter hens individuella förutsättningar? LSS
är ju en individbaserad lag, det är kärnan i hela lagen. Det som är optimalt för
person A kanske inte alls fungerar för person B. Detta tar inte HFD hänsyn
till.
Ska man trots allt hitta något positivt i domen så
är det att juristerna inte var eniga även om det inte hjälper AA. Justitierådet
Elisabeth Rynning ansåg att Kumla kommun agerat fel. Rynning menar att det är
emot LSS intentioner att i praktiken tvångsförflytta AA. Med hänsyn till AA-s
funktionsvariationer är det stor risk att hens hälsa kommer att försämras när den
tillvaro AA vant sig med raseras. Det är f.ö. inte domstolarnas roll att
bestämma hur en beviljad insats ska utformas.
Vad ska man dra för lutsatser av den här domen? En
är illa fall att kommunernas självbestämmande väger mycket tyngre än
rättighetslagen LSS. En annan att intentionerna rättighetslagen LSS i praktiken
är chanslös när den ställs mot en kommuns budget. Det är visserligen inget nytt
men det visar med all tydlighet hur, i praktiken bräcklig grund rättigheterna i
LSS vilar på och vilken makt kommunerna och domstolarna har över våra liv . I
Sverige anno 2016 är det pengarna som avgör vilken hjälp hen får, inte behoven.
För grunden till kommunens beslut handlar naturligtvis om att man vill spara
pengar. Den verkligheten förstärks att funkisar är en lågstatusgrupp som det är
tacksamt att spara pengar på. Slutligen visar det att även den ratificerade
CRPD- konventionen är chanslös när den ställs mot pengar och "den heliga
kon" kommunalt självstyre.
Ett stort problem här är återigen att CRPD inte är svensk lag, det går inte att hänvisa till
den i rättsfall. Vi har hamnat i något som liknar "moment 22". CRPD
gäller egentligen men i praktiken inte. Det här fallet och många, många andra
visar hur viktigt det är att CRPD höjs upp till svensk lag som en del i kampen
för att återupprätta LSS intentioner. Även behovet av en författningsdomstol
blir allt mer uppenbart.
Reclaim LSS kommenterar domen
Reclaim LSS kommenterar domen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar