1994 trädde LSS lagen om stöd och service till vissa
funktionshindrade i kraft. Lagen har betytt oerhört mycket för berörda
personer, LSS insatsen personlig assistans var
världsunik när den kom. Senaste 7-8 åren har emellertid något skett. Via
prejudicerande domar har lagen börjat tillämpats mycket strängare, detta UTAN
att lagtexten ändrats. För insatsen personlig assistans har det lett till att
ett mycket stort antal personer helt eller delvis har förlorat insatsen med
mycket svåra konsekvenser för drabbade personer. 2015 sattes också ett nytt
dystert rekord vad gäller avslag vid nyansökningar, nästan 70 % av
ansökningarna ledde till avslag.
Denna utveckling är både Socialdemokraterna och
Moderaterna ansvariga för.
Försämringarna inleddes under alliansregeringens tid och har fortsatt
under den nuvarande röd-gröna regeringen. Listan med utredningar och utspel
från politiker och utredare som handlar om att assistansreformen är för dyr är
mycket lång, ett stort antal utredningar har tillsatts med det uttalade syftet
att sänka kostnaden. Här är några exempel på domar och utredningar och
uttalande som lett till att assistansreformens intentioner urholkats.
* Dom i Regeringsrätten 2009, (målnummer 5321-07)
som innebar en stor skärpning av det grundläggande behovet måltider och som
fick en mycket stor betydelse.
* En statlig utredning från 2012 som hävdade att upp
till 1/3 av utbetald assistansersättning är "fusk och
överutnyttjande". Trots att det missbruk som faktiskt kunnat beläggas bara
uppgår några promille av det som "Billumutredningen" hävdar har den
ändå blivit en etablerad sanning i den hätska debatt som stundtals förs i media
mot personlig assistans - nämligen att kriminalitet och "fusk" härjar
vilt.
* En dom i Högsta Förvaltningsdomstolen 2015 (målnummer 3527-14) som innebar en rejäl skärpning av
det femte grundläggande behovet - ingående kunskap om brukaren.
* Ett regleringsbrev
från regeringen 2016 där Försäkringskassan uppmanas att jobba för att bryta
utvecklingen med antalet beviljade assistanstimmar.
Allt detta har skett samtidigt som både Moderater
och Socialdemokrater hela tiden sagt sig värna LSS. Det har varit mycket prat
med tyvärr kluvna tungor eftersom man samtidigt låter alla försämringar
fortskrida utan åtgärder att återställa de ursprungliga intentionerna. Vi anser
att det är ett mycket allvarligt demokratiskt problem att de två statsbärande
partierna låtit denna urholkning ske utan
att lagtexten ändrats. LSS är inte vilken lag som helst, det är en
rättighetslag som gäller oavsett konjunkturläge. LSS är en rättighetslag för
att vi som berörs skall vara trygga att konjunkturläget inte ska avgöra vem som
får hjälp och hur mycket. Det är
grundläggande att i varje demokrati
ska ändringar av tillämpningen av en lag som ska hjälpa några av samhällets
mest utsatta föregås av rejäl debatt som sedan följs av en lagändring. Inget av
detta har skett, ansvaret vilar tungt på de två största partierna i svensk
politik.
Så vi undrar - om ni nu vill sänka kostnaden för
assistansreformen vilket är uppenbart - varför sker inte detta genom
lagändring? Varför tillåter ni att
urholkningen av en rättighetslag intentioner får fortsätta via prejudicerande
domslut som brukarrörelsen inte kan påverka?
Ibland sägs det att brukarrörelsen är mycket
ovilliga att prata pengar när det gäller assistansreformen. Det är sant att vi
ogärna pratar pengar. Det gör vi för att frågan om assistansreformens framtid,
vår rätt att kunna leva som andra går inte och får inte reduceras till att
bara handla om kronor och ören. Vi är också mycket kritiska till hur hela
kostnadsdiskussionen förts och den har förts från både Socialdemokrater och
Moderater. VIMPA är emellertid öppna för att prata pengar men inte med det
ensidiga fokuset på att sänka kostnader som gäller nu.
I en seriös analys av hur mycket assistansreformen
kostar måste man förutom de mänskliga och
demokratiska vinsterna ta hänsyn till många fler faktorer än hur många
miljarder kr reformen kostar brutto. En stor del av bruttokostnaden går
tillbaka till staten i form av löneskatt och sociala avgifter.
Assistansreformen är också en mycket effektiv jobbskapare med drygt 90 000
sysselsatta personer. Tack vara personlig assistans kan ett stort antal
personer jobba istället för att leva på pension, anhöriga behöver inte stanna
hemma för att hjälpa nära och kära mm. I
kostnadsdebatten måste man också ta hänsyn till alternativa kostnader - något
som är i stort sett frånvarande när finansieringen av assistansreformen
diskuteras. Om Socialdemokraterna och Moderaterna signalerar att man är beredd
att genomföra en djupgående analys om samhällets kostnader för och
assistansreformens inverkan på samhällsekonomin deltar vi gärna i den
diskussionen.
Thomas Juneborg Talesperson VIMPA
Mikael Andersson Ordförande VIMPA
* Sammanfattning av VIMPA-s övriga opinionsarbete senaste tiden kan ni läsa på på vår hemsida:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar